آغاز احداث 9 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن مهر در شهرهای جدید

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: بیش از 4500 هکتار زمین در شهرهای جدید در اختیار تعاونی‌ها و اتحادیه‌ قرار داده شده که تاکنون عملیات اجرایی 9 هزار و 97 واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی ذاکرالحسینی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر 17 شهر جدید فعال در کشور وجود دارد که شرکت عمران شهرهای جدید در صدد افزایش این تعداد است.
وی با بیان اینکه افزایش جمعیت شهرهای جدید در برنامه وزارت مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید قرار دارد گفت: قرار است تا جمعیت شهرهای جدید را افزایش دهیم که طی برنامه‌ پیش‌بینی شده شهر هشتگرد از جمعیت 400 هزار نفری به 600 هزار نفر و شهر پرند به 700 هزار نفر افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: نیاز اصلی شهرهای جدید تأمین آب شرب، حمل‌ونقل ریلی و فاضلاب است که برای حمل‌ونقل ریلی شهرهای جدید به تازگی شورای عالی ترافیک برای 10 شهر جدید ارتقا و راه‌اندازی حمل‌ونقل ریلی را در مدت 3 تا 5 سال تصویب کرده است.
به گفته وی، شهرهای یاد شده در مصوبه شورای عالی ترافیک مربوط به شهرهای پرند، هشتگرد، پردیس،‌ گلبهار، بینالود، صدرا، سهند، مهاجران، مجلس، فولادشهر و بهارستان است.

*واگذاری 4500 هکتار زمین در قالب مسکن مهر

ذاکرالحسینی در خصوص پیشرفت مسکن مهر در شهرهای جدید گفت: در قالب مسکن مهر تاکنون 4500 هکتار زمین در اختیار تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها قرار گرفته است که 2949 هکتار زمین در حال آماده‌سازی است.
وی با بیان اینکه از 5/1 میلیون واحد مسکونی در نظر گرفته شده برای مسکن مهر، 25 درصد (375 هزار واحد مسکونی) مربوط به شهرهای جدید است، گفت: تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهرهای جدید در قالب مسکن 99 ساله 35 هزار و 511 واحد مسکونی و در قالب مسکن پنج ساله اجاره‌ای 6 هزار و 482 واحد مسکونی بوده است.
وی ادامه داد: تعداد واحدهای مسکونی در حال اجرا برای ساخت 9 هزار و 97 واحد مسکونی و تعداد واحدهای در حال ساخت در قالب مسکن پنج ساله اجاره‌ای 6 هزار و 482 واحد مسکونی است.
وی گفت: تاکنون متقاضیان مسکن مهر 77 میلیارد تومان به صورت آورده تحویل داده‌اند و در شهرهای جدید 1611 تعاونی و 9 اتحادیه مستقر شده‌اند.

*امتناع شرکت‌های آب و فاضلاب برای استقرار در شهرهای جدید

مدیرعامل شرکت عمران و شهرهای جدید گفت: براساس قانون ، تمام دستگاهها و نهادها باید به صورت مساوی در شهرهای جدید از زمین برخوردار شوند که امیدواریم این موضوع هرچه بهتر و بیشتر محقق شود.
وی ادامه داد:‌متأسفانه هنوز برخی شرکتهای دولتی مثل شرکت‌های آب و فاضلاب تمایلی برای استقرار در شهرهای جدید ندارند.

*اصلاح آئین‌نامه شهرک سازی

ذاکرالحسینی گفت: آئین‌نامه و دستورالمعل ترویج شهرک‌سازی اصلاح و به شرکت عمران شهرهای جدید محول شد.
وی ادامه داد: این آئین‌نامه‌ ما را قادر خواهد کرد تا بتوانیم در جاهایی که شهرهای کوچک نیز که نمی‌توانند از شهرهای جدید استفاده کنند بتوانند شهرک‌سازی را گسترش دهند.
وی افزود: شهرک‌سازی‌ و احداث شهرهای جدید یک کار اقتصادی و مفید است چرا که اگر مقایسه شود می بینیم که قیمت تمام شده در شهرهای جدید یک دهم قیمت زمین در کلان‌شهرها است.
وی تأکید کرد: برای تولید صنعتی مسکن در شهرهای جدید دستورالعملی تهیه شده است که زمین در اختیار آنها گذاشته شود تا الگوی کاری را در آن اجرا کنند.

۲۷ بهمن ۱۳۸۷ ۰۸:۱۳
خبرگزاری فارس |