تولید مسکن در مناطق دارای مازاد تولید متوقف شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن از رشد حدود ۹ درصدی معاملات مسکن در ۹ ماهه نخست سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی،مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن همچنین با اشاره به متوقف‌شدن رشد منفی صدور پروانه‌های ساختمانی، علاوه بر تاکید بر آغاز رونق در بازار معاملات مسکن، از تدوین برنامه حمایتی در بافت‌های ناکارآمد برای گروه‌های کم‌درآمد خبر داد.

علی چگنی درباره آخرین آمار بازار معاملات مسکن در ۹ ماهه نخست سال جاری (۹۵) نسبت به ۹ ماهه سال گذشته با اشاره به اینکه وضعیت بازار مسکن مجموعه ای از تولید، تقاضا، قیمت، معاملات خرید و فروش و اجاره است و اینکه عده‌ای گمان می‌کنند بازار مسکن فقط شامل خرید و فروش می‌شود، گفت: در ارایه آمار بازار مسکن، تولید، تقاضا، عرضه، خرید و فروش و اجاره همگی دخیل هستند و توجه صرف به یکی از ابعاد یا شاخص‌های این بخش به منظور ارزیابی وضعیت بازار می‌تواند گمراه کننده باشد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با یادآوری اینکه بازار مسکن جدا از مجموعه شاخص‌های اقتصادکلان نیست، افزود: فرآیند تولید مسکن از زمان صدور پروانه تا احداث و بهره‌برداری مدت زمانی دو تا سه سال به طول می‌انجامد. بنابراین افرادی که سه سال گذشته در ساختمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نتیجه سرمایه‌گذاری خود را تازه بعد از سه سال که ساختمان نهایی و تکمیل شده، می‌بینند. شاخص معرف این وضعیت تعداد واحدهای تکمیل شده است که در حال‌حاضر بر اساس آمار ارایه شده نشان می‌دهد بازار از حالت رکود خارج شده و شاخصهای پیشران حاکی از مثبت شدن این روند است.

چگنی تصریح کرد: روند سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های شروع شده، مثبت شده است. علاوه بر آن رشد منفی صدور پروانه‌های ساختمانی متوقف شده که این شاخص‌های پیش‌نگر نشان‌دهنده، پیش رونق در بازار معاملات مسکن هستند.

این مقام‌مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: در جلسات فراوانی که با کارشناسان بانک مرکزی داشته‌ایم این اتفاق نظر وجود دارد که علامت‌های پیش‌رونق در بخش مسکن در حال مشاهده هستند.

به گفته وی، از نظر معاملات نیز، تعداد معاملات در ۹ ماهه نخست سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۹ درصد افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها نیز از سکون خارج شده‌اند.

چگنی با تاکید بر آنکه مجموعه وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند تا افزایش قیمت در بازار مسکن به وجود نیاید، از تعادل در بازار به عنوان راز موفقیت بازار مسکن یاد کرد و افزود: علاقمند به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن نیستیم، اما باید در بازار تعادل برقرار باشد. تعادل در بازار بدان معناست که اگر  تغییرات قیمت کالایی در بازار خیلی کمتر از تورم باشد، تولید از آن فضا رخت برمی‌بندد و سرمایه‌گذار برای تولید پا پیش نمی‌گذارد، زیرا متحمل ضرر خواهد شد.

وی تاکید کرد: رشد ۸ تا ۹ درصدی معاملات در ۹ ماهه نخست سال ۹۵ نسبت به سال گذشته در حالی رخ داده که شوک قیمتی را شاهد نبوده‌ایم.

چگنی از نظر شاخص‌های ارزش افزوده نیز تحلیل خود از بازار مسکن را این‌گونه تشریح کرد: از نظر شاخص ارزش‌افزوده، در ۳ ماهه نخست سال ۹۵ با رشد منفی مواجه بوده‌ایم. در ۳ ماهه تابستان مقدار منفی به شدت کاهش یافت که کاهش مقدار منفی در ارزش افزوده بهبود تولید را نشان می‌دهد.

حمایت از طرف عرضه و تقاضا و برنامه‌های توانمندسازی

وی تصریح کرد: تمامی شاخص‌های پیش‌نگر حاکی از آن است که بازار مسکن در حال گذر از شرایط رکودی است. طبیعتا برای کمک به رونق این بخش، به صورت عام از تقاضا حمایت خواهد شد، به عبارتی توانمندسازی بخش تقاضا بایستی صورت پذیرد. بدین معنا که در وهله اول امکان اخذ تسهیلات برای متقاضیان فراهم آید و همزمان از بخش تولید حمایت شود.

چگنی با اشاره به اینکه در مناطقی مازاد تولید مسکن وجود دارد، گفت: در جاهایی که مازاد تولید داریم، سیاست ساخت دنبال نمی‌شود. در بافت ‌ناکارآمد شهری و در مناطقی برای گروه‌های کم‌درآمد برنامه‌هایی درحال تدوین است، تا هم از حوزه‌های تقاضا و هم از حوزه‌های عرضه و تولید حمایت شود و بتوانیم از این طریق نیز جهش و تحرک در بافت ناکارآمد را انجام دهیم و رونق را تسهیل نماییم.

وی در بیان نهایی شدن تدوین این برنامه گفت: امیدواریم طی دو هفته آتی این برنامه نهایی شود. در این خصوص جلسات مشترکی با بانک مرکزی و بانک مسکن برگزار شده و توافقات نهایی صورت پذیرفته است.

چگنی در بیان جزئیات تدوین برنامه برای گروه های کم درآمد در بافت های ناکارآمد، گفت: در بخش‌هایی قرار است تسهیلاتی اضافه شود و در بخش‌هایی نیز قرار است تسهیلاتی ارایه شود. سلسله برنامه هایی در وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مسکن و بانک مرکزی در حال تدوین و طراحی است تا بتواند رونق بخش مسکن را تسهیل نماید.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در ساختمان شروع و روند مثبت شده است.

 

 

۱۰ بهمن ۱۳۹۵ ۱۱:۵۳
خبرآنلاین |