بحران اقتصادی جهان بطور مستقیم بر بخش مسکن ایران تاثیر نداشته است

خبرگزاری فارس: معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: بحران اقتصادی جهان بطور مستقیم به بخش مسکن ایران ارتباطی ندارد اما زمان بالای خواب سرمایه و هزینه‌های پرت دوباره کاری در مسکن بهره‌وری بخش مسکن را کاهش می‌دهد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ابوالحسن سرشار در ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان کیش با اشاره به بحران اقتصادی در جهان اظهارداشت: نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان کیش در حالی برگزار می‌شود که دنیا با بحران فراگیر ناشی از سقوط بخش مسکن در آمریکا دست به گریبان است بطوریکه بحران کنونی یکی از به ظاهر شکوفاترین مناطق دنیا یعنی دبی را در بحران فرو برد.
وی ادامه داد: التهاب بحران اقتصادی جهان سایر بخش‌های اقتصادی را در برگرفته و موجب سقوط زنجیره‌ای بورس شده است بنابراین برای ریشه‌یابی اینکه چرا و چگونه بحران اقتصادی از بحران مسکن آمریکا آغاز شد دو مولفه اساسی مطرح می‌شود.
سرشار ادامه داد: مولفه اول این بود که این بحران تا چه اندازه در اقتصاد و بخش ساخت و ساز تاثیر داشته است و مولفه دوم این است که چه راهکاریی برای مواجه با این بحران باید جستجو کرد.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: بحران جهانی اقتصادی و مسکن زمانی آغاز شد که بانک‌ها نتوانستند تسهیلات اعطا شده خود را از وام‌گیرندگان مطالبه کنند به همین دلیل این موضوع گسترش یافته و سایر بخش‌های اقتصادی را در برگرفته است.
سرشار افزود: آمریکا توان اینکه این بحران را کنترل کند داشت چرا که محصولی به نام چاپ دلار را در اختیار دارد و می‌تواند به همان میزان دلار چاپ کند و به عنوان بدهی به کشورهای دیگر ارسال کند.
وی تاکید کرد: طی سال‌های گذشته 62 درصد از کل معاملات دنیا با دلار صورت گرفته است پس نتیجه می‌گیریم که میزان وابستگی به دلار افزایش روزافزون داشته و حذف شدنی نیست.
وی با بیان اینکه امریکا برای حفظ موقعیت خود همواره به دنبال کشورهای مطیع می‌رود گفت: نمونه بحران مسکن در آمریکا در دهه نود میلادی در ژاپن رخ داد و موجب شد تا سهام شرکت‌های ساختمان و مسکن در بورس سقوط و قیمت مسکن کاهش یابد.
وی ادامه داد: اما این بحران از مرزهای ژاپن خارج نشد و در حقیقت تنها مردم ژاپن بودند که بدهکار شدند چرا که ژاپن مثل آمریکا نمی‌توانست دلار چاپ کند و این بحران را به سایر کشورها تحمیل کند.
سرشار در خصوص تاثیرپذیری بخش مسکن ایران از بحران اقتصاد جهانی گفت: سیستم بانکی کشور به دلیل اینکه با شبکه بانکی و مسائل پولی دنیا ارتباط بسیار کمی دارد از بحران اقتصادی جهانی مصون ماند.
وی تاکید کرد: بحران اقتصاد جهانی به صورت مستقیم به بخش مسکن ارتباطی ندارد اما میزان بهره‌وری در بخش مسکن پایین است و دلیل آن نیز زمان بالای خواب سرمایه و هزینه‌های بالای پرت دوباره کاری در مسکن است.
به گفته وی 26 درصد هزینه ساخت و ساز صرف هزینه‌های دوباره کاری در ساخت و ساز می‌شود.
۵ خرداد ۱۳۸۸ ۱۱:۲۹
فارس |