متن کامل سخنان جناب آقای دکتر بت شکن، مدیر عامل محترم بانک مسکن در جلسه معارفه جناب آقای امینی، مدیر عامل جدید شرکت - 950222

جناب آقای دکتر بت شکن، مدیر عامل محترم بانک مسکن، در جلسه تودیع آقای مهندس معزی و معارفه آقای امینی به عنوان مدیر عامل گروه سرمایه گذاری مسکن، در سخنان خود انتظارات بانک مسکن را به عنوان سهامدار اصلی شرکت تبیین و تشریح نمودند که متن کامل سخنان ایشان (پس از ویرایش) به شرح زیر است.
 

 

متن کامل سخنان مدیر عامل محترم بانک مسکن در جلسه تودیع و معارفه مدیر عامل گروه
با درود بر روح بلند رهبر جمهوری اسلامی ایران و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و انقلاب و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری، سخنم را آغاز می‌نمایم. خوشحالم که در جمع شما هستم، جمعی که برای تقدیر از یک مدیر خدمتگزار در مجموعه شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و معارفه یک مدیر جدید تشکیل شده است.
لازم است از زحمات آقای فرشچیان به عنوان یکی از موثرترین مدیران بانکی و بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری مسکن و همین طور زنجیره مدیریتی شرکت مرکب از آقای مهندس لاهیجی که نقش به سزایی در پرورش شرکت و انجام پروژه‌های بزرگ شرکت داشته‌اند، آقایان مهندس نظری، مهندس نیلی و به ویژه آقای مهندس معزی برای دو دوره مدیریتی که با سرافرازی مجامع مختلفی را برگزار کرده و عملکرد مناسبی داشته‌اند، به نوبه خود تشکر ‌نمایم. همچنین لازم است از زحمات تمامی دست اندرکاران و مدیران عامل شرکت‌های تابعه تشکر کنم. امیدوارم مدیر جدید نیز بتواند توسعه و تحول را در گروه جاری و ساری نماید. 
شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن به دلیل ماهیت شرکت که یک شرکت سهامی عام است، به نوعی اجتماع ذی‌نفع‌هاست. سهامدار اصلی هلدینگ، بانک مسکن است و دو سهامدار عمده و آحاد مردم به عنوان سهامدار حقیقی که در بورس خرید و فروش سهام می‌کنند، برخی دیگر از ذی‌نفعان دیگر شرکت هستند و ما به عنوان یک شرکت بورسی بایستی پاسخگوی انتظارات سهامداران شرکت باشیم. کارنامه عملکرد شرکت در سال‌های گذشته روشن است و برند شرکت که نتیجه عملکرد آن است، تصویر مثبتی در اذهان مردم دارد.
گرچه شرکت دارای برنامه استراتژیک است، ولی چشم‌اندازی که من به عنوان یک کارشناس برای شرکت تعریف می‌کنم، بزرگ‌ترین انبوه ساز معتبر سالم است. اگر شرکت در دوره‌های قبل از ریل اصلی فعالیت انبوه‌سازی خارج شد، امروز باید روی ریل اصلی خود باز گردد. شرکت به عنوان یک انبوه‌ساز سه وظیفه اصلی دارد: طراحی و ساخت، تامین مالی و فروش. بعضی از این بخش‌های سه‌گانه به خوبی در حال انجام است، اما برخی دیگر و به ویژه بخش تامین مالی بایستی تقویت شود. گروه نباید اتکای صرف به منابع بانک داشته باشد. لازمه گسترش فعالیت‌های شرکت، ورود به پروژه‌های بزرگ است که به تنهایی و با اتکای صرف به منابع بانک مسکن امکان‌پذیر نیست. فعالیت‌هایی نظیر ایجاد صندوق‌های جدید زمین و ساختمان، انتشار صکوک، نظامات جدید پیش فروش و ... راهکارهایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. 
با توجه به این که بزرگ‌ترین شرکت ساختمانی بورسی کشور، گروه سرمایه‌گذاری مسکن است، همواره باید اقدامات و رهبری آن در صنعت ساختمان بورس مورد توجه باشد. یعنی برای خروج اقتصاد بخش مسکن از رکود، پیش‌رانی خروج از رکود در فضای بازار سرمایه باید توسط شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن انجام شود. البته بدیهی است EPS شرکت بایستی محقق شود و بنابراین باید اقدامات شرکت دارای بازدهی مناسبی باشد و ارزش افزوده مناسبی را ایجاد کند؛ اما به دلیل این‌که این شرکت توسط بانک مسکن ایجاد شده و هم‌اکنون نیز سهامدار عمده آن است، انتظاراتی از شرکت وجود دارد که خواسته‌ی بنده از هیات مدیره محترم شرکت، جناب آقای مهندس فرشچیان، آقای بلگوری، آقای مهندس کاظمی، آقای ازگلی و آقای مهندس رکن تهران این است که با همراهی آقای امینی، جهت‌گیری فعالیت شرکت را به سمت فعالیت‌های اقتصادی ارزش آفرینی که لزوما بخش خصوصی در آن رقابت نمی‌کند یا نمی‌تواند وارد شود، تغییر دهند.
از نگاه من، 10 اولویت کاری برای ماموریت گروه به شرح زیر است که از هیات مدیره می‌خواهم این موارد را بررسی نماید:
1. پشتیبانی از ساخت نسل جدید طرح‌های توسعه شهری، به طور متصل یا منفصل  از شهر‌های مادر. این تجربه را گروه در گذشته در شهر جدید پردیس داشته است.
2. نگاه یکپارچه به امر اقتصاد مسکن، مشتمل بر مدیریت زمین و طرح‌های تجهیز و تامین مالی مسکن تا با همراهی این دو، نتیجه مطلوب حاصل شود. گروه باید از امتیازاتی که دولت می‌تواند ارائه نماید، بیشترین استفاده را نماید. از آقای امینی و هیات مدیره می‌خواهم که ارتباط هم افزای فرصت‌ساز با مجوعه دولت، به ویژه وزارت راه و شهرسازی داشته باشند.  
3. بهره‌گیری از سیاست‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی در طرح‌هایی که منجر به ارتقای کیفیت زندگی به‌ویژه در بافت‌های فرسوده می‌شود. بافت فرسوده یکی از اولویت‌های کشور است و می‌تواند سوددهی مناسبی نیز داشته باشد که در تهران و مشهد نیز به خوبی اجرا شده است. این یک فرصت است که گروه می‌تواند از آن استفاده نماید و دولت می‌تواند تسهیلاتی را فراهم نموده و امکاناتی را در اختیار گروه قرار دهد.
4. توسعه شهر‌های میان جمعیتی با هدف ساخت واحدهای مسکونی ویژه اقشار متوسط؛ در واقع گروه می‌تواند متولی واحد‌های مسکونی ویژه اقشار متوسط باشد.
5. ایجاد شهرک‌های جدید در مناطق مورد نظر دولت. به عنوان مثال، طرح‌هایی که دولت برای ایجاد اشتغال در سواحل جنوبی کشور دارد و می‌تواند فرصت مناسبی برای گروه باشد. به عنوان مثال، ایجاد یک شرکت پروژه برای ایجاد یک شهرک برای پشتیبانی نیروی انسانی که قرار است در یک کارخانه جدید به کار گرفته شود و یک نهاد مالی جدید که وظیفه تامین مالی و فروش اقساطی را بر عهده می‌گیرد. بدین ترتیب سه ضلع اشتغال، ساخت و ساز، تامین مالی در کنار هم قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، مجموعه سرمایه‌گذاری مسکن می‌تواند شهرکی با ظرفیت 15 هزار  نفر با تکنولوژی ساخت جدید بسازد و بانک مسکن هم تسهیلات ساخت را تامین می‌نماید.
6. توسعه بازار تامین مالی مسکن از طریق بکار گیری انواع ابزارهای بازار سرمایه
7. توسعه بازار ساختمان  و مسکن از طریق پشتیبانی از نظام تضمین کیفیت از جانب سازنده و نظام پیش فروش و تامین مالی
8. اجرای یک پروژه TOD که در ارتباط با این موضوع، بانک حمایت صد در صد خواهد کرد. گروه مالی بانک مسکن در این زمینه مذاکرات اولیه‌ای انجام داده است و به نظر می‌رسد در تهران و خوزستان این امکان وجود دارد.
9. انبوه‌سازی با تکنولوژی بالا که متضمن ساخت واحد‌های مسکونی است. بازار هدف ساخت شرکت بایستی افرادی باشند که که از تسهیلات بانک استفاده نمایند تا دغدغه فروش وجود نداشته باشد.
10. ارتقای برند شرکت که مشتمل بر عملکرد قابل اتکا است.
گروه بایستی از پتانسیل‌های ارتباطی با بورس، بانک مرکزی، بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی استفاده نموده و از این طریق با ایجاد هم‌افزایی، برای خود خلق ارزش نماید. از هیات مدیره هم می‌خواهم که همچون همیشه همراه و همکار با آقای امینی باشند. آقای ازگلی که مدیر عامل گروه مالی بانک نیز می‌باشند، می‌توانند شرکت را در تامین مالی یاری نمایند؛ آقای بلگوری که عضو هیات مدیره بانک هستند، ارتباطات شرکت با بانک را تسهیل خواهند کرد و آقایان مهندس رکن تهران و مهندس فرشچیان پیشنهادهای فنی را به تیم مدیریتی ارائه خواهند داد و از طریق هم‌افزایی میان این تخصص‌های مختلف، عملکرد شرکت رو به بهبود پیش خواهد رفت. حضور مدیران ارشد بانک در این جلسه نشان دهنده این است که همه دوستان آماده کمک به شرکت، هم از جهت سرمایه و هم از جهت تجهیز منابع مالی هستند. امید است با توکل به خدا و با عزم و مدیریت جهادی و با خون جدیدی که به مجموعه شرکت اضافه شد، حرکت توسعه‌ای شرکت شتاب بیشتری گرفته، بتوانیم کمک بیشتری به خانه‌دار شدن مردم نماییم و به ویژه سعی در کمک به تامین مسکن دهک‌های 4 و 5 و 6 و 7 داشته باشیم. 
در پایان مجددا برای آقای مهندس معزی آرزوی موفقیت نموده و از زحمات 4 ساله ایشان برای هدایت کشتی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در نجات شرکت از بحران‌های بی‌ثباتی که دچارش شده بود، تقدیر و تشکر می‌نمایم. امیدوارم آقای امینی با توجه به اصول مذکور و برنامه‌هایی که به هیات مدیره ارائه کرده‌اند، از طریق ارتباط تنگاتنگ با سهامداران و به‌ ویژه بانک مسکن، بتوانند کارنامه موثری داشته باشند.
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۲۱:۰۵