ساختار گفتمان شهرسازی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شد31/5/94

ساختار گفتمان شهرسازی بین دولت و بخش خصوصی با امضای تفاهم نامه بین وزیر راه و شهرسازی و ۱۲ تشکل غیردولتی و تخصیص خانه وارطان به خانه شهر و معماری، پایه گذاری شد. به گفته وزیر راه و شهرسازی، تقویت اخلاق عمومی در زندگی شهری می‌تواند بسیاری از معضلات شهری را حل کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس آخوندی در مراسم امضای تفاهم‌نامه تأسیس «خانه گفتمان شهر و معماری» که با حضور محمدسعید ایزدی، حامد مظاهریان و پیروز حناچی معاونان وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به اهمیت حضور انجمن‌های مردم‌نهاد در مباحث شهرسازی و معماری گفت: امضای تفاهم نامه خانه شهر و معماری، تاسیس بنای گفتمان شهری با همت بخش دولتی و حضور حداکثری نهادهای غیردولتی است. در عین حال، معماری بزرگ‌ترین نشان میراث معنوی معاصر ماست که جنبه واقعی از سبک زندگی دوران مختلف را نشان می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران تحت‌تأثیر تحولات اخیر دوران مدرن همچون بسیاری از حوزه‌ها در بازآفرینی و بازاندیشی مسائلی همچون اقتصاد شهرسازی و حتی حوزه معماری دچار نقصان شد؛ آشفتگی در معماری بازتابی از آشفتگی هویتی است. برای غلبه بر این آشفتگی برترین سیاست بازیابی هویتی و محکم‌ترین تکیه‌گاه رفتن به سمت و سوی حرفه و حرفه‌گرایی است.

وی افزود: تداوم مجامع مردم‌نهاد در کنار دولت‌مردان می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کرده و به سؤالات بسیاری در حوزه شهر و شهروندی پاسخ دهد. اینکه بپذیریم هویت بحثی فانتزی نبوده بلکه مسئله‌ای حیاتی در دوران معاصر و ثمره دانش و توان فائق آمدن بر مسائلی نوظهور است.

آخوندی تاکید کرد: حرفه‌ورزان توانایی دارند تا در حوزه‌های مختلف، لایه‌ها و جنبه‌های ویژه‌ای از هویت را بازتاب دهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کتاب «تاریخ فرهنگ ایرانی» نوشته محمد محمدی ملایری به نقش حرفه‌گرایی و تقویت آن اشاره کرد و گفت: حرفه‌گرایی یکی از ویژگی‌های مدنیت است. حرفه‌گرایی است که با تعهد اخلاقی و بهره‌مندی از دانش مسایل را با کمترین هزینه حل می‌کند و یکی از ارکان حفاظت از تمدن است.

وی با اشاره به بخش‌هایی از کتاب «تاریخ فرهنگ ایرانی» که دوران انتقال از سلسله ساسانیان را به اسلام تشریح کرده است ماندگاری ایران و ایران شهر را توان حرفه‌گرایی ایرانیان برشمرد و افزود: اعراب مسلمانی که به ایران وارد شدند حرفه‌گرایی ایرانیان را در حوزه‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار دادند و به عبارتی، حرفه‌گرایی باعث تداوم فرهنگ ایران و ایران شهر در عین تاثیرپذیری شد و این همان خدمات متقابل اسلام و ایران است.

آخوندی با یادآوری اینکه 70 سال پس از ورود اسلام، زبان دیوان‌ها، فارسی بود و باقی هم ماند بر استواری فرهنگ و دانش این سرزمین بر پایه‌های صحیح و توان حرفه‌گرایی ایرانیان تاکید کرد و گفت: سرزمینی که بر پایه‌های صحیح استوار و حرفه‌گراست دچار ناکامی نمی‌شود.

وی افزود:در تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری به دنبال تاسیس مکانی برای ایجاد گفتمان شهری بین نهادهای دولتی و مردمی بودیم. با این تعریف اگر شهر را سازمانی اجتماعی بدانیم باید این سازمان شامل تمامی حرفه‌ها باشد که هر کدام برای خود خانه‌ای نیز داشته باشند که علاوه بر گفتگوهای درون حرفه، بتوان گفتگوهای بین حرفه‌ها را هم در آنها تعریف کرد.

وزیر راه و شهرسازی انتظار خود را از تاسیس ساختارهای گفتمان شهرسازی بازاندیشی اخلاق عمومی تعریف کرد و افزود: حرفه‌گرایی مانند دو روی یک سکه است که در یک سو اخلاق عمومی و تعهد قرار دارد و سوی دیگر نیز فن، دانش و مسایل تکنیکی است.

آخوندی مشکل رعایت نشدن اخلاق عمومی در ایران را نداشتن تعریف برای نفع عمومی و هزینه‌های ایجاد آن دانست که عموما از جیب شهروندان برای عده‌ای خاص هزینه می‌شود.

وی در همین رابطه با اشاره به مبانی اسلام قاعده لاضرر و لاضرار را عنوان کرد و گفت: در ایران گرفتاری‌های فراوانی داریم که باید از طریق گفتگو حل و فصل شوند. ساخته شدن پل صدر که بسیاری از شهرسازان بر ساخت آن انتقاد دارند یکی از هزاران نمونه‌ای است که نفع عده‌ای از رهگذر زمان و ضرر دیدن عده‌ای دیگر تامین شده است و این قاعده لاضرر با اخلاق عمومی مغایرت دارد.

وی ادامه داد:این‌گونه موارد ایجاد فضای گفتگو را ضرورت این دوران کرده است. همچنین با یک نگاه گذرا می‌توان شاهد بود که اکثریت آپارتمان‌های ساخته شده در شهرها موجب سودآوری عده‌ای از محل ضرر رساندن به دیگران بوده است.

وزیر راه و شهرسازی به مفهوم برون ریز در اقتصاد سیاسی اشاره کرد که به مفهوم تحمیل بار هزینه‌ای شخصی به جامعه و سود بردن از جیب دیگران است و به نگرش برخی از افراد حقوقی و حقیقی برای بار کردن هزینه‌های اقتصادی خود بر دیگران اشاره کرد و آلودگی‌های محیط زیست، پساب‌های صنعتی و مشکلات متعدد شهر را از جمله بارکردن هزینه‌های اقتصادی عده‌ای بر شهروندان برشمرد.

به گفته وی، حرفه‌ورزان در شفاف سازی سود و هزینه و منتفعان و متضرران اقدامات غیرقانونی نقش برجسته‌ای دارند و در حل مشکلات شهری و سایر مشکلات می‌توانند نقش ارزنده‌ای ایفا کنند. حضور جدی حرفه ورزان باعث می‌شود تا سوداگران نتوانند هزینه‌های خود را بر شهروندان تحمیل کنند به همین خاطر نیز باید برای اخلاق عمومی شاخصی تعیین شود.

آخوندی با اظهار تاسف از ارزشمند جلوه دادن سوداگران و برخی از صاحبان سرمایه توسط افراد متخصص که دانش خود را در اختیار آنها می‌گذارند، تاکید کرد: تعارض در منافع در تقابل با اخلاق عمومی قرار می‌گیرد. این در حالی است که اگر اخلاق عمومی محور شود خود حرفه منافع متعارض را قبول نمی‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: وظیفه دولت ایجاد نظم است و نهادهای عمومی وظیفه ساماندهی را برعهده دارند.

*نهادهای غیردولتی توان ایجاد تغییر مبتنی بر دانش و فن را در مدیران ارشد ایجاد کنند

پیروز حناچی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز با اظهار خرسندی از تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری گفت: اگرچه حضور این تعداد نهاد مدنی و غیردولتی برای فعالیت‌های معماری و شهرسازی قابل تقدیر است اما انتظار می‌رود تا این نهادهای غیردولتی توان ایجاد تغییر مبتنی بر دانش و فن را در مدیران ارشد ایجاد کنند.

محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز ضمن تشکر از همراهی دولت و تشکل‌های غیردولتی گفتمان بین متخصصان را در این خانه در سه سطح گفتگو بین متخصصان، متخصصان و دولتمردان و در نهایت متخصصان با مردم تقسیم بندی کرد و گفت: ورود ما به خانه وارطان از 6 ماه پیش شروع شد اما بطور جدی از سه ماه گذشته و در هشت جلسه مقدمات کار، نحوه اجرایی شدن و دستیابی به نتیجه زمان برد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی هدف از تشکیل خانه گفتمان شهری را  دامن زدن به گفتمان و گفتگو در سطح شهر و شهروندان عنوان کرد و افزود: بسیاری از مشکلات حوزه معماری و شهرسازی می‌تواند توسط تشکل‌های غیردولتی و با تعاملی که این تشکل‌ها با دولت برقرار می کنند حل شود.

۳۱ اَمرداد ۱۳۹۴ ۱۶:۰۸