بخش مسکن در انتظار صدور مجوز عرضه اوراق مشارکت رهن ثانویه است

براساس طرح جامع مسکن یکی از راه های فعال سازی برنامه ساخت وساز در سطح کشور انتشار و عرضه اوراق مشارکت رهن ثانویه است، اما این برنامه با گذشت حدود دو سال از زمان اعلام آن، کماکان در انتظار صدور مجوز بسر می برد.
گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا حاکی است، "حمید پورمحمدی" معاون امور بانک، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی در شهریور ماه سال گذشته اعلام کرد: ظرف یک ماه آینده عرضه اوراق بازار رهن ثانویه آغاز می شود.
عرضه اوراق مذکور می تواند سرمایه های سرگردان را جمع آوری و آنها را به بخش ساختمان و مسکن هدایت و سبب کنترل تورم شود.
شورای مسکن در شهریور ماه 1386 به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی با تشکیل بازار رهن ثانویه تامین مسکن موافقت کرد.
وزیر مسکن و شهرسازی از انتشار اوراق رهنی مسکن در ابتدای سال گذشته خبر داد و گفت: با وجود پیش بینی ها مبنی بر ابلاغ مصوبه شورای عالی بورس برای انتشار اوراق مشارکت، ابلاغ این مصوبه تا پایان سالجاری بعید به نظر می رسد.
"محمد سعیدی کیا" گفته بود در سال 1387 برای خرید و فروش تسهیلات مسکن در بورس
، مصوبه دولت و مجلس اخذ شده و آئین نامه های مربوط به انتشار اوراق رهن ثانویه تامین مسکن نیز در حال بررسی است.
اما پیش بینی های دست اندرکاران بخش مسکن حاکی از آن بود بررسی آئین نامه های انتشار اوراق مشارکت رهن ثانویه تامین مسکن تا پایان سال 1387 ادامه خواهد داشت و دور از انتظار بود که شورای عالی بورس مصوبه مربوط به آن را ابلاغ کند.
وزیر مسکن و شهرسازی اظهار امیدواری کرده بود در سال 1387 با اتمام بررسی آئین نامه های این مصوبه در ابتدای سال 1388 ، مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر انتشار 15 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ابلاغ شد.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد: موضوع عرضه اوراق رهن ثانویه تامین مسکن در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح نشده و در کمیته مسکن، کمیسیون نیز مورد بحث قرار نگرفته است.
حجت الاسلام "محمدعلی رضایی" تصریح کرد: انتظار می رود مسئولان زمانی که وعده ای
را به مردم می دهند، به آن متعهد باشند و در موقع مقرر به مردم پاسخ دهند.
براساس مصوبه شورای مسکن سهم بانک مسکن و ملی به ترتیب 10 و پنج هزار میلیارد ریال از اوراق مشارکت تعیین شده بود که سپس این ارقام به ترتیب به 20 و 10 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.
کارشناسان بخش ساختمان و مسکن عرضه اوراق رهن ثانویه تامین مسکن را یکی از ابزارهای مهم رونق تولید مسکن ارزیابی می کنند.
براساس طرح مذکور مقرر شده بود، وام های پرداخت شده به مردم از سوی بانک های یاد شده طی سال های اخیر به شرکتی که توانایی خرید این وام ها را داشته باشد، واگذار شود تا بانک های نامبرده منابع برای پرداخت وام جدید داشته باشند، اما چون شرکتی در ایران این توانایی را نداشت، برنامه یادشده تبدیل به اوراق مشارکت شد.
انتظار می رود با عرضه اوراق مشارکت رهن ثانویه تامین مسکن، انبوه سازی مسکن رونق بگیرد و شرایط اعطای تسهیلات به این بخش فراهم شود.
۳۱ فروردین ۱۳۸۸ ۱۱:۵۲
ایرنا |