انبوه‌سازان در مسکن مهر نقش‌آفرین شوند

وزیر مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در اول راه ساخت و ساز مسکن مهر قرار داریم و انبوه‌سازان می‌توانند در این امر با ما مشارکت کنند.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد سعیدی‌کیا در گردهمایی سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران که با محوریت « انبوه‌سازی، اقتصاد کلان و تامین منابع مالی در بستر نوآوری و شکوفایی» روز پنجشنبه در تالار وزارت کشور برگزار شد، گفت: سیاست‌ها و تصمیم‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که برای کسانی که هدف هستند، مسکن تهیه شود.

وی با اشاره به اینکه از سال‌های پس از انقلاب تاکنون روش‌های گوناگونی برای تامین مسکن به‌کار گرفته شده است، افزود: تراکم مسکن در کشور برای خانوارها 07/1 است و سالانه بالای 800 هزار ازدواج صورت می‌گیرد. بنابراین اگر بنا به قانون اساسی، تامین مسکن را وظیفه‌ی دولت بدانیم، باید کاری کنیم که مردم صاحب سرپناه چه ملکی و چه غیر ملکی شوند.

وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: باید کاری کنیم که اقشار کم درآمد سرپناه داشته باشند.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه اصل 44 حکم می‌کند دولت باید نقش نظارتی داشته باشد، اظهار کرد: شورای مسکن و سامانه‌های مدیریتی ایجاد شده و دولت بر طرح مسکن مهر نظارت می‌کند.

وی ادامه داد: قانون مصوب 6 خرداد ماه، قانون بسیار خوبی است که تنوع مالی زیادی دارید اما امروزه منابع مالی کافی در اختیار نداریم و تنوع مالی در کشور محدود است.

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه دولت گفته طرح مسکن مهر را مردم اجرا کنند، تصریح کرد: انبوه‌سازان معتقدند که می‌توانند در ساخت مسکن نقش آفرین باشند بنابراین باید به میدان بیایند.

سعیدی‌کیا ضمن بیان اینکه در کشور سالانه به حدود یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی نیاز داریم، خاطرنشان کرد: 300 هزار واحد مسکونی در روستاها و مابقی در شهرها نیاز است که سالانه حدود 400 هزار واحد از طریق مسکن مهر و حدود 600 هزار واحد باید با استفاده از روش‌های معمول در کشور ساخته شود.

وی افزود: در سال 86 حدود 830 هزار پروانه ساخت درکل کشور صادر شده که رقم بسیار بالایی است.

وزیر مسکن و شهرسازی مشکل اصلی نبود منابع مالی به میزان کفایت را مشکل اصلی دانست و اظهار کرد: در 10 ماهه اول سال جاری حدود دو هزار میلیارد تومان به بخش مسکن عادی و 100 میلیارد تومان به بخش مسکن مهر تزریق شد و این مساله نشانگر این است که حتی برای مسکن مهر هم مشکل کمبود منابع وجود دارد. بنابراین بانک مرکزی با دستور رییس‌جمهوری خط اعتباری 2400 میلیارد تومانی برای مسکن مهر پیش‌بینی کرد که فقط حدود 100 تا 150 میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: ‌صنعت ساختمان پایه‌ی اصلی اقتصاد کشور است زیرا علاوه بر زودبازده بودن، سودآوری قابل قبولی نیز دارد.

به گفته‌ی او، قانون رهن ثانویه فقط برای انبوه‌سازان است که مکانیزم‌های اجرای آن فراهم شده است.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه انبوه‌سازان می‌خواهند آنها را در تصمیم‌سازی مشارکت دهیم، گفت: ما نیز دلمان می‌خواهد که مسکن مهر با بهترین کیفیت ساخته شود بنابراین تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت مسکن و شهرسازی و انبوه‌سازان نوشته شده که به این موضوع پرداخته است.

وی ادامه داد: بنابراین تفاهم‌نامه زمین برای ساخت 200 واحد و بیشتر به انبوه‌سازان داده می‌شود، تا با استفاده از وام دولت اقدام به ساخت و ساز کنند و در مرحله‌ی فوندانسیون به تعاونی‌های مسکن مهر عرضه کنند.

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: در صورتی که این واحدها توسط تعاونی‌ها خریداری نشود زمین به قیمت روز اول به انبوه‌سازان واگذار می‌شود یا اجرای پروژه به صورت مشارکتی با وزارت مسکن و شهرسازی ادامه می‌یابد.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه اگر انبوه‌سازان مدل دیگری دارند آمادگی بررسی آن را داریم، خاطرنشان کرد‌: در سال اول اجرا ساخت ساز مسکن هستیم و تا 10 سال می‌خواهیم سالانه حدود 400 هزار واحد مسکونی تولیدی کنیم. به عبارت دیگر اول راه هستیم و انبوه‌سازان می‌توانند در ساخت و ساز مسکن مهر سهیم باشند.

وی درباره تکلیف افرادی که سهم خود را ندهند، گفت: مسکن مهر برای دهک سوم و چهارم در نظر گرفته شده است و تا به حال 840 هزار نفر یک میلیون برای آماده‌سازی آورده‌اند به عبارت دیگر مردم فهمیدند که ارزانترین راه خانه‌دار شدن مسکن مهر است، اما اگر کسی نتواند سهم خود را پرداخت کند به آخر صف منتقل شده و فرد دیگری جایگزین او می‌شود.

وزیر مسکن و شهرسازی ادامه داد: در طول ساخت حدود 200 هزار تومان از خدمات مهندسی را دولت پرداخت می‌کند. یعنی اعتبار دولتی صرف کمک به انجام کار می‌شود.

سعیدی‌کیا با بیان اینکه انبوه‌سازان در طرح مسکن مهر نقش‌آفرین شوند، تصریح کرد: دولت و انبوه‌سازان باید برای کشور کار کنند.

به گفته‌ی او آیین‌نامه قانون ساماندهی بهترین قانونی است که در بخش مسکن وجود دارد.

وی درباره‌ی آثار منفی رکود فعلی در بازار مسکن اظهار کرد: اثرات رکود در سال‌های آینده ایجاد خواهند شد اما امروز به دنبال تولید هستیم و در صورتی که موفق نشویم علاوه بر بیکاری و رکود امروز در آینده با مشکلات بیشتری روبرو می‌شویم.

وزیر مسکن و شهرسازی به ساخت و سازهای بم اشاره کرد و افزود: نتیجه مدل انتخاب شده در بم ساخت بیشتر از 90 درصد شهری است که بر اثر زلزله ویران شده بود.

سعیدی‌کیا گفت: تا عزم و اراده مهندسان کشور بر موضوعی متمرکز نشود، ان امر انجام نخواهد شد بنابراین باید نظارت به راه کنار گذاشت.

۲ اسفند ۱۳۸۷ ۱۴:۱۷
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |