نیاز 16هزار میلیارد تومانی برای ساخت مسکن روستایی، شهری و کم‌درآمده

خبرگزاری فارس: وزیر مسکن و شهرسازی گفت: نیاز کنونی برای ساخت مسکن روستایی، شهری و اقشار کم درآمد حدود 16 هزار میلیارد تومان است که باید برای تأمین منابع مالی آن فکری کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزای فارس، محمدسعیدی کیا در همایش بین المللی تأمین منابع مالی مسکن افزود: برای ساخت 300 هزار واحد مسکونی که 100 هزار واحد آن توسط خود افراد و بدون کمک دولت ساخته می‌شود و 200 هزار واحد مسکونی آن با کمک دولت با اهدای تسهیلات 8 میلیون تومانی ساخته می‌شود، نیاز به 1600 میلیارد تومان منابع مالی داریم.
وی ادامه داد: از یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی شهری سالانه 400 هزار واحد مسکونی مربوط به مسکن مهر، 400 هزار واحد مسکونی مربوط به ساخت مسکن اقشار متوسط و 400 هزار واحد مسکونی نیز خصوصی است که جمع این واحدهای مسکونی نشان می دهد نیاز به اعتباری بالغ بر 8 هزار میلیاردتومان است.
سعیدی کیا گفت: برای ساخت مسکن اقشار متوسط جامعه حدود 6 هزار میلیراد تومان نیاز است.
وزیر مسکن و شهرسازی افزود: جمع اعتبار واحدهای مسکونی مورد اشاره (روستایی، شهری و اقشار متوسط) حدود 16 هزار میلیارد تومان است که باید برای تأمین منابع مالی آن فکری کرد.
سعیدی کیا تصریح کرد: برای تأمین منابع مالی 16 هزار میلیارد تومان باید سرمایه بانک در جهت قابلیت وام‌دهی افزایش یابد.
وی ادامه داد: ایجاد بازار رهن ثانویه تشکیل صندوق سرمایه گذاری زمین و مسکن، انتشار اوراق مشارکت گواهی خاص و عام و ایجاد خطوط اعتباری توسط بانک مرکزی می‌توان این 16 هزار میلیارد تومان مورد نیاز بخش مسکن را تأمین کرد.
وی به بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 60 هزار هکتار بافت فرسوده داریم که باید سالانه 200 هزار بازسازی شود.
۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۸:۴۹
فارس |