سعیدی کیا: تا 10 سال آینده به 1/5 میلیون واحد ساختمانی نیاز داریم

وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به نیاز مسکن کشور تا سال 1391 گفت: نیاز کشور از یک میلیون و 350 هزار واحد مسکونی در سال به یک میلیون و 600 هزار واحد خواهد رسید که به طور متوسط در 10 سال آینده نیاز به ساخت 5/1 میلیون واحد در سال می باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، "محمد سعیدی کیا" روز شنبه در همایش بین المللی سرمایه گذاری خارجی در ایران، افزود: بخش مسکن در اقتصاد کشور سهم بزرگی را به خود اختصاص داده به طوری که هر سال 20 تا 30 درصد سرمایه ثابت کشور در بخش مسکن ایجاد می شود و این بدان معناست که این بخش میانگینی از نقدینگی کشور را به خود اختصاص می دهد.
وی با اشاره به اینکه سهم بخش مسکن در اشتغال کشور طی برنامه چهارم توسعه، 11 درصد بوده و در سال 85 به 12/8 درصد و در سال 86 به 13 درصد رسیده است، افزود: ارزش افزوده بخش مسکن در سال 85 بالغ بر 88 میلیارد تومان بوده و در سال 86 به 131 میلیارد تومان رسیده که با رشدی معادل 49 درصد روبه رو بوده است.
سعیدی کیا در خصوص تثبیت وضع موجود مسکن در کشور گفت: در سال 85، 16 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود داشته که 11 میلیون و 500 هزار واحد در شهرها و 4 میلیون و 500 هزار واحد در روستاها بوده است و در سال 75 تا 85 به تدریج تراکم خانوار به واحد مسکونی از 1/13 در سال 85 به 1/09 خانوار رسیده است.
وی ادامه داد: تصویر مسکن در کشور در سال های 75 و 85 به طور متوسط رشدی معادل
6/9 درصد داشته و در سال 86 نسبت به 85 این رشد به 0/26 درصد رسیده است.
وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به سهم بخش خصوصی در تولید مسکن در کشور گفت: جذابیت موجود و تقاضای فزاینده مسکن، وجود بازار مناسب نیروی کار، امنیت نسبی در بازار مسکن، امکان توزیع مصالح ساختمانی از منابع داخلی، وجود زمینه مناسب از دانش فنی نوین، امکان گسترش سرمایه گذاری از طریق بازارهای رهنی و انتشار اوراق بهادار و وجود تقاضا برای خرید مسکن پیش فروش از اولویت ها امکان سرمایه گذاری خارجی در بخش مسکن است.
وی در خصوص راهبردهای ارتقای بخش تولید مسکن گفت: ارتقای کیفیت ساخت، تضمین کیفیت، حمایت از مصرف کننده، رفع موانع قانونی، تعامل سازنده با صنعت جهانی ساختمان، سیاست مقاوم سازی و انبوه سازی، کوچک سازی، استانداردسازی، ساماندهی تولید کنندگان مسکن، تضمین بیمه کیفیت ساختمان و ارایه برنامه تشویقی در جهت تحقق سیاست های حرفه ای سازی از راهبردهای ارتقای بخش مسکن در کشور است.
سعیدی کیا با اشاره به افزایش اطمینان و کاهش ریسک و فراهم شدن بازار مطلوب و بازارهای جهانی و قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن در کشور، گفت: 10 هزار واحد مسکونی با شرکت های خارجی منعقد و اجرایی شده و صندوق سرمایه گذاری مشترک در داخل و خارج برای تولید مسکن انبوه نیز راه اندازی شده است.
این همایش یکروزه که در مرکز همایش بین المللی رایزن تشکیل شده است روز یکشنبه با برگزاری تور بازدید برای شرکت کنندگان به کار خود پایان می دهد.
۹ خرداد ۱۳۸۸ ۱۵:۴۳
فارس |