مسکن مهر با حذف قیمت زمین در کاهش قیمت مؤثر است

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران با انتقاد از طرح مسکن مهر و اینکه 95 درصد تعاونی‌های مسکن در ساخت‌وساز موفق نبوده‌اند گفت: اگرچه طرح مسکن مهر با حذف قیمت زمین از قیمت مسکن در کاهش قیمت مؤثر است اما روش اجرایی مسکن مهر اشتباه بود.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس از کیش، ایرج رهبر در ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان کیش اظهار داشت: مسئله اصلی که بخش مسکن با آن مواجه است مسئله مدیریت بازار مسکن است که متأسفانه به آن کمتر توجه شده است.
وی افزود: رکود کنونی بازار مسکن لطمات جبران‌ناپذیری به تولید مسکن وارد می‌کند و انگیزه برای سرمایه‌گذاری را کاهش و آرام آرام تولید مسکن به کندی پیش رفته و به رکود کشیده می‌شود.
وی تأکید کرد: از طرف انبوه‌سازان مسکن تقاضا می‌کنم که اگر می‌خواهیم امسال روش صنعتی‌سازی مسکن را در کشور پیاده کنیم باید انگیزه برای تولید مسکن را در کشور افزایش دهیم.
رهبر گفت: اگرچه انبوه‌‌سازان اعتقاد دارند که حذف زمین از قیمت تمام شده مسکن از مزیت‌های طرح مسکن مهر است اما باید اذعان کنیم که روش اجرایی مسکن مهر اشتباه است.
رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران تصریح کرد: اگر بخواهیم اشتباه بودن روش اجرایی مسکن مهر را بازگو کنیم باید بگوییم که چرا دولت زمین را به تعاونی‌ها واگذار کرد آیا تجربه سالهای گذشته که تعاونی‌ها در ساخت‌وساز مؤثر و موفق نبودند بازهم باید تکرار شود؟
وی تأکید کرد: بیش از 95 درصد تعاونی‌های مسکن طی 30 سال گذشته در عرصه ساخت‌وساز موفق نبودند اما حالا می‌بینیم که طرح مسکن مهر قرار است با ساخت‌وساز همین تعاونی‌ها به مرحله انجام برسد. تقسیم‌کردن تعاونی‌ مسکن به گروههای چند نفره یعنی ساخت‌وساز فردی بنابراین انبوه‌سازان در طرح مسکن مهر به بازی گرفته نمی‌شوند.
رهبر خاطرنشان کرد: خوشبختانه در پایان سال گذشته یک تفاهم‌نامه میان وزارت مسکن و شهرسازی و انبوه‌سازان امضاه شد که در آن مقرر شد زمین در اختیار انبوه‌سازان قرار گرفته و انبوه‌سازان بعد از 20 درصد پیشرفت کار اجرایی فراخوان تعاونی‌های مسکن را اعلام کنند.
۵ خرداد ۱۳۸۸ ۱۱:۳۵
فارس |