انبوه‌سازان برای ادامه ساخت و ساز کمبود منابع دارند

وزیر مسکن اظهار کرد: بخش مسکن در دولت از جایگاه مناسبی برخوردار است اما با توجه به کاهش درآمدهای نفتی پیش‌بینی می‌شود که در بودجه‌ سال آینده اعتبارات این بخش نسبت به سال گذشته کمتر باشد.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهندس محمد سعیدی‌کیا در حاشیه نشست مطبوعاتی امروزش در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا با کاهش قیمت مصالح ساختمانی هزینه ساخت و ساز نیز کاهش می‌یابد؟ گفت: هزینه‌ی ساخت و ساز به اندازه افت قیمت مصالح ساختمانی کاهش نمی‌یابد؛ زیرا اولا قیمت همه مصالح افت نکرده است و همچنین در محاسبه هزینه‌ی ساخت و ساز باید دستمزد کارگر، هزینه‌ی صدور پروانه و... را در نظر گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چه پروژه‌هایی در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند؟ اظهار کرد: حدود پنج هزار و 500 واحد استیجاری در استان‌های مختلف کشور آماده شده است که به مردم واگذار می‌شود.

سعیدی‌کیا ادامه داد: 10 پروژه‌ بیمارستانی، تعدادی ساختمان دولتی، مهدکودک، منازل مسکونی و وزرشگاه که ساخت آنها به اتمام رسیده است در این دهه به بهره‌برداری می‌رسد و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وزیر مسکن و شهرسازی درباره‌ اینکه میزان سپرده‌ی اولیه وام ساخت و ساز و مسکن زیاد است، گفت: توان بانک مسکن بیشتر از این نیست و روند شیوه‌ی پرداخت وام 18 میلیونی خرید مسکن نیز به همین صورت است.

به گفته او این امکان وجود دارد که مردم میزان کمتری سپرده‌گذاری کنند اما در آن صورت مقدار وام نیز کاهش می‌یابد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان چنین مدلی را برای بانک‌های دیگر تعریف کرد؟ گفت: این مساله بستگی به بانک‌ها دارد که آیا می‌خواهند چنین طرحی را انجام دهند یا خیر؟

وزیر مسکن و شهرسازی درباره‌ی اینکه انبوه‌سازان برای دریافت وام با مشکل روبرو هستند، تصریح کرد: قبول دارم که انبوه‌سازان برای ادامه ساخت و ساز دچار کمبود منابع هستند و بانک‌ها نیز اعتبار کافی برای پرداخت تسهیلات در اختیار ندارند.

سعیدی‌کیا افزود: این مشکل در جلسات مختلف بررسی و در نهایت مدل رهن ثانویه طراحی شد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی این مدل را تصویب کرده است، خاطرنشان کرد: با بورس برای انجام معاملات اوراق تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم و شورای نگهبان نیز این طرح را تصویب کرده و طرح در حال طی کردن مراحل پایانی در شورای مسکن است.

به گفته او این طرح فقط مربوط به افرادی است که به ساخت و ساز مسکن به صورت انبوه می‌پردازند.

وی درباره‌ی کاهش قیمت مسکن گفت: کنترل نقدینگی در سال جاری، مسکن مهر و تنظیم امور معامله‌های مسکن دلایل کاهش قیمت مسکن هستند.

سعیدی‌کیا افزود: وضعیت اقتصادی کشور به وضعیت طرح تحول اقتصادی و بودجه سال آینده بستگی دارد اما مسکن مهر و تنظیم امور معامله‌های مسکن که به وزارت مسکن و شهرسازی مربوط است، ادامه می‌یابد.

۸ بهمن ۱۳۸۷ ۲۰:۴۲
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |