یک بانک خصوصی جایگزین بانک مسکن در طرح فروش قسطی می‌شود/ ساخت‌و‌ساز رونق می‌گیرد30-10-94

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران با بیان اینکه با اجرای برجام ساخت و ساز و بخش مسکن از رکود خارج خواهد شد،گفت: نرخ کارمزدی که بانک مسکن برای فروش قسطی مسکن درخواست دارد بالا رفت به همین دلیل یک بانک خصوصی پذیرفته با کارمزد 3 درصد این طرح را اجرایی کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسن محتشم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه حال که برجام به فرجام رسیده جنب و جوش در بخش ساخت و ساز ایجاد شده و آیا می‌توان امیدوار بود که بخش مسکن از رکود خارج شود گفت: ساخت و ساز به خاطر دوران گذار حدود 2.5 تا 3 سال است که در رکود است بنابراین راهکارهایی که تاکنون برای خروج مسکن از رکود ارائه شده یک مُسکن بوده و نتوانسته بخش مسکن را از رکود خارج کند.

وی با اشاره به اینکه ارائه هر تسهیلات و راهکار تا حدودی برای بخش مسکن خوب بوده است گفت: برجام قطعا در سطح کلان کشور بخش‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار خواهد داد،بنابراین قطعا مسکن نیز به تبعیت این وضعیت اقتصادی تحت تاثیر اجرای برجام قرار خواهد گرفت و قطعا پول‌های بلوکه شده با ورود به کشور تمام بخش‌های اقتصادی را از جمله بخش مسکن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محتشم با بیان اینکه سرمایه‌گذاری و گردش نقدینگی را بعد از برجام بالا خواهد رفت،گفت: بخشی از سرمایه‌گذرای‌های درج شده در بخش ساختمان درج خواهد شد بنابراین امیدواریم با رفع تحریم‌ها بخش ساختمان هم متاثر از سایر بخش‌های اقتصادی از رکود خارج شده و عرضه و تولید مسکن افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در طرح فروش قسطی مسکن بانک مسکن برای اجرای این طرح درخواست 5 تا 6 درصد کارمزد را داشته است آیا این طرح متوقف شده یا اینکه ادامه خواهد یافت،گفت: انبوه‌سازان سال گذشته ایده طرح مسکن قسطی را اینگونه مطرح کردند که با مجوز بانک مرکزی لیزینگ مسکن را راه‌اندازی کنند اما بعدا طرح مسکن قسطی مطرح شد که برای آغاز این طرح نیازمند تضمین تعهدات خریدار و فروشنده بوده است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران ادامه داد: برای اجرای این طرح نیاز بود که یک کارگزار تعهدات خریدار و فروشنده را تضمین کند بنابراین بهترین کارگزار بانک مسکن بود که اعلام آمادگی کرد اما مطرح شدن تضمین تا سقف 100 میلیون تومان و با نرخ کارمزد 6 درصد عملا این طرح جوابگوی بخش مسکن نخواهد بود.

محتشم با اشاره به اینکه اعلام طرح فروش قسطی مسکن عجولانه بود گفت: بالا بودن نرخ کارمزد از سوی بانک مسکن باعث شد بانک خصوصی دیگر برای اجرای طرح فروش قسطی مسکن با نرخ کارمزد 2 تا 3 درصد مطرح شود بنابراین این بانک خصوصی اعلام آمادگی کرده است تا طرح فروش قسطی مسکن را اجرایی کند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سازنده‌ها پول‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کردند،گفت: این اقدام را انبوه‌سازان حرفه‌ای انجام نمی‌دهند بلکه افراد غیرحرفه‌ای هستند که پول‌های خود را در بانک‌ها محبوس کردند.

محتشم با اشاره به برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی  انبوه‌سازان استان تهران با همکاری دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی در 21 اسفند ماه امسال گفت: در سال گذشته اولین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی برگزار شد بنابراین برای ارزیابی کیفی ساختمان در نظر گرفتیم که این دومین کنفرانس نیز با همکاری دانشگاه خواجه نصیر برگزار شود.

وی افزود: یکی از اهداف این نمایشگاه بالا بردن ارتقای کیفی ساختمان است. بنابراین در نظر داریم پروژه‌هایی که از سوی انبوه‌سازان ساخته می‌شود به دبیرخانه این نمایشگاه معرفی شوند تا از لحاظ محتوایی مورد ارزیابی قرار گیرند.

به گفته وی انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان تهران تفاهمنامه‌ای با دانشگاه خواجه‌نصیر به امضا رسانده تا به بالا بردن کیفیت ساخت و ساز کمک کند.

همچنین کاویان‌پور دبیر علمی این کنفرانس گفت: در تمام دنیا و همچنین کشور یکی از ساختارهای مهم در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت است بنابراین در کشور صنعت ساختمان می‌تواند اشتغال بالایی در کشور ایجاد کند پس هر کمی که بتواند به رشد صنعت ساختمان کمک کند در حقیقت به رشد تولید ناخالص داخلی و اقتصادی کمک کرده است.

به گفته وی صنعت ساختمان می‌تواند به سمت بهره‌وری و ارتباط با تمام بخش‌های اقتصادی کشور حرکت کند و موجب کاهش فشار منابع در کشور شود.

۳۰ دی ۱۳۹۴ ۱۵:۰۹