انتظار مردم و بازار برای کاهش بیشتر قیمت مسکن

خبرگزاری فارس: وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه رکود خرید و فروش مسکن از تیر ماه سال گذشته در بازار حاکم شده گفت:انتظار جامعه و متقاضیان مسکن برای پایین تر آمدن قیمت ها ، بازار مسکن را همچنان در رکود خرید و فروش نگه داشته است.
 محمد سعیدی کیا در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تایید حاکم شدن رکود خرید و فروش در بازار مسکن اظهار داشت:اگر دنبال دلیل برای رکود خرید و فروش مسکن هستید باید بگویم که در حال حاضر هم خریدار و هم مسکن در بازار وجود دارد اما چون جامعه منتظر مشخص شدن تکلیف (کاهش بیشتر) قیمت مسکن در آینده است خرید و فروشی هم صورت نمی گیرد.
وی در ادامه به دلایل کاهش قیمت مسکن طی ماههای گذشته پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب تاکنون چهار دوره رونق و رکود در بخش مسکن رخ داده است که آخرین دوره رونق در نیمه دوم سال 85 و سال 86 اتفاق افتاد.
سعیدی کیا ادامه داد: بعد از هر دوره رونق، یک دوره رکود در قیمت و معاملات رخ داده است که خوشبختانه این بار قیمت مسکن حدود 30درصد کاهش یافت.
وزیر مسکن به رشد قیمت مسکن در سال 85 و 86 اشاره و خاطر نشان کرد: رشد قیمت مسکن در سال های مورد اشاره را باید به رشد حجم نقدینگی تا سطح 30 درصد در جامعه و عدم فعال بودن دیگر بخش‌های اقتصادی برای جذب این نقدینگی و در نهایت جذب آن به سمت املاک و مستغلات خلاصه کرد.
سعیدی کیا گفت: رشد نقدینگی تا سطح 30 درصد برای اقتصاد ایران بسیار بالا بود و عواقب زیادی به دنبال داشت چرا که در کنار این عوامل، سایر بازارهای جذب نقدینگی مثل بورس، صنعت، کشاورزی و بانک‌ها هم به دلیل کاهش نرخ سود تسهیلات امکان جذب نقدینگی را از دست دادند بنابراین تنها بخش جذاب برای جلب نقدینگی، بخش مسکن بود.
وزیر مسکن و شهرسازی افزود: میزان تولید مسکن براساس آمار رسمی در سال 1383 به پایین‌ترین حد خود 414 هزار واحد مسکونی رسید در حالی که میزان تقاضای مسکن به دلیل انباشت کمبود مسکن که حدود 5/1 میلیون واحد مسکونی بود در کنار میزان ازدواج‌های ثبت‌شده در این سال‌ها به رقم بالایی رسید.
وی در ادامه تصریح کرد: مکانیسمی هم برای کنترل بخش سوداگری بازار مسکن وجود نداشت بنابراین افزایش قیمت مسکن اجتناب‌ناپذیر بوده و در حال حاضر نیز از تیرماه سال گذشته رکود در بازار معاملات حاکم شده است.
سعیدی کیا در خصوص میزان یارانه دولت برای بخش مسکن در سال جاری گفت:میزان یارانه ای که دولت برای بخش مسکن در سال جاری اختصاص داده 300 میلیارد تومان است.
۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۵:۳۸
فارس |