افزایش عمر مفید ساختمان ها نیازمند استفاده از مصالح استاندارد/نیاز سالانه کشور به ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی93/11/15

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران گفت: اگر می‌خواهیم عمر مفید ساختمان در تهران از 30 سال به 100 سال افزایش یابد، لازم است حوزه نظارت تعریف شده، از مصالح استاندارد استفاده شود.
 

به گزارش خبرگزاری فارس،مهدی موذن با بیان اینکه حوزه مشکلات کاردان‌ها اگر دغدغه مسئولان شود، عمده مشکلات صنعت ساخت‌ و ‌ساز رفع خواهد شد گفت:آموزش‌های لازم، عامل موثری در ارتقای فرهنگ ساخت‌‌ ‌و ‌ساز در کشور است و هر چه ارایه آن بین مجریان بیشتر شود، نتیجه مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.

وی با بیان این‌ که در صنعت ساختمان این نیروی انسانی است که سرمایه اصلی محسوب می‌شود، اظهار کرد: ابلاغ دستورالعمل بهره گیری از توان کاردان‌های فنی ساختمان برای نظارت بر ساختمان‌ها در کلیه شهرهای استان تهران(به استثنای شهر تهران)، در دستور کار دولت و در انتظار امضای مدیران ذیربط است و بدون شک مشارکت کاردان‌های فنی در حوزه اجرا می‌تواند یکی از ارکان سلامت و ایمن‌سازی در صنعت ساخت‌ و ‌ساز باشد.

رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران افزود: اگر می‌خواهیم عمر مفید ساختمان در تهران از حدود 30 سال به 100 سال افزایش یابد، لازم است حوزه نظارت تعریف شده، از مصالح استاندارد استفاده شود و برای انجام کنترلِ مضاعف بر عملیات اجرایی باید حضور کاردان‌های فنی در کارگاه‌های ساختمانی جدی گرفته شود.

* نیاز سالانه کشور به یک و نیم میلیون واحد مسکونی

  موذن گفت: هر ساله باید برای برطرف کردن نیاز جامعه، یک و نیم میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود این در حالی است که توان حداکثری ساخت در کشور ما حدود 800 هزار واحد مسکونی است، چرا که بسترهای لازم برای تامین مصالح، نیروی انسانی متخصص و مدیریت انبوه سازی در حد لازم در کشور فراهم نشده است.

وی تاکید کرد: امروز حلقه مفقوده درصنعت ساختمان سازی کشور وجود دارد و به همین دلیل در بخشی از فرآیند ساخت‌و‌ساز و تاسیسات مشکل وجود دارد و ساختمان‌هایی که احداث می‌شوند به گفته کارشناسان این صنعت،  حداکثر 25 تا 30 سال بعد باید تخریب شوند.

موذن ادامه داد: یعنی آنها از زمان ساخت در فهرست ساختمان‌های فرسوده قرار می‌‌گیرند. چون ساختمان‌ها در کشورمان بدون استقرار سرپرست کارگاه فنی احداث می شوند.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور با اشاره به این که با وجود این شرایط برخی از کاردان ها «سر خورده شده» و به دنبال فرار از مقطع کاردانی هستند، اظهار داشت: با حضور کاردان در کنار مهندس چرخه ساخت و ساز کشور تکمیل می شود. چرا‌که نبود این افراد در عرصه ساختمان سازی همواره موجب ضعف کیفیت ساخت و ساز در کشور می شود.

موذن با بیان اینکه باید ساختار و نگاه به حوزه ساخت و ساز تغییر کند، گفت: به گفته مسئولان، کشور ما جزو 10 کشور بلاخیز دنیا است، لذا هر قدر در برابر وقوع زلزله آمادگی داشته باشیم؛ میزان آسیب پذیری ساختمان ها کاهش می یابد.

وی صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان را موجب بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و روان سازی گردش کار صدور پروانه ساختمان دانست و بیان کرد: مسئولان بر این باورند که صدور شناسنامه فنی ساختمان زمینه‌ای برای کیفی‌سازی است و دستگاه‌هایی برای نظارت تعیین شده‌اند و در این بین کاردان های فنی قطعا به عنوان نیروی انسانی متخصص صلاحیت نظارت دارند.

موذن اظهار داشت: نبود چرخه یکپارچه طراحی و نظارت باعث ناکارآمدی طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان می شود.

۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ۱۰:۲۵