سال 2009 بهترین زمان برای ساختمان سازی در خاورمیانه

کارشناسان با اشاره به کاهش قیمت مصالح ساختمانی و مواداولیه شرایط کنونی را بهترین زمان برای اجرای پروژه های عمرانی در منطقه خاورمیانه می دانند.

به گزارش نشریه مید، کاهش قیمت مصالح به تنهایی نمی‌تواند بازار ساخت و ساز منطقه خلیج فارس را احیا کند اما شواهد خوبی مبنی بر سود و بهتر شدن وضع مشتریان را نشان می‌دهد.
کاهش قیمت مواد اولیه و مصالح ساختمانی در نیمه نخست سال 2009 می‌تواند فرصت مناسبی برای شروع ساخت و ساز در خاورمیانه حداقل برای دست‌اندرکاران این صنعت و صاحبان سرمایه باشد.
بنابر این گزارش، در پایان ماه دسامبر سال 2008 پیمانكاران ابوظبی خبر از کاهش قیمت مصالح تا 15 درصد را دادند. آنچه که تمامی ناظران این صنعت بر آن اجماع دارند، آغاز کاهش شدید قیمت بویژه در مورد سوخت دیزل، فولاد، سیمان و کارگر است که در سال‌جاری میلادی نیز تداوم خواهد داشت.
دلالان و ناظران بازار از این افت قیمت استقبال می‌کنند، خصوصاً زمانی که در بازار آهن‌آلات محقق شود. در بازار امارات قیمت هر تن فولاد بیش از 1600 دلار در تابستان 2008 تا 400 دلار در دسامبر همان سال کاهش داشت. انتظار می‌رود کاهش بهای آلومینیوم و مس نیز تأثیر عمیقی روی سرجمع هزینه‌های ساخت و ساز برجای بگذارد. از مس عموماً در تجهیزات الکتریکی و برقی ساختمان استفاده می‌شود که رکورد کاهش 9 هزار دلار در هر تن در دسامبر 2008 را برجای گذاشته که در اوایل ماه ژانویه به 3 هزار دلار در تن افت قیمت داشته است.
این گزارش حاکی است: این روند کاملاً نتیجه رکود و افت تقاضا در بعد منطقه‌ای و جهانی است که بیشترین تأثیر خود را بر روی پیمانکاران خصوصی بزرگ در تأمین منابع مالی خواهد گذاشت.
اما به هر حال کاملاً روشن است که اگر دست‌‌اندرکاران صنعت ساخت‌وساز اطمینان داشته باشند که برای آنچه می‌سازند، مشتری وجود دارد، در این صورت پروژه‌های بیشتری صرفه‌ اقتصادی پیدا می‌کند.
بنابر این گزارش، در هر صورت کاهش قیمت مصالح برای تمامی پیمانکاران و دست‌اندرکاران نمی‌‌تواند به عنوان یک فرصت و مزیت تلقی شود، چرا که دسترسی آنان به منابع مالی را نیز محدود می‌کند. اما برای پیمانکاران عمده‌ای که از حمایتهای مالی دولت برخوردارند، این موضوع می‌تواند به صورت یک تسهیل‌کننده عمل کند تا براساس آن مشتریان خود را تشویق به ساخت و ساز کنند و از مزیت قیمتهای پایین بهره ببرند.

۲۳ بهمن ۱۳۸۷ ۰۸:۳۷
نشریه مید |