سعیدی کیا: ساخت مسکن نیاز به تامین مالی از نهادهای گوناگون دارد

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: ساخت مسکن در کشور نیاز به تامین اعتبار از سایر نهادها دارد به طوری که برای تحرک در این بخش باید از تمام منابع استفاده شود.
ه گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "محمد سعیدی کیا" روز سه شنبه در نخستین همایش بین المللی تامین مالی مسکن در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما، افزود: حجم کارهایی که در بخش مسکن پیش رو داریم شامل احیای بافت های فرسوده، رفع کمبود موجود و همینطور ساخت مسکن روستایی است.
وی در این همایش که علاوه بر وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی نیز حضور داشت، با اشاره به تعداد بالای ازدواج در سال گذشته، گفت: سال گذشته 880 هزار نفر در کشور ازدواج کردند که این تعداد نشان می دهد باید در ساخت مسکن گام های ارزشمندی برداشته شود. طی 10 سال آینده سالانه 800 هزار ازدواج در کشور انجام خواهد شد.
وی برنامه های 10 سال آینده در خصوص ساخت مسکن در کشور را تشریح کرد و گفت: هم
اکنون 60 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور داریم که در 10 سال آینده نیز سالانه 200 هزار واحد مسکونی جدید به این میزان اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به ساخت مسکن روستایی افزود: همچنین سالانه باید 300 هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و یک میلیون و 200 هزار واحد در مناطق شهری کشور ساخته شود.
سعیدی کیا یادآور شد: باید برای ساخت 100 هزار واحد مسکونی روستایی بدون کمک مالی دولت و 200 هزار واحد دیگر که 75 درصد آن توسط دولت و 25 درصد دیگر از طریق کمک های مردمی تامین مالی شود.
وزیر مسکن با اشاره به 1/2 میلیون واحد مسکونی در مناطق شهری کشور، گفت: بخشی از این واحدهای مسکونی در قالب مسکن مهر است که یکهزار و 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.
به گفته سعیدی کیا، 50 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای ساخت 400 هزار واحد مسکونی
شهری باید توسط مالک و 50 درصد بقیه از سوی دیگر بخش ها تامین شود. این بخش نیاز به هشت هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
وی با اشاره به بخش سوم ساخت مسکن در شهرها، گفت: این بخش نیاز به 6 هزار میلیارد تومان تامین مالی دارد. به طور کلی حدود 16 هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن در 10 سال آینده نیاز داریم.
وی در پایان این همایش دو روزه یادآور شد: تامین مالی مسکن می تواند از طریق افزایش سرمایه بانک ها، تشکیل صندوق های سرمایه گذاری زمین و مسکن، انتشار اوراق مشارکت
و استفاده از سرمایه گذاری های خارجی صورت گیرد.
۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۸:۲۷
ایرنا |