زمین برای ساخت بیش از 8/2 میلیون واحد مسکونی در کشور واگذار شد

معاون وزیر مسکن وشهرسازی اعلام کرد : بیش از 482 میلیون متر مربع زمین با کاربری مسکونی طی سی سال گذشته واگذار شد که برای احداث دو میلیون و 870 هزار دستگاه خانه در سطح کشور مورد استفاده قرار گرفته است .

"احمد اصغری مهرآبادی" در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت : اراضی مذکور در مناطق شهری واگذار شده و بطور متوسط برای هر واحد مسکونی حدود 168 متر مربع زمین پیش بینی شده است .
مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: مجموع اراضی واگذار شده از سوی این سازمان در دوره مذکور 94 هزار و 630 هکتار بود که سهم زمین های مسکونی آن به 51 درصد بالغ گردید و بقیه برای کاربری های بهداشتی -درمانی ، ورزشی ، فرهنگی و غیره واگذار شد.
مهرآبادی خاطرنشان کرد: در 30 سال گذشته بطور متوسط 32درصد از واگذاری های زمین توسط سازمان ملی زمین و مسکن برای ساخت وسازهای انفرادی و بقیه به منظور ساخت انبوه واحدهای مسکونی در اختیار تعاونی ها و دیگر انبوه سازان قرار گرفته است .
این مقام مسئول اضافه کرد: متوسط مساحت زمین اختصاص داده شده به یک واحد مسکونی به عنوان شاخص استفاده بهینه از زمین یا میزان بهره وری از زمین در 30 سال گذشته به طور دائم رو به کاهش بوده است .
به گفته مهرابادی ، بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که در دهه نخست پیروزی انقلاب اسلامی متوسط مساحت زمین تخصیصی به یک واحد مسکونی 255متر مربع بود که این رقم در سال های 86-1384 به رقم 86 متر مربع کاهش یافت .
وی در ارتباط برنامه های واگذاری زمین به ایثارگران گفت :طی دوره 30ساله پیروزی انقلاب اسلامی بیش از یکهزار و 582 هکتار زمین مسکونی در اختیار بیش از 103 هزار نفر از ایثارگران قرار گرفت و سهم خانواده شهدا 40/24درصد و جانبازان 23/30درصد بود و بقیه نیز در اختیار آزادگان قرار گرفت .
مهرابادی سپس احداث مساجد را از دیگر وظایف محول شده به این سازمان اعلام کرد و گفت : سال 1378 به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی (ره) برنامه احداث مساجد در سطح کشور آغاز شد که تاکنون ساخت 80 باب مسجد به انجام رسیده و 27 باب دیگر در دست اقدام قرار دارد و حدود 100 هزار متر مربع زیر بنای این مساجد است .
براساس مصوبه شورای عالی اداری در شهریور ماه 1372 نام سازمان زمین شهری با تغییراتی در وظایف آن به سازمان ملی زمین ومسکن تغییر یافت و اساسنامه آن در سال 1375 اصلاح شد .

۲۱ بهمن ۱۳۸۷ ۱۸:۴۶
خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا |