متراژ واحد‌های مسکونی تأثیر بسزایی بر اصلاح الگوی مصرف دارد

مدیر انجمن ابنوه سازان استان کرمانشاه گفت:‌ در بحث اصلاح الگوی مصرف در متراژ واحد‌های مسکونی کم کار شده است، در صورتی که از طریق بررسی ‌این موضوع می توان کمک بسیار زیادی در کاهش مصرف انرژی در واحد مسکونی انجام داد.
سید مجید نیک نژاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به به مطلب فوق افزود: موضوع اصلاح الگوی مصرف در بخش ساختمان شامل سه بحث جلوگیری از هدر رفت انرژی، سبک سازی و استفاده از مصالح و سازهای سبک و کاهش متراژ زیر بنایی واحد‌های مسکونی است.
 وی در باره راهکارهای کاهش مصرفی انرژی در بخش ساختمان گفت:‌ استفاده از پنجره‌های دو جداره، عایق کاری دیوار و سقف، استفاده از سیستم هوشمند در موتورخانه و چیلر‌های ترموستاتی در رادیاتور می‌تواند تا 50 درصد انرژی به هدر رفته در ساختمان را کاهش دهد.
 وی متراژ زیر بنای واحد‌های مسکونی را متناسب با اقتصاد و نیاز دهک ها دانست و تصریح کرد: متراژ واحد‌های مسکونی را با توجه به اقتصاد و نیاز دهک ها به ترتیب از دهک های ده و 9 که قشر پردرآمد تا دهک های دو و یک که قشر ضعیف به حساب می‌آیند، می توان طبقه بندی کرد، به گونه‌ای که برای دهکهای ده و 9 متراژ 250 متر تا دهکهای یک و دو که واحد‌های 50 متری است در نظر گرفت که از سوی دیگر با اجرای این روند کمک بسیار زیادی به جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز خواهد شد.
 نیک نژاد با اشاره به ضرورت، رساندن قیمت حامل های انرژی به قیمت خاورمیانه خاطرنشان کرد: در سایه رساندن قیمت‌های انرژی به قیمت‌های واقعی که در منطقه و خاور میانه موجود است، می‌توان انرژی را به گونه صحیحی به کار گرفت.
۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۵:۰۳
خبرنگاران جوان |