"موتورخانه هوشمند " برای اصلاح الگوی مصرف انرژی در ساختمانها تولید شد

خبرگزاری فارس: مهندسان ایرانی در سال اصلاح الگوی مصرف موفق شدند با به کارگیری "سامانه مدیریت یکپارچه و هوشمند ساختمان " و انطباق آن با نحوه زندگی در کشور ایران، مصرف انرژی در بخش ساختمان را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، محسن طراح، سرپرست تیم ایرانی در پروژه سامانه کنترل هوشمند موتورخانه گفت: به تازگی تیمی از مهندسان ایرانی موفق شدند با همکاری یک شرکت کانادایی تولید کننده محصولات BMS، به گونه ای سخت افزارها و نرم افزارها را پیکربندی کنند که باعث تولد سامانه کنترل هوشمند موتورخانه به عنوان بخشی از سامانه جامع BMS شود.
وی افزود: این کار باعث می شود تا انبوه سازان و سازمانهای بزرگ، اجرای اولین فاز BMS (سامانه مدیریت یکپارچه و هوشمند ساختمان) را در برخی سازه ها با هزینه اندک در قالب طرح کنترل هوشمند موتورخانه انجام دهند.
طراح با بیان اینکه سامانه مدیریت یکپارچه و هوشمند ساختمان سالهاست در جهان برای جلوگیری از اتلاف انرژی در بخش ساختمان مورد استفاده قرار می ‌گیرد، خاطر نشان کرد: این امر سبب شده است تا به دلیل وجود زیرساخت لازم برای طرحهای توسعه ای آتی، بدون نگرانی در آینده به سمت سامانه جامع مدیریت هوشمند ساختمان یاBMS حرکت شود، اما از آنجا که نوع ساختمان و همچنین طریقه بکارگیری تجهیزات و تاسیسات ساختمانها در ایران با سایر کشورها متفاوت است،این تیم موفق به تولید سامانه کنترل هوشمند موتورخانه به عنوان بخشی از این سامانه جامع شده اند.
وی گفت: اجرای پروژه های هوشمند سازی تاسیسات ساختمان به خصوص ساختمانهای با کاربری اداری و تجاری که بهره برداری از آنها در زمانهای مشخصی انجام می شود، می تواند قدم موثری در بهینه کردن مصرف انرژی و آماده سازی ساختمان برای تطبیق با قیمتهای جدید سوخت و انرژی الکتریکی باشد.
مدیرعامل شرکت کاژه آذین افزود: در این روش با هدف کاهش مصارف ناخواسته و ایجاد محیطی مطبوع و امن، تابلوهای برق روشنایی عمومی، دیزل ژنراتور، سیستم اعلام و اطفاء حریق ،سیستم حفاظتی، آسانسورها، سیستم کنترل تردد و نیز اجزاء موتورخانه مرکزی شامل چیلرها،بویلرها،پمپ های سیرکولاسیون، برجهای خنک کن،هواسازها واگزوز فن ها به طور یکپارچه ومنسجم توسط یک یا چند رایانه هماهنگ وراهبری می شوند.
طراح گفت: سامانه مزبور فقط در هنگام بهره برداری از فضا (حضور ساکنین)، اجازه استفاده به اندازه از منابع انرژی از قبیل سرمایش و گرمایش وروشنایی را می دهد، از این رو مصارف ناخواسته انرژی از بین رفته و استفاده از انرژی بهینه می‌شود.
طراح در تشریح نقش سامانه مدیریت هوشمند ساختمان در اصلاح الگوی مصرف گفت: از آنجا که به محض باز شدن پنجره و یا دربهای بالکن، سامانه به طور خودکار، فن کویلهای ناحیه یاد شده را خاموش می کند و یا دریچه دمش هواساز را مسدود کرده و مدتی معین پس از بستن درب و یا پنجره ، نسبت به روشن کردن فن کویل و یا باز شدن دمپر اقدام می‌کند، کاربران فضا می آموزند که باز کردن بی مورد پنجره ها موجب سلب آسایش دیگران خواهد شد و این موضوع به تدریج باعث کمرنگ شدن فرهنگ غلط باز کردن پنجره ها برای تعدیل هوا می ‌شود.
وی افزود: همچنین از آنجایی که دمای داخل فضا به طور خودکار بر اساس استانداردهای بین المللی توسط سامانه تنظیم می شود، از گرم یا سرد کردن سلیقه ای فضا جلوگیری به عمل آمده و کاربران ملزم به استفاده از پوشش صحیح متناسب با فصل سال می شوند.
طراح گفت: این سامانه در حقیقت خلاصه شده BMS به شکلی است که فقط پایش و راهبری اجزاء موتورخانه تاسیسات از قبیل چیلرها، بویلرها، پمپ های سیرکولاسیون ونیز مدار های روشنائی را انجام می دهد.
سرپرست تیم ایرانی در پروژه سامانه کنترل هوشمند موتورخانه گفت: یکی از نکات مهم در استفاده از این سامانه، تنظیم جدول زمانی بهره برداری از ساختمان در ساختمان های اداری و تجاری است، به طوریکه این سامانه در روزهای پایانی هفته و در تعطیلات رسمی موتورخانه را خاموش و روشنایی را از مدار خارج می کند.
وی افزود: در روزهای کاری نیز سامانه با پردازش اطلاعات ورودی از قبیل دمای هوای بیرون و افت دمای رفت و برگشت در گرمایش و یا سرمایش، دمای تنظیمی تاسیسات (set point) را مشخص می کند و به این ترتیب ساختمان فقط در زمان بهره برداری و فقط به اندازه مورد نیاز انرژی صرف گرمایش و سرمایش و یا روشنائی می کند.

۲۲ تیر ۱۳۸۸ ۱۴:۳۱
فارس |