ساخت و ساز در کشور تا پایان سال صنعتی می شود

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت مسکن از صنعتی شدن ساخت و ساز در کشور تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید محمود فاطمی‌ عقدا در مراسم افتتاح آزمایشی آزمون الکترونیکی ورود به حرفه مهندسی با بیان اینکه طراحی خانه‌های صنعتی پنج طبقه به پایان رسیده است اظهار داشت:تولید قطعات پیش ساخته یکی از راه‌های رسیدن به صنعتی شدن در ساخت و ساز است چرا که علاوه بر افزایش سرعت موجب کاهش قیمت و آسان شدن ساخت و ساز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کشور نیازمند تحول اساسی در بینش و نگرش مردم نسبت به امر ساخت و ساز است افزود:قبل از اینکه استفاده از فناوری های نوین ساختمانی و بحث صنعتی شدن در کشور آغاز شود باید فرهنگ سازی در خصوص استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و استفاده از فناوری نوین را در کشور گسترش دهیم.
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اظهار داشت:ابداعات و نوآوری‌هایی در خصوص استفاده از مصالح ساختمانی جدید در کشور صورت گرفته است ، بنابراین مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بر این باور است که می‌توان در مدت زمان کوتاه پایه‌های اصلی صنعتی‌سازی ساختمان در کشور را بنا کرد.
فاطمی عقدا تاکید کرد: طراحی صنعتی‌سازی ساختمان‌های فولادی و بتنی تا پنج طبقه به پایان رسیده است و امیدواریم تا پایان سال کشور به عرصه صنعتی‌سازی ساخت و ساز وارد شود.
فاطمی عقدا خاطر نشان کرد: مرکز آزمون الکترونیکی ورود به حرفه مهندسی در هفته آینده به طور رسمی و با حضور مقامات عالی کشوری افتتاح می‌شود.
وی افزود: با ایجاد این مرکز محدودیت موجود برای شرکت در آزمون از بین می‌رود و Open source شدن آزمون نیز در دستور کار قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال این شیوه در استان‌های دیگر نیز ترویج یابد و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و وزارت مسکن و شهرسازی فقط نقش نظارتی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه یکی از هدف‌های اصلی الگوی صنعتی‌سازی بومی، ذخیره کردن انرژی است گفت:برای ورود به عرصه‌ی صنعتی سازی نیاز به الگو دارد که طبق بررسی‌های انجام شده توسط مرکز تحقیقات به این نتیجه رسیده است که به جای الگوهای وارداتی، به بهینه سازی امکانات موجود در کشور بپردازد.
فاطمی عقدا تصریح کرد: ‌بهینه‌سازی روش‌های موجود ساخت و ساز در کشور اولین اقدامی بود که در راستای صنعتی شدن ساخت و ساز در کشور صورت گرفت.
به گفته وی، اقدامات مربوط به احداث ساختمان‌های سریع‌الاحداث دائم دو طبقه با مذاکره ای که با کارخانه سیمان تهران صورت گرفته در حال ساخت قطعات هستند که بزودی اولین واحد تمام صنعتی مسکونی کشور افتتاح می شود.
سید محمود فاطمی عقدا فزود:اجرای استانداردهای اجباری برای تولید و توزیع مصالح ساختمانی تاکنون چندین بار تمدید شده است و از آنجا که تاریخ تدوین آن سال گذشته بود و باید از امسال آغاز می‌شد بنا به پیشنهاد مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تا پایان سال تمدید و مقرر شد تا آخرین مهلت اجرای این طرح از ابتدای سال 88 باشد.
وی اظهار داشت:مطمئنا اجرای استانداردسازی مصالح ساختمانی از یک سو کیفیت ساخت و ساز را افزایش خواهد داد و از سوی دیگر موجب افزایش طول عمر ساختمانها خواهد شد.
وی با بیان اینکه عمر ساختمانها در کشور تنها 30 سال است خاطر نشان کرد:عمر ساختمانها در کشورهای پیشرفته مثل روسیه حدود 100 سال است بنابراین باید تلاش شود تا عمر ساختمانها را افزایش داد.
فاطمی عقدا در خصوص آئین‌نامه طرح ملی اختلاط بتن گفت:طرح ملی اختلاط بتن که به منظور تولید بتن استاندارد و با حفظ ویژگی‌های آن تدوین شده است مطمئنا در کیفیت ساخت و ساز و بالا بردن عمر ساختمانها نقش بسزایی خواهد داشت.

۲۱ بهمن ۱۳۸۷ ۱۸:۴۸
خبرگزاری فارس |