تسهیلات جدید وزارت مسکن برای ساکنین شهرکهای جدید

معاون وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز شهرهای جدید از فروش زمین تامین می شود گفت: دولت در شهرهای جدید زمین را به قیمت یک دهم کلان شهرها عرضه می کند.

مهدی ذاکرالحسینی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود:تسهیلاتی که دولت برای تشویق حضور بخش خصوصی در شهرهای جدید در نظر گرفته زمین با قیمت مناسب است چرا که قیمت زمین در شهرهای جدید یک دهم قیمت همان زمین در کلانشهرها است.
وی در خصوص چگونگی تعیین قیمت زمین در شهرهای جدید افزود:مسئول قیمت گذاری زمین در شهرهای جدید ،کارشناسان رسمی دادگستری هستند و ما نیز تابع هیات سه نفره برای تعیین قیمت هستیم.‌
وی در خصوص راه اندازی شهر جدید لتیان در تهران گفت:شهر جدید لتیان که قرار است در منطقه لواسان ایجاد شود هنوز فعال نشده است و به دنبال فعال کردن آن هستیم.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید ادامه داد:ایجاد شهر جدید لتیان از مصوبات قبلی دولت بوده و این موضوع تصمیم تازه ای نیست، بنابراین هنوز هیچ برنامه ریزی برای میزان و آغاز ساخت مسکن در شهر جدید لتیان صورت نگرفته است.
ذاکرالحسینی گفت: براساس برنامه تنظیمی در 17 شهر جدید زیرپوشش وزارت مسکن و شهرسازی یک میلیون واحد مسکونی باید تا افق 1404 ساخته شود که بیش از سه میلیون و880 هزار نفر در آنها اسکان یابند.
وی تصریح کرد: سالانه یک تریلیون و 100 میلیارد ریال در شهرهای جدید برای پروژه های زیربنایی سرمایه گذاری می شود و یک تا دو درصد از کل بودجه این شهرها نیز به عنوان بودجه تخصیص می یابد.
ذاکرالحسینی بودجه دولت برای شهرهای جدید را در سال جاری20 میلیارد ریال دانست و افزود: عمده منابع مورد نیاز شرکت های عمران شهرهای جدید از محل واگذاری زمین تامین می شود.
وی در خصوص میزان آورده مردم برای طرح مسکن مهر گفت:متقاضیان مسکن مهر در 13 شهر جدید تاکنون 775 میلیارد و 279 میلیون ریال در این شهرها سرمایه گذاری کرده اند.
ذاکرالحسینی اظهار داشت:مجموع وجوه اخذ شده در رابطه با آماده سازی اراضی مسکن مهر مربوط به 109 هزار و 238نفر از متقاضیان است.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید افزود:سهم شهرهای جدید در ساخت یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در برنامه مسکن مهر 25 درصد و به تعداد 375 هزار واحد مسکونی است.

۲۹ بهمن ۱۳۸۷ ۱۰:۲۴
خبرگزاری فارس |