اصلاح الگوی مصرف در ساخت و ساز استاندارد سازی شود

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران با بیان اینکه منظور از اصلاح الگوی مصرف در ساخت و ساز نباید به معنای ارزان سازی تلقی شود گفت:هدف از اصلاح الگوی مصرف در ساخت و ساز باید متعالی کردن و استاندارد سازی ساختمانها باشد.
سید علیرضا قهاری در گفت و گو خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود:نامگذاری سال 88 به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری به معنای ارتقاء و اعتلای کیفیت زندگی مردم بوده است، بنابراین نباید این موضوع در ذهن سازنده ها متصور شود که چون امسال سال اصلاح الگوی مصرف است باید در ساخت و ساز از اجناس ارزان و بی کیفیت استفاده شود.
وی با بیان اینکه استاندارد سازی در ابتدا هزینه ها را بالا خواهد برد اظهار داشت:در اقتصاد بیمارگونه ایران بسیاری تصور می کنند که اگر کالایی را ارزان بخرند کار صحیحی انجام داده اند اما در کشورهای پیشرفته شاخص ها بر اساس استاندارد سازی بنا شده و می بینیم که عمر ساختمانها نیز در این کشورها بیش از 30 سال است.
قهاری با بیان اینکه عمر ساختمان ها در ایران کمتر از 25 سال است خاطرنشان کرد:دولت برای بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و تغییر الگوی ساخت و ساز باید برنامه ریزی بلند مدت انجام دهد چرا که اگر کیفیت فدای ارزان سازی شود به زیان سرمایه ملی خواهد بود.
وی گفت: از آنجا که مردم کشور ما به بدترین وضع الگوی مصرف عادت کرده‌اند امر صرفه‌جویی برایشان بسیار دشوار است که البته باید در نظر داشت امر صرفه‌جویی در بستر توسعه پایدار به صورت همزمان امکان‌پذیر است.
قهاری تصریح کرد: مسوولان با هدف صرفه‌جویی در هزینه منابع انرژی اقدام به افزایش هزینه مصرف آب، برق، گاز و ... می‌کنند. این در حالی است که در مدیریت منابع انرژی باید تجدید‌نظر اساسی شود و مسوولان بیش از هر چیز به اصلاح الگوی مصرف باید اعتقاد داشته باشند.
رییس مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران اظهار داشت: در‌حال‌حاضر 45درصد از انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود، این در حالی است که با تغییر سیستم‌های ساختمانی به آسانی می‌توان در حدود 30درصد در بخش ساختمان صرفه‌جویی کرد.
۲۵ فروردین ۱۳۸۸ ۱۴:۲۶
خبرگزاری فارس |