انبوه‌سازان از طرح مالیات بر معاملات مکرر معافند

معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: انبوه‌سازان باید مشکلات و خواسته‌های خود را مطرح کنند تا در قوانین و دستورات اعمال شود.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر خواجه‌دلویی ـ معاون وزیر مسکن و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان در اولین روز گردهمایی سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران اظهار کرد: انبوه‌سازان کشور گام‌های بلندی را در جهت تامین مسکن در کشور برداشته‌اند.

 وی افزود: سهم تسهیلات ساخت از سرمایه‌گذاری در سال جاری 5.5 درصد بوده که در مقایسه با 11 درصد سال 84 افت جدی داشته است.

سهم تسهیلات مسکن مهر از کل تسهیلات مسکن در سال جاری فقط سه درصد بوده است.

 معاون وزیر مسکن و شهرسازی تصریح کرد: سهم انبوه‌سازان در ساخت و ساز هر سال افزایش یافته و انفرادی سازی جای خود را به انبوه‌سازی داده است.

وی به برنامه اول اشاره و اظهار کرد: در این برنامه تاکید بر واگذاری انفرادی و غیب سیاست‌گذاری برای انبوه‌سازی بوده است.

خواجه‌دلویی ادامه داد: در برنامه دوم برنامه‌های مسکن حمایتی ـ اجتماعی و مشارکتی، واگذاری زمین، پرداخت تسهیلات بانکی به انبوه‌سازان و ساختارسازی نسبی مالی انبوه‌سازان در برنامه قرار داشت اما روند انبوه‌سازی از توفیق لازم برخوردار نبود زیرا بستر قانونی فراهم نبود و علاوه بر دخالت افراد غیر حرفه‌ای در انبوه‌سازی، سایر نهادها نیز به میزان لازم همکاری نکردند.

معاون وزیر مسکن گفت: در برنامه سوم انبوه‌سازی به طور نسبی تعریف شد و همچنین برای رفع تبعیض در هزینه‌های بالاسری، حمایت از ایجاد تشکل انبوه‌سازی و صدور پروانه صلاحیت برای انبوه‌سازان تلاش‌هایی صورت گرفت و واگذاری زمین و پرداخت تسهیلات بانکی به انبوه‌سازان تداوم یافت.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه توفیق مناسب حاصل شد و سهم انبوه‌سازی از 32.1 به 42 درصد رسید، تصریح کرد: شیوه‌های ساخت و ساز سنتی در انبوه‌سازی در این برنامه تعمیم یافت.

خواجه‌دلویی ادامه داد: در برنامه چهارم انبوه‌سازان به ویژه پس از شیوه تولید حرفه‌ای در روش‌های نوین ساخت و ساز و تامین منابع مالی مورد توجه خاص قرار گرفتند.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه باید شیوه‌های ساخت وساز را اصلاح و ابزارهای تامین منابع مالی را بررسی کرد، گفت: توقف کامل واگذاری انفرادی به هر عنوان، تداوم پرداخت تسهیلات انبوه‌سازی، تعریف برنامه‌های اجرایی مسکن در قالب انبوه‌سازی و تولید توسط حرفه‌مندان ما اصلاح نظام مدیریت و شیوه‌های ساخت، گسترش بازار سرمایه و شیوه نوین تامین مالی مسکن از رویکردهای کلی برنامه چهارم توسعه هستند.

به گفته او در شرایط فعلی 45 درصد ساخت و سازها به صورت انفرادی و 55 درصد به صورت انبوه‌سازی ساخته می‌شوند.

وی ادامه داد: شورای مسکن برای ساماندهی بازار مسکن و جلوگیری از سوداگری طرح مالیات بر معاملات مکرر را مطرح کرد اما انبوه‌سازان از این طرح معاف شدند زیرا جهت‌گیری‌ها به سمت حمایت‌های ویژه از انبوه‌سازی است.

خواجه دلویی با بیان اینکه باید به شناسنامه‌دار کردن و حرفه‌مندکردن سازندگان توجه کرد، گفت: این مساله بسیار مهم است که باید با کمک انبوه‌سازان تحقق یابد زیرا تعدادی از افراد به ساخت و ساز پرداخته و در آستانه رکود از این بازار خارج می‌شوند و در نتیجه انبوه‌سازان متضرر می‌شوند بنابراین انبوه‌سازان باید منابع را مدیریت کنند.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان تصریح کرد: سازندگان حقوقی باید تقویت شوند و بین شرکت‌ها و انبوه‌سازان برای اجرای پروژه‌های بزرگ هم افزایی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: سهم تسهیلات بانکی در تشکیل سرمایه ناخالص بخش مسکن پایین است و عملکرد نظام بانکی کشور موید آن است که علاقمند به ورود به حوزه نیست.

خواجه دلویی خاطرنشان کرد: ایجاد رهن ثانویه، انتشار اوراق مشارکت به پشتوانه تسهیلات، لیزینگ، انتشار اوراق گواهی سپرده عام و خاص با نرخی بیش از نرخ سود علی الحساب، از ابزارهای نوین تامین منابع مالی برای گسترش بازار سرمایه و امکان توسعه انبوه‌سازی در طرح‌های بزرگ هستند.

 معاون وزیر مسکن و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان گفت: باید از شرایط و حمایت‌های قانون فعلی با درک فضای آتی کشور به جهت حذف یارانه انرژی برای تغییر در روش‌های ساخت و ساز استفاده کرده و نهادهای مای را در کنار ساخت و ساز توسط کانون سراسری انبوه‌سازان ایجاد و تقویت کرد.

وی به مبحث 19 مقررات ملی اشاره کرد و افزود: صرفه‌جویی در انرژی به عنوان یک اصل مطرح می‌شود.

به گفته او خلأ سازنده‌های قوی و قدرتمند که بتوانند پروژه‌ها را در کشورهای دیگر اجرا کنند،‌ وجود دارد.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: دولت از سال گذشته به صورت تشویقی 30 درصد حق بیمه سازندگانی را که مسکن خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه، بیمه کنند پرداخت می‌کند.

خواجه دلویی در پایان با بیان اینکه با ورود بیمه سیستم خودکنترل می‌شود، اظهار کرد: حضور انبوه‌سازان به عنوان پیشگام در بیمه کردن ساختمان‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.

۲ اسفند ۱۳۸۷ ۱۴:۱۹
خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا |