تقاضای مسکن تا سال ۱۳۹۱ به اوج می‌رسد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد: نقطه اوج تقاضا برای مسکن در برنامه پنجم توسعه اتفاق می‌افتد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرد: نقطه اوج تقاضا برای مسکن در برنامه پنجم توسعه اتفاق می‌افتد.
محمود جهانی در گفتگو با مهر ضمن اشاره به تدوین برنامه‌های بخش مسکن به موازات سیاست‌های برنامه پنجم، گفت: برنامه‌های بخش مسکن قبل از ابلاغ سیاست‌های برنامه پنجم تدوین شده بود که البته نهایی شدن آنها به موازات سیاست‌های ابلاغی امری ضروری است.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی بیان کرد: با توجه به آغاز حرکت بلندمدت بخش مسکن از جمله طرح جامع مسکن و از سویی، قوانین موجود در قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن، توانسته‌ایم موارد ضروری این بخش را در برنامه پنجم بگنجانیم، زیرا سند توسعه ۱۴۰۴ به این قوانین به عنوان اسناد فرادست در برنامه‌ها توجه دارد؛ به گونه‌ای که اهداف کمی، کیفی و نیز سیاست‌های اجرایی در قالب اسناد فرادست تهیه و تدوین شده است.
وی با اشاره به نکات مهم در تدوین برنامه پنجم بخش مسکن اظهار کرد: نقطه اوج تقاضا برای مسکن در برنامه پنجم اتفاق می‌افتد، زیرا با توجه به ساختار جمعیتی کشور افزایش خانوارهای تازه تشکیل شده که به عنوان تقاضای جدید برای بخش مسکن محسوب می‌شوند؛ براساس مطالعات در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ اتفاق خواهد افتاد و پس از این سال‌ها روند تقاضاهای جدید سیرنزولی را در پیش می‌گیرد.
جهانی اعلام کرد: روند افزایشی تقاضا برای مسکن از سال ۸۴ تاکنون ادامه دارد که سال ۹۱ میزان تقاضاها با توجه به ازدواج‌های جدید در کشور به بیش از یک میلیون نفر خواهد رسید و از آنجا که سال‌های اوج تقاضا برای مسکن در سال‌های برنامه پنجم اتفاق می‌افتد؛ لذا در این برنامه باید ظرفیت‌های تولید و سرمایه‌گذاری مسکن از روند افزایشی قابل توجهی برخوردار شود تا پاسخگوی نیازهای ایجاد شده باشد.
وی با تاکید بر افزایش ظرفیت‌های تولید در برنامه پنجم، خاطرنشان کرد: در برنامه پنجم تقاضا برای مسکن در مناطق شهری سالانه از حدود ۸۰۰ هزار واحد آغاز خواهد شد و تا حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد افزایش می‌یابد؛ لذا با افزایش ظرفیت‌های تولید می‌توان به این نیاز پاسخ داد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی افزود: برای پاسخ به نیازمسکن در برنامه پنجم علاوه بر افزایش ظرفیت‌های تولید، باید به مباحث مطرح شده در ارتباط با گروه‌های کم درآمد نیز پرداخته شود.
وی تصریح کرد: هم اکنون حدود ۵۰ درصد از اهداف کمی ‌برنامه پنجم به اجرای برنامه‌های خاص برای این گروه‌ها و نیز تقاضاهای مسکن که از سوی ازدواج‌های جدید ایجاد می‌شود، اختصاص یافته است.
۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۴:۱۶
http://www.aftab.ir/news |