جزئیات اجرای طرح مسکن کارگران فاقد خانه اعلام شد

وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرد از آغاز اجرای طرح مسکن کارگران فاقد مسکن تاکنون بیش از 515 هزار کارگر فاقد مسکن در کشور شناسایی و 400 هزار نفر از آنان به وزارت تعاون و مسکن و شهرسازی معرفی شده اند
 

خبرنگار مهر از وزارت کار و امور اجتماعی کسب اطلاع کرد از زمان اجرای تفاهم نامه تامین مسکن کارگران از نهم خرداد ماه سال 86 تا هفته پایانی خرداد ماه سال جاری، 515 هزار و 241 کارگر فاقد مسکن طبق بررسی های صورت گرفته در 30 استان کشور مورد شناسایی قرار گرفته اند.

از این تعداد نیز تاکنون 400 هزار و 24 نفر از کارگران فاقد مسکن به وزارت تعاون و مسکن و شهرسازی معرفی شده اند که 2 هزار و 329 هکتار زمین نیز برای ساخت 229 هزار و 596 واحد مسکونی اختصاص داده شده است.

در راستای تلاش های انجام شده برای خانه دار شدن کارگران فاقد مسکن، 350 پروژه مسکن کارگری در حال حاضر در مرحله آماده سازی قرار دارد و 49 پروژه دیگر نیز در دست ساخت است.

در همین ارتباط از زمان شروع به کار طرح خانه دار شدن کارگران فاقد مسکن، توسط وزارت مسکن و شهرسازی 49 پروانه ساخت مسکن کارگری در سطح کشور صادر شده است.

وضعیت کارگران فاقد مسکن به تفکیک استانها

از تعداد 515 هزار کارگر فاقد مسکنی که در کشور مورد شناسایی قرار گرفته اند بیش از 27 هزار نفر مربوط به استان آذربایجان شرقی است که در این خصوص بیش از 26 هزار نفر نیز در استان اصفهان سکونت دارند.

در این زمینه استانهای تهران به همراه کرج، خوزستان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، سمنان و فارس به ترتیب با 113 هزار نفر، 69 هزار نفر، 27 هزار، 15 هزار، 11 هزار و 42 هزار نفر بیشترین تعداد کارگران فاقد مسکن کشور را در خود جای داده اند.

در این زمینه استان قزوین نیز با بیش از 21 هزار نفر کارگر فاقد مسکن، گیلان با 18 هزار، مرکزی با 35 هزار و در نهایت هرمزگان با بیش از 13 هزار کارگر فاقد مسکن بیشترین تعداد کارگران شناسایی شده بعد از استانهای ذکر شده را دارا هستند.

در این میان، از مجموع 30 استان کشور استانهای آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و زنجان به ترتیب با بیش از 5 هزار نفر، 7 هزار نفر، هزار نفر، 3 هزار نفر، 4 هزار و 6 هزار نفر کمترین تعداد کارگران فاقد مسکن را معرفی کرده اند.

در همین خصوص استان خراسان شمالی با معرفی 4 هزار نفر کارگر فاقد مسکن در کنار استانهای قم، کردستان، کرمانشاه، کرمان، کهکیلویه و بویر احمد، گلستان، لرستان، مازندران، همدان و یزد به ترتیب با 6 هزار نفر، 3 هزار، 6 هزار، 7 هزار، 3 هزار، 3 هزار، 4 هزار، 6 هزار، 8 هزار و یزد نیز با 8 هزار نفر کارگر فاقد مسکن، دارای کمترین آمار در سطح کشور هستند.

نسبت تعداد کارگران فاقد مسکن معرفی شده به وزارتخانه های تعاون و مسکن و شهرسازی نیز در استانهای مختلف به نسبت افراد شناسایی و معرفی شده متفاوت است و هر استانی که دارای تعداد بیشتر کارگر فاقد مسکن است دارای درصد بیشتر و هر استانی که تعداد کارگران کمتری را معرفی کرده دارای درصد کمتری است.

نگاهی به اختصاص زمین در استانها

بر اساس این گزارش، تاکنون در تهران و کرج، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، گیلان و گلستان هر یک بیش از 100 هکتار زمین برای اختصاص به مسکن کارگری اختصاص داده اند که این رقم در برخی از همین استانهای یاد شده بیش از 300 هکتار است.

در مقام مقایسه می توان به اختصاص زمین نیم هکتاری در استان مازندران و کمتر از 10 هکتاری به استانهای بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان و یزد اشاره کرد.

در مورد تعداد واحدهای مسکونی مورد نظر برای اختصاص به کارگران تهران و کرج با بیش از 66 هزار واحد، اصفهان با حدود 16 هزار واحد و خوزستان با 26 هزار واحد مسکونی کارگری پیشتاز هستند و از طرفی استانهایی مانند کهکیلویه و بویر احمد با 225 نفر، لرستان با 683 نفر و مازندران نیز با 112 نفر دارای کمترین تعداد هستند.

وضعیت پروژه ها (آماده سازی و ساخت)

در این ارتباط استانهای خراسان رضوی، گلستان، لرستان و مازندران هیچ پروژه ای را در مرحله آماده سازی ندارند و استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، کرمان، گیلان، گلستان، لرستان، مرکزی، مازندران و یزد نیز پروژه ای را در مرحله ساخت ندارند.

از 30 استان کشور تاکنون برای 16 استان هیچ پروانه ساختی برای ایجاد واحدهای مسکونی کارگران صادر نشده و در بقیه موارد نیز استان خراسان شمالی با 8 پروانه ساخت، سیستان و بلوچستان با 7 پروانه و هرمزگان نیز با 14 پروانه ساخت پیشتاز محسوب می شوند.

۸ تیر ۱۳۸۸ ۱۴:۴۰
مهر |