تسهیلات اعطایی و سرمایه گذاری در مسکن مهر از مرز 840 میلیارد تومان گذشت

وزیر مسکن و شهرسازی مجموع تسهیلات اعطایی بانک و سرمایه گذاری مردم در مسکن مهر را بیش از 4/8 تریلیون ریال اعلام کرد.

محمد سعیدی کیا روز جمعه در آستانه سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: مجموع تسهیلات اعطایی بانکی و سرمایه گذاری مردم در طرح مسکن مهر تا بهمن ماه جاری به بیش از 4/8 تریلیون ریال ( 840 میلیارد تومان) رسیده است.
وی تصریح کرد: تاکنون یک تریلیون ریال ( 100 میلیارد تومان) برای آماده سازی و ساخت و ساز مسکن مهر تسهیلات بانکی توزیع شده است.
وزیر مسکن گفت: مردم در قالب تعاونی های مهر نیز تا بهمن ماه جاری 4/7 تریلیون ریال ( 740 میلیارد تومان) برای آماده سازی و ساخت وجود خود را واریز کرده اند.
سعیدی کیا افزود: مردم برای ساخت واحدهای مسکونی طرح مهر حدود 40 درصد باید آورده داشته باشند و بقیه نیز در قالب تسهیلات بانکی تامین شود.
وی در خصوص آخرین وضعیت آماری متقاضیان مسکن مهر اظهار داشت: این آمار از سوی وزارت تعاون اعلام می شود و به هیچ وجه دوگانگی ندارد و وزارت مسکن و شهرسازی نیز در گزارش ها به آن استناد می کند و در مجموع 3 میلیون و 850 هزارنفر متقاضی مسکن مهر در شبکه رایانه ای و با حضور اداره های تعاون سراسر کشور ثبت نام کردند که از این عده 1/3 میلیون نفر گزینش شدند.
وزیر مسکن و شهرسازی اضافه کرد: از مجموع افراد گزینش شده یک میلیون و 450 هزار نفر نیز واجد شرایط بودند اما وزارت تعاون پیش بینی کرد کمتر از 2 میلیون نفر شرایط لازم را خواهند داشت.
به گفته سعیدی کیا وزارت مسکن و شهرسازی به مجموع یک میلیون و 450 هزار نفر افراد واجد شرایط تاکنون به استعداد ساخت یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی زمین واگذار کرده که اراضی مربوط به 400 هزار واحد مسکونی در مرحله آماده سازی و یا به اتمام رسیده است.
مقام یاد شده اضافه کرد: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده تا بهمن ماه جاری برای 150 هزار واحد مسکونی مربوط به طرح مهر پروانه ساختمانی از سوی شهرداری ها صادر شده و حدود 40 هزار واحد مسکونی این طرح نیز در مرحله شروع پی سازی و یا اتمام آن قرار دارند و تعداد 15 هزار واحد نیز مرحله اسکلت و سقف را شروع کرده اند.
سعیدی کیا اظهار امیدواری کرد سال 1388 دوران رونق فعالیت های مسکن مهر باشد و تعاونی های مربوطه نیز برای شتاب بخشیدن به ساخت و ساز این طرح باید تلاش بیشتری داشته باشند.
ای مقام مسئول ، اختصاص خط اعتباری 2400 میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی را حرکتی برای شتاب بخشیدن به طرح مسکن مهر دانست و گفت: این منابع که نقد است از طریق پنج بانک عامل ملی ، مسکن ، ملت ، تجارت و صادرات می تواند جذب شود.
وزیر مسکن و شهرسازی خاطرنشان ساخت: برای هر واحد مسکونی 75 مترمربعی طرح مهر که با مشاعات 90 متر مربع می شود 260 تا 270 میلیون ریال از سوی مردم سرمایه شود که تسهیلات بانکی آن نیز 150 میلیون ریال است و بقیه آورده مردم خواهد بود.

۱۹ بهمن ۱۳۸۷ ۱۲:۵۶
خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا |