پورحاجت : عدم تمایل بانک ها به پرداخت تسهیلات از عوامل رکود بازار مسکن است

دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: با وجود مصوبات شورای پول و اعتبار عدم تمایل بانک ها برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن، از عوامل رکود بازار مسکن است.

'فرشید پورحاجت' روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای تقویت رشد اقتصادی کشور تاکنون اقدامات خوبی انجام شده، اما هنوز در حوزه مسکن آثار مثبت آن را ندیده ایم.
وی اظهارداشت: افزایش قیمت مسکن در سال 91 رکودی را در حوزه ساخت و ساز به وجود آورد که تاکنون نیز شاهد تدوام آن بوده ایم و نظام بانکی نیز نتوانست با تزریق منابع مالی مناسب قدرت خرید متقاضیان را برای خرید مسکن تقویت کند.
پورجاجت با بیان این که دولت یازدهم بسیار تلاش کرده تا بانک ها با پرداخت تسهیلات مورد نیاز حوزه ساخت و ساز این صنعت از رکود خارج شود، گفت: اما نظام بانکی به جزء بانک مسکن در پرداخت تسهیلات به صنعت ساختمان رغبت نشان نمی دهد و بانک ها عموما از این مساله تمکین نمی کنند و تمام مصوبات دولت را دور می زنند.
وی گفت: بالا بودن نرخ سود سپرده گذاری 21 و یا 22 درصدی در بانک ها سبب شده مردم و بخش خصوصی منابع مالی خود را در بانک ها سپرده گذاری کنند و افراد کمتری منابع مالی خود را در حوزه تولید وارد بازار کنند و این مساله نیز در رکود بازار مسکن بسیار تاثیرگذار بوده است.
پورحاجت بیان کرد: از دی ما سال گذشته نیز بانک مسکن پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی برای ساخت واحدهای مسکونی را برای انبوه سازان مسکن را متوقف کرده در حالی رونق صنعت و تولید کشور نیازمند 80 درصدی منابع مالی نظام بانکی است.
دبیرکانون سراسری انبوه سازان مسکن کشور یادآورشد: پرداخت مالیات ارزش افزوده 9 درصدی، سود تسهیلات 18 و 19 درصدی بانک ها و پرداخت های 2 تا 3 درصدی به تامین اجتماعی، سود تسهیلات را به بیش از 30 درصد افزایش می دهد و این برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد در صنعت ساختمان سرمایه گذاری کند.
به گفته وی، برای رونق کسب و کار در صنعت ساختمان باید تسهیلات در اسرع وقت در اختیار متقاضیان قرار گیرد در حالی که با انجام سپرده گذاری متقاضی باید 18 ماه منتظر بماند تا بتوانند با استفاده ازتسهیلات بانکی نسبت به خرید مسکن مورد نیاز خود اقدام کند.
وی گفت: متاسفانه در دولت قبل مصوب کردند که بانک ها از پرداخت تسهیلات خرید مسکن خودداری کنند و تنها بانک مسکن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کند و این مساله نیز در رکود بازار مسکن در کشور تاثیرگذار بوده است و بانکها برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن دیگر تمایلی نشان نمی دهند.
دبیرکانون سراسری انبوه سازان کشور پیشنهاد کرد: بار دیگر شورای پول و اعتبار با بررسی تمام جوانب، شرایط مناسبی را برای حوزه ساخت و ساز کشور در نظر بگیرد و دولت با استفاده از ابزارهای تشویقی و معافیت های مالیاتی انگیزش لازم را برای رونق بازار مسکن به وجود آورد.
پورجاحت اظهارداشت: هرچند که بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در کشور خالی مانده است و واحدهای 70 و یا 80 متری در کلانشهرها نیز مشتری ندارد، اما هم اکنون 1.5 میلیون نفر در شهرها نیازمند خرید واحدهای مسکونی هستند که به علت ضعف قدرت خرید توانایی انجام آن را ندارند.
به گزارش ایرنا، بازار مسکن کشور از سال 91 به علت افزایش 6 برابری قیمت آپارتمان و 9 برابری قیمت زمین به رکود رفته و دولت در تلاش است با افزایش سقف تسهیلات مسکن بار دیگر رونق به بازار مسکن برگردد و کارشناسان پیش بینی می کنند بازار خرید و فروش مسکن از نیمه دوم امسال تا حدودی رونق بگیرد.

۸ خرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۵۷
ایرنا |