توصیه‌های مرکز پژوهش ها برای ممانعت از ایجاد حباب قیمت زمین و مسکن

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای ممانعت از شکل‌گیری حباب قیمت زمین و مسکن در تهران، توصیه‌هایی ارائه داد.
به گزارش روز جمعه ایرنا از مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز با اعلام اینکه مهمترین نکته در زمینه حل معضل مسکن توسط دولت و مجلس، استفاده بهینه از سیاست‌های پولی و مالی است، افزود: سیاست‌های پولی و مالی باید دو هدف عمده را دنبال کنند، به این صورت که در وهله نخست باید مسکن را از ماهیت سرمایه‌ای آن خارج کرد، زیرا در شکل‌گیری حباب قیمت زمین و مسکن سه عامل نقش دارند.
در گزارش دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش ها تصریح شده، اما مهمترین عاملی که موجب شکل‌گیری حباب در بخش مسکن در ایران شده این است که مسکن یک کالای دو وجهی است، از یک سو یک کالای مصرفی بادوام و از سوی دیگر یک کالای سرمایه‌ای است.
"در این میان ماهیت سرمایه‌ای بودن مسکن موجب می‌شود که همواره عده‌ای آن را به نیت فروش به قیمت بالاتر در مدت زمانی کوتاه خریداری کنند، در واقع تا مادامی که یک کالا ماهیت سرمایه‌ای نداشته باشد، هر چند دیگر عوامل نیز مهیا باشند، حباب قیمت در ارتباط با آن کالا شکل نمی‌گیرد.
بر اساس این گزارش، بدین ترتیب چنانچه سیاستگذاران اقتصادی بتوانند از طریق اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی مناسب، مسکن را از جنبه سرمایه‌ای بودن آن خارج کنند، تاثیرات فوق‌العاده این سیاست‌ بر بازار مسکن مشهود خواهد شد.
دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش ها افزود: در همین حال هدف دوم سیاست‌های پولی – مالی باید به تعادل رساندن شاخص‌های "قیمت به اجاره" و "قیمت به درآمد" باشد زیرا در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد در اغلب مناطق دنیا بین 4 تا 5 است، در حالیکه متوسط این نسبت در ایران به 10 می‌رسد.
"بنابراین در حال حاضر مهمترین اولویت دولت و مجلس، هموارسازی شرایط ساخت و ساز است و چنانچه با اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی مناسب از یک سو مسکن را از ماهیت سرمایه‌ای آن خارج کنند و از سوی دیگر شاخص‌های فوق‌الذکر را از طریق اعمال سیاستهای سنجیده متعادل کنند، به طور خود به خود مشکلات مردم در این خصوص مرتفع خواهد شد
۶ تیر ۱۳۸۸ ۰۹:۲۶
ایرنا |