کاهش 20 درصدی قیمت مسکن در تهران

خبرگزاری فارس: وزارت مسکن و شهر سازی در یک گزارش رسمی اعلام کرد، بررسی روند تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران نشان می دهد قیمت مسکن در 9 ماه اول سال 1387 بیش از 20 درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،این گزارش که بر اساس مقایسه متوسط قیمت یک متر مربع زمین، مسکن و اجاره بها در مناطق مختلف شهر تهران به دست آمده نشان می دهد آهنگ کاهش قیمت مسکن در 9 ماه اول سال 1387 با سرعت زیادی همراه بوده است.
با اجرای سیاست های مناسب مانند طرح مسکن مهر و طرح سامان دهی معاملات مسکن از سوی دولت قیمت مسکن تنها ظرف مدت 9 ماه بیش از 20 درصد کاهش یافت
طی چند دهه گذشته همواره پس از رخ دادن شوک قیمتی در بازار مسکن قیمت ثابت می ماند یا مقدار ناچیزی کاهش می یافت، اما بعد از شوک قیمتی سال 86-85 با اجرای سیاست های مناسب مانند طرح مسکن مهر و طرح سامان دهی معاملات مسکن از سوی دولت قیمت مسکن تنها ظرف مدت 9 ماه بیش از 20 درصد کاهش یافت.
اجرای طرح مسکن مهر منجر شد بیش از یک میلیون تقاضا برای خرید مسکن به تقاضا برای ساخت مسکن تبدیل شود که این امر هجوم خریداران برای مسکن در بازار را تعدیل و مقدمات کاهش قیمت مسکن را فراهم کرد.

*کوتاه شدن دست سود جویان از بازار مسکن

همچنین اجرای طرح جامع سامادن دهی معاملات مسکن و کد رهگیری موجب شد تا دست افراد سودجو که با خرید مسکن و فروش آن به مبلغ بالاتر بازار مسکن را دچار التهاب می‌کردند کوتاه شود بنابراین افراد واقعی که قصد خرید یا فروش دارند در بازار مسکن باقی می مانند به همین دلیل آمار خرید و فروش کاهش می یابد.
۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۰:۲۹