معاملات مسکن الکترونیکی انجام می شود

سخنگوی دولت گفت: سامانه معاملات مسکن در حال تکمیل و راه اندازی است و با راه اندازی این سامانه از این پس معاملات مسکن به صورت الکترونیکی انجام می شود.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا، غلامحسین الهام در حاشیه دومین کنفرانس بین المللی شهرداری الکترونیک در جمع خبرنگاران افزود: با طراحی این سامانه و با توجه به شناسایی و کد رهگیری معاملات، فضای قیمت مسکن کنترل و مهار شد.
وی تصریح کرد: اجرای این طرح از طرفی از انجام معاملات معارض جلوگیری می کند و از طرف دیگر مشکل مردم در انجام معاملات را بر طرف و حل خواهد کرد.
الهام ادامه داد: هم اکنون با انبوهی از پرونده های دادگستری مواجه هستیم که حل آن نیز مشکل است که این به دلیل نبود سیستم معاملات صورت گرفته و به معاملات مسکن اختصاص دارد.
به گفته وی، این سیستم بین بنگاه ها و دفترخانه ها مرتبط است و باید هر چه سریعتر بخش های نرم افزار و شبکه آن توسط دفترخانه راه اندازی شود.
وی تصریح کرد: هر چند یک نوع مقاومت هایی که ناشی از عدم درک جوانب مسئله است در خصوص راه اندازی سامانه معاملات مسکن دیده می شود ولی در حال توجیه مسئله در برابر این مقاومت ها هستیم چرا که راه اندازی این سیستم سبب می شود تا معاملات مسکن مردم روان و به صورت الکترونیکی انجام شود.
سخنگوی دولت به انجام خدمات الکترونیکی در بخش بازرگانی اشاره کرد و گفت: بازرگانی در واقع مهم ترین بخش در رسیدگی به ارائه خدمات عمومی به مردم است، بر این اساس در وزارت بازرگانی در حوزه تجارت، واردات و صادرات سیستم الکترونیکی تدارک دیده شده است.
الهام ادامه داد: راه اندازی این سیستم با توجه به داده ها و اطلاعاتی که در آن موجود است بسیاری از امور را تسهیل کرده بخصوص در زمینه بخشی از خدماتی که مردم از بازار دریافت می کنند و همچنین در فروشگاه ها خدمات به صورت الکترونیکی انجام می شود.
وی به ایجاد بانک اطلاعات اشخاص حقوقی که در حال راه اندازی است اشاره کرد و اظهار داشت: در این بانک که مبنای دریافت تسهیلات و خدمات بانکی است، سایر معاملاتی اشخاص حقوقی نیز انجام می شود.
به گفته الهام، آیین نامه، مقررات و بخش حقوقی این بانک در سازمان ثبت در حال انجام و تکمیل است.
وی به راه اندازی سیستم الکترونیک در حوزه سوخت اشاره کرد و گفت: این سیستم در قالب ارائه کارت هوشمند در بخش بنزین انجام شد که امسال در مورد گازوئیل نیز عملی شد.
الهام راه اندازی این سیستم در بخش سوخت بخصوص گازوئیل را مانع هدر رفت منابع سوخت کشور بخصوص مهار قاچاق گازوئیل اعلام کرد و گفت: از طرفی راه اندازی سیستم هوشمند در جهت اصلاح الگوی مصرف ضمن جلوگیری از هدر رفت منابع کشور، توانسته ابزار بازدارنده بسیار مهمی نیز باشد.
سخنگوی دولت ادامه داد: بحث الکترونیکی شدن حوزه قوه قضائیه سال ها مطرح بوده و مدیریت قضائی پرونده ها به این شکل نیز در حال تکمیل شدن است.
وی تصریح کرد: البته این امر نیازمند به ایجاد زیرساخت هایی عمومی است که این مهم در بخش هایی در حال انجام است.
وی با اشاره به راه اندازی شبکه بانکی که در حال کامل شدن است، اظهار داشت: یکسری موانع از نظر درک موضوع، همکاری و همیاری سیستم، شفافیت گردش منابع مالی در کشور که دولت به جد دنبال آن و بودجه ریزی و برنامه ریزی عملیاتی است، وجود داشت که این امر نیز در گرو سرعت و تسهیل دسترسی به اطلاعات است که با راه اندازی سیستم الکترونیکی در حوزه بانکداری و برنامه های مالی این امر محقق می شود و از طرفی خدمات رسانی به مردم را آسان شده و از بسیاری آسیب های اداری و فسادهای حاشیه ای جلوگیری خواهد شد.
۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۷:۲۴
ایرنا |