مصاحبه با مدیر تحقیق و توسعه شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن

مصاحبه با مدیر تحقیق و توسعه شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن
با توجه به برگزاری سومین کنفرانس انقلاب چهارم صنعتی در روزهای 22 و 23 تیرماه سال جاری در سالن همایش‌های برج میلاد، مصاحبه زیر با مهندس رضا خدادادیان، مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در رابطه انقلاب چهارم صنعتی توسط روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن صورت گرفته است.

1-لطفا ماموریت ها و اهداف واحد تحقیق و توسعه در گروه سرمایه گذاری مسکن را تشریح بفرمایید.
ماموریت های واحد تحقیق و توسعه را می توان در قالب سیاست گذاری و توسعه فناوری‌های گروه منطبق با استراتژی‌های مصوب و ابلاغی، توانمندسازی فنی و اجرایی شرکت‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین با اهداف کاهش زمان و هزینه تولید و افزایش کیفیت محصولات، توسعه فناوری‌های گروه در حوزه‌های مختلف طراحی‌، روش‌های ساخت و مصالح در شرکت‌های تابعه، مدیریت تجربیات و دانش گروه در زمینه تجربیات و نوآوری‌ها، شناسایی فرصت‌های بهبود در مصالح، روش‌ها و فرایند های تولید و اشتراک آن‌ها برای دستیابی به اهداف کلیدی شامل توسعه روش‌ها و راه‌حل‌های فنی و اجرایی و بکار گیری فناوری‌های نوین با هدف افزایش کیفیت، کاهش زمان و بهینه سازی هزینه‌های پروژه‌ها، توسعه خلاقیت و نوآوری در ساخت پروژه‌ها، توسعه دانش، مهارت‌ها، توانمندی‌های فنی و اجرایی گروه، بهینه سازی مصرف انرژی در محصولات و کاهش اثرات مخرب و زیان‌آور عملیات ساخت گروه بر محیط پیرامون خلاصه نمود.

2- ماهیت انقلاب صنعتی چهارم چیست؟
با در نظر گرفتن تحولات و تغییرات پی درپی در جهان و ایران، تحولاتی در حوزه صنعت برازنده نام انقلاب است که چند ویژگی جامعیت، اثر گذاری بالا و تغییر الگوهای متداول کسب‌ و کار را در دل خود مستتر داشته باشد.
در انقلاب صنعتی اول از تحولی که آب و انرژی بخار در مکانیزه کردن تولیدات به وجود آورد نشات گرفت، می‌توان اثر گذاری و جامعیت زیاد و تغییر الگو‌ها را به وضوح دید. انقلاب صنعتی دوم ناشی از تحولی بود که از قدرت الکتریسیته به منظور تولید انبوه بهره برد و انقلاب صنعتی سوم توان الکترونیک و فناوری اطلاعات به منظور تولید خود بهره گرفت.
انقلاب چهارم صنعتی بر مبنای ارکان انقلاب قبلی بنا نهاده شده است؛ ولی نکته قابل توجه آن یکپارچگی فناوری‌های مختلف در کنار یکدیگر است که خیلی از مرزهای دیجیتال و فیزیکی را مخشوش می‌کند. یکی از بسترهای این تحول شگرف را می‌توان در استفاده میلیاردها نفر از موبایل‌های هوشمند با قدرت پردازش بالا و دسترسی به امکانات ذخیره سازی دانش و نیز استفاده از شبکه‌های اجتماعی دانست.

3- چگونه می‌توان انقلاب صنعتی را در حوزه ساختمان تعبیر نمود؟
واقعیت این است که در تمامی انقلاب‌های صنعتی قبلی، پس از وقوع انقلاب، به آن پی می‌بریم؛ ولی در این زمان به دلیل هوشمندی بیشتر صاحبان بازارهای کسب و کار، رگه‌هایی از این انقلاب را در حین تکمیل فرآیندهای وقوع آن می‌توان دید.
در حوزه ساختمان البته ابهام بیشتر از صنایع تولیدی دیگر است. به‌خصوص در کشور ما که این صنعت وجهه سنتی‌تری دارد و هنوز تکنولوژی در خیلی از آیتم‌های اجرا ملموس نیست. به نظر می‌رسد هوشمند سازی ساختمان‌ها یکی از ارکان این انقلاب در صنعت ساختمان می‌باشد.
شما می‌توانید با استفاده از گوشی همراه هوشمند خودتان امنیت و شرایط آسایش و رفاه منزل یا دفتر کارتان را کنترل کنید. همچنین استفاده از مصالح تولید شده بر پایه نانو تکنولوژی مانند عایق کاری یا پوشش‌های خود تمیز شونده نمای ساختمان‌ها، رنگ‌های عایق، پوشش‌های آب گریز سطوح خارجی و داخلی ساختمان‌ها و ... صنعت ساختمان را از حیث کارکرد متاثر نموده است.
البته شیوه‌های طراحی، اجرا و بهره‌داری ساختمان‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است. امروزه استفاده از سیستم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان یا مدیریت طراحی، اجرا و بهره برداری ساختمان‌ها را متحول نموده است. به گونه‌ای که در ابتدای طراحی می‌توانید تمامی عدم انطباق طرح‌های معماری را بازسازی و تاسیسات را مشاهده نموده و در نرم افزار سه بعدی، تداخل‌های به وجود آمده را مرتفع نماید. همچنین می‌توانید بانک اطلاعاتی کاملی از تمامی اجزای ساختمان داشته باشید که هم در محاسبه هزینه‌ها دقت کافی را داشته باشید و هم در بهره برداری ساختمان بتوانید به اطلاعات تامین کننده اصلی تجهیزات دست پیدا کرده، مسیر اصلی عبور لوله‌ها و کانال را ببیند و به اصلاح و تعویض آن‌ها بپردازید. در اجرا نیز چاپگرهای سه بعدی و مصالح کامپوزیت وارد عرصه ساخت و ساز شده اند که بطور کلی روش‌های اجرا را تحت شعاع قرار خواهند داد.

4- نقش گروه سرمایه گذاری مسکن در این تحول چه خواهد بود؟
با نگاه مدیریت محترم عامل گروه جناب آقای مهندس امینی و معاونت توسعه و فناوری ساخت، جناب آقای مهندس مروج، شرکت به عنوان پیشتاز این عرصه در صنعت ساختمان شناخته شده است. هم اکنون با تشکیل کمیته‌ای از خبرگان این صنعت از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ستاد نانوفناوری ریاست جمهوری و چند تن دیگر از اساتید در شرکت هلدینگ، سعی بر این است که ایده‌های نو در عرصه ساختمان مطرح گردیده و پس از تحلیل و پردازش، در پروژه‌های مرتبط و متناسب به کار گرفته شود.
در سومین کنفرانس بین المللی انقلاب صنعتی چهارم نیز حوزه ساختمان و مسکن به صورت مستقل به شرکت گروه‌سرمایه‌گذاری مسکن واگذار گردیده است که در روزهای اخیر، نشست تخصصی با حضور حدود 30 شرکت فناوری و دانش بنیان در محل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن برگزار گردید و نتایج بسیار خوبی برای پرداختن به آن‌ها در کنفرانس سوم کسب شد. شایان ذکر است نرخ استفاده از فناوری‌های صنعتی سازی در گروه‌سرمایه گذاری مسکن تقریبا سه برابر نرخ اعلام شده در کشور می‌باشد و تا اکنون قریب به 18000 واحد مسکونی تولیدی شرکت از طریق فناوری‌های صنعتی سازی اجرا گردیده است.

۱۸ تیر ۱۳۹۶ ۰۹:۳۴