تهران ؛ شهر بی‌قانون اجاره‌ها

زاری فارس:یکی از معضلات اصلی که در شرایط کنونی گریبان تهرانی های بی خانه را گرفته بی قانونی در تعیین اجاره بها است ، بی قانونی که مستاجرین را سخت دچار مشکل و سردرگمی کرده است .
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،با راکد شدن خرید و فروش مسکن بازار اجاره بها داستان خاص خود را پیدا کرد ، متقاضیان مسکنی که توان خرید نداشتند روی به اجاره آوردند و خریدارانی هم که مجبورشدند با قیمت بالا خانه بخرند بخشی از قیمت مسکن را پای مستاجر گذاشتند و روی گرفتن پول از او بدون هیچ ضابطه و مبنای قانونی مشخص حساب باز کردند، این شد که تهران به شهر بی قانون اجاره بها تبدیل شد،شهری که در آن تکلیف مستاجر با مبنای اجاره بها مشخص نبود.
‌براساس دستورالعمل اتحادیه املاک نرخ اجاره‌بها باید متأثر از قیمت مسکن باشد اما بازار اجاره‌بهای مسکن در کشور چنان وضعیتی دارد که از این شرایط به هیچ عنوان تبعیت نمی‌کند و صاحبخانه‌ها هر قیمتی که مدنظرشان باشد به مستأجر اعلام می‌کنند.
این گزارش می‌افزاید:در حالیکه بازار مسکن در تهران همچنان در حالت رکود بسر می‌برد اما بازار اجاره هر چند کم رونق تر از سالهای گذشته بهتر از بازار خرید و فروش است.
به گفته فعالان بازار در حال حاضر هیچ‌گونه خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد اما در شرایط کنونی که فصل نقل‌وانتقال است بازار اجاره بهتر از بازار خرید و فروش است.
به گفته فعالان بازار مسکن، وضعیت کنونی بازار اجاره را نباید دلیل رونق دانست چرا که این وضعیت در این ماهها به دلیل آغاز فصل نقل‌وانتقال موضوعی عادی است.
گزارش‌ها از سطح شهر تهران از جنوبی‌ترین نقطه تا شمالی‌ترین نقطه حاکی است که اجاره‌ بهای مسکن نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و این انتظار سالانه رشد 30 تا 50 درصدی اجاره بها نسبت به سال قبل را به صفر و یا حداقل 5 تا 10 درصدی کاهش دهد.

*اجاره‌بهای مسکن در جنوبی‌ترین نقطه تهران "شهرری "

اقبالی بنگاه‌داری که سابقه 50 سال فعالیت در خرید و فروش مسکن در خیابان 24 متری شهرری را دارد به خبرنگار فارس می‌گوید: وضعیت اجاره مسکن در شهر ری افتضاح است چرا که فعالیت در عرصه بنگاه‌داری به شوخی گرفته شده و هر فردی که بیکار می‌شود سعی می‌کند با اجاره یک مغازه، مشاور املاک شود.
وی ادامه داد: بنده با بیش از 50 سال سابقه همواره طرفدار مستأجر هستم و سعی می‌کنم تا آنجایی که ممکن است با صاحبخانه‌ها چانه‌ زده و قیمت مدنظرش را پایین‌تر بیاورم.
وی افزود: قیمت آپارتمان نوساز در شهرری دو سال پیش تا متری یک میلیون و 800 هزار تومان هم رسیده بود اما الان به زیر یک میلیون و 300 هزار تومان معامله می‌شود.
وی گفت:یک آپارتمان نوساز 50 متری در منطقه 24 متری شهرری که گران‌ترین نقطه شهرری محسوب می‌شود 15 میلیون تومان رهن کامل است و نسبت به پارسال خوشبختانه رشدی نداشته است.
به گفته وی،در این منطقه یک آپارتمان 70 متری 9 میلیون تومان و یک آپارتمان 75 متری 10 میلیون تومان رهن کامل است.
وی تأکید کرد: نرخ اجاره‌ بهای مسکن در شهر ری به دلیل بالا بودن تعداد مستأجر حتی با مناطق میانی و مناطق پیروزی و تهرانپارس برابری می‌کند.
نعمتی بنگاه‌دار دیگری در منطقه شهرری در خصوص اجاره‌بهای مسکن به خبرنگار فارس گفت: نرخ اجاره‌بهای مسکن در منطقه شهرری به دو قسمت منطقه خوب و منطقه بد تقسیم می‌شود که به عنوان مثال یک واحد آپارتمان نوساز 50 متری در منطقه خوب 12 میلیون تومان رهن کامل و در منطقه بد آن برای همین متراژ باید 9 میلیون تومان رهن کامل پرداخت شود.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حتی یک مورد خرید و فروش مسکن نداشتیم گفت: حاشیه‌نشینی در شهرری بیداد می‌کند بنابراین از بابت همسان بودن اجاره‌بها در این منطقه با مناطق میانی شهر تهران تعجب نکنید البته این که این منطقه یک منطقه کارگری است موجب شده تا بسیاری از مستأجران سال به سال وضعیت نامناسب‌تری از بابت اجاره‌ها و افزایش سایر هزینه‌ها پیدا کنند.
نعمتی تأکید کرد: در این منطقه صاحبخانه‌ها بیشتر تمایل دارند از مستأجران اجاره ماهانه دریافت کنند اما خب در این منطقه وضعیت مالی مستأجران زیاد مناسب نیست که بتوانند ماهانه اجاره پرداخت کنند پس بنابراین همواره به دنبال رهن کامل می‌گردند.
قیمت آپارتمان نوساز در منطقه شهرری هر متر از یک میلیون و 150 هزار تومان تا یک میلیون و 300 هزار تومان در نوسان است و در شهرک‌های اطراف شهرری قیمت آپارتمان نوساز زیر یک میلیون تومان است. قیمت مسکن کلنگی نیز در این منطقه یک میلیون و 300 هزار تومان است.

*رونق تمدید اجاره ها و کوتاه آمدن صاحبخانه‌ها در برابر مستأجرها

تمدید اجاره مسکن در مناطق 19 و 16 تهران نسبت به سایر مناطق تقریبا رونق زیادی دارد.
پورزاده فلاح مشاور املاک باسابقه در منطقه 19 (خانی‌آبادنو) گفت:‌افزایش میزان ساخت‌وسازها از یک سو و فروش نرفتن واحدهای مسکونی ساخته شده موجب شده تا اجاره‌بهای مسکن در سال‌جاری نسبت به پارسال تغییری نکند و بیشتر مؤجران با مستأجران با همان قیمت قبلی به توافق برسند.
وی خاطرنشان کرد: در حالیکه هر سال 30 درصد اجاره‌بهای مسکن رشد می‌کرد امسال اجاره‌ها افزایش نیافته و با شرایط پارسال تمدید می‌شود.
وی ادامه داد: حال که قیمت مسکن کاهش یافته صاحبخانه‌ها مجبور به کوتاه آمدن در برابر مستأجران شده‌اند و سعی می‌کنند تا با همان قیمت پارسال با آنها با توافق برسند در حالیکه در سالهای گذشته وقتی قیمت مسکن افزایش می‌یافت صاحبخانه‌ها با افزایش بی‌حساب و کتاب اجاره‌بها مستأجران را در تنگنا قرار می‌دادند.
فلاح گفت: مستأجران در شرایط کنونی سعی می‌کنند تا بر خلاف صاحبخانه‌ها که تمایل برگرفتن اجاره ماهانه دارند مسکن مورد نظر خود را رهن کامل کنند.
به گفته وی، اجاره‌ مسکن در منطقه خانی‌آبادنو برای یک آپارتمان 75 متری 16 میلیون تومان رهن کامل است و قیمت آپارتمان نوساز نیز در این منطقه از یک میلیون و 200 هزار تومان آغاز و تا یک میلیون و 400 هزار تومان در نوسان است.
نعمتی گفت: قیمت مسکن کلنگی با متراژ 120 متری در منطقه خانی‌آبادنو با 50 میلیون تومان کاهش نسبت به پارسال در حال حاضر به هر متر یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. به عبارتی سال گذشته یک واحد مسکن کلنگی با متراژ 120 متر اگر 200 میلیون تومان معامله می‌شد در حال حاضر به 150 میلیون تومان کاهش یافته است.

*وام 18 میلیونی کفاف نمی‌دهد

نعمتی برای رکورد خریدوفروش مسکن دلایل مختلفی ارائه کرد و گفت: متوقف شدن پرداخت وام مسکن از سوی بانک‌های خصوصی از یک سو و کفاف ندادن وام 18 میلیون تومانی مسکن از سوی دیگر موجب شده تا خریدوفروش مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یابد به طوریکه حتی در 4 ماه گذشته حتی یک مورد خریدوفروش در این مشاور املاک معامله نشده است.
وی ادامه داد: به نظر بنده باید این وام به 30 تا 35 میلیون تومان افزایش یابد اما این افزایش سقف وام نیز تبعات منفی افزایش قیمت مسکن را در پی دارد.

*قیمت مسکن که گران شود متقاضیان هجوم می‌آورند

فلاح گفت: مشخص نیست چرا وقتی قیمت مسکن گران می‌شود متقاضیان برای خرید مسکن هجوم می‌آورند به طوریکه از زمان گران شدن مسکن‌ صبح تا شب بسازبفروش‌ها در این بنگاه صف می‌کشند اما الان کاهش قیمت موجب شده تا متقاضیان منتظر مشخص شدن وضعیت بازار باشند.
وی ادامه داد:هر 5 سال بازار مسکن دو سال رکود را تجربه می کند اما این بار به نظر می‌رسد این رکود طولانی شده است و اگر بخواهیم در خصوص وضعیت آینده بازار مسکن در سال‌جاری پیش‌بینی داشته باشیم باید بگویم که قیمت مسکن شاید کاهش یابد اما افزایش نخواهد داشت.

*روش جدید انبوه‌سازان برای فرار از کد رهگیری

فلاح گفت: برخی از انبوه‌سازان و معامله‌گران مسکن برای فرار از محدودیت‌های کد رهگیری برای دریافت مفاصا حساب و دارایی با هماهنگی‌های انجام شده سعی می‌کنند قرارداد تنظیم شده خود را به قبل از دی‌ماه سال گذشته یعنی زمان ابلاغ کد رهگیری تنظیم کنند تا با محدودیت های معامله بیش از 3 بار در سال مواجه نشوند.

*کاهش قابل توجه جابه جایی مستأجران در منطقه 16

یوسفی مشاور املاک منطقه 16 به خبرنگار فارس گفت: جابه‌جایی مستأجران در سال‌جاری در منطقه نازی‌آباد نسبت به پارسال کاهش چشمگیری داشته و بیشتر مؤجران با مستأجران خود به توافق رسیده و واحد مسکونی خود را برای یک سال دیگر تمدید کرده‌اند.
وی افزود: اجاره یک واحد مسکونی 60 متری در منطقه نازی‌آباد 15 میلیون تومان و اجاره یک واحد آپارتمان 100 متری 25 میلیون تومان است که در مقایسه با قیمت‌های سال گذشته تغییری ندشته است.
وی با بیان اینکه صاحبخانه‌ها بیشتر به گرفتن اجاره تمایل دارند ادامه داد: صاحبخانه‌ها از ترس اینکه با بالا بردن اجاره‌بهای مسکن مستأجر دیگری واحد مسکونی او را اجاره نخواهد کرد از افزایش اجاره‌بها منصرف می‌شود.
وی به رکود خرید و فروش مسکن اشاره کرد و گفت: قیمت هر متر آپارتمان نوساز در منطقه نازی‌آباد از یک میلیون و 500 هزار تومان تا یک میلیون و 600 هزار تومان در نوسان است و با وجود کاهش 400 هزار تومانی در هر متر بازهم متقاضیان مسکن رغبتی برای خرید از خود نشان نمی‌دهند.
به گفته وی، قیمت واحدهای مسکونی کلنگی در منطقه نازی‌آباد از یک میلیون و 500 هزار تومان تا دو میلیون تومان در نوسان است.
یوسفی گفت: معمولاً زمانی که قیمت مسکن تقویت می‌شود مراجعه برای خرید نیز افزایش می‌یابد اما به هر حال به هیچ وجه راضی‌ به افزایش قیمت مسکن نیستیم و امیدوار هستیم تا بازار مسکن مجدداً‌ رونق بگیرد.

*اجاره‌بهای مسکن از راه‌آهن تا منیریه

نصیری مشاور املاک منطقه امیریه به خبرنگار فارس در خصوص کاهش اجاره‌بهای مسکن گفت: اجاره‌بهای مسکن در منطقه امیریه کاهش نداشته و البته رشد آنچنانی هم پیدا نکرده است.
وی ادامه داد:‌اجاره‌بهای مسکن از منطقه راه آهن تا منطقه منیریه متفاوت است به طوریکه در منطقه راه آهن اجاره یک واحد آپارتمان 65 متری 13 تا 14 میلیون تومان است در حالیکه همین آپارتمان در منطقه پل امیر بهادر (خیابان شیخ بهایی)‌15 میلیون تومان تا 16 میلیون تومانی رهن کامل است.
وی گفت: اجاره‌بهای مسکن در منطقه راه آهن تا منیریه هر سال30 تا 40 درصد و حتی در برخی مواقع تا 50 درصد رشد می‌کرد اما امسال این رشد حتی منفی هم بوده است و صاحبخانه‌ها سعی کرده‌اند با مستاجران قبلی خود یک سال دیگر اجاره واحد مسکونی خود را تمدید کنند و چندان هم بر روی بالا بردن اجاره بها سماجت نشان ندهند.
به گفته وی، یک واحد آپارتمان 50 متری نیز در خیابان امیریه 12 میلیون تومان رهن کامل است.
افرادی دیگر بنگاه‌دار منطقه منیریه به خبرنگار فارس گفت: رکودی کم سابقه از اواخر سال گذشته بر منطقه منیریه حاکم شده است و احتمالا نیز قصد رونق گرفتن ندارد.
وی ادامه داد: رکود حاکم بر بازار مسکن موجب شده تا اجاره‌بهای مسکن در منطقه منیریه امسال نسبت به سال گذشته رشد نداشته باشد.
وی تاکید کرد: در گذشته در این فصل نقل و انتقال مشاوران املاک حتی وقت پاسخگویی به مشتریان را نیز نداشتند اما حال به دلیل رکود خرید و فروش برای تنظیم یک قرارداد اجاره باید ساعتها میان صاحبخانه‌ها و مستاجران وساطت وتماس برقرار کند.
افرادی ادامه داد: فعلا که ما به همین چند قرارداد اجاره‌ دلخوش هستیم و خدا را شکر می‌کنیم تا ببینیم در آ‌ینده بازار مسکن چه سرنوشتی را برای ما رقم خواهد زد چرا که اگر همین روال ادامه پیدا کند باید به فکر یک شغل دیگر باشیم.

*محله شلوغ سلسبیل و ثبات اجاره‌بها

محرمی مشاور املاک واقع در محله سلسبیل یا همان خیابان رودکی به خبرنگار فارس گفت: این محله بسیار شلوغ قشری تقریبا کارگری و از لحاظ درآمدی پایین است بنابراین در این منطقه مستاجر زیاد است.
وی ادامه داد: برخی از مالکان سال گذشته نرخ اجاره‌بهای خود را حتی تا 40 درصد هم افزایش دادند بنابراین امسال به دلیل رکود بازار خرید و فروش و افزایش واحدهای مسکونی برای اجاره نتوانستند اجاره‌های خود را افزایش دهند و سعی کردند با همان قیمت سال گذشته واحد مسکونی خود را اجاره دهند.
وی تاکید کرد: البته برخی از مالکان نیز اجاره‌بهای خود را به دلیل ترس از تمدید نشدن اجاره با مستاجر خود صلح کرده و حتی تا حدودی نیز اجاره بهای خود را کاهش داده‌اند.
به گفته وی، یک واحد آپارتمان 55 متری در منطقه رودکی (سلسبیل) 10 میلیون تومان تا 11 میلیون تومان رهن کامل است.
وی خاطر نشان کرد: قیمت یک واحد مسکونی 50 متری در این منطقه 60 میلیون تومان است یعنی به عبارتی هر متر حدود یک میلیون و100 هزار تومان معامله می‌شود.
وی ادامه داد: قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان نوساز در حد فاصل ابتدای خیابان رودکی تا انتهای آن که به میدان توحید منتهی می‌شود یک میلیون و 200 هزار تومان تا یک میلیون و 700 هزار تومان است.

* افزایش 5 درصدی اجاره‌بها در میدان ولیعصر، فاطمی و زرتشت

هرمزی مشاور املاک قدیمی در منطقه میدان ولیعصر به خبرنگار فارس گفت: این روزها نمی‌توان از بازار مسکن توقعی از لحاظ رونق و حتی استقبال متقاضیان داشت چرا که در این مدت بازار مسکن تحت تاثیر انتخابات و بعد از انتخابات قرار گرفته است.
وی افزود: خریداران و فروشندگان در یک ماه گذشته همواره اعلام می‌کنند که زمان فعلی فرصت مناسبی برای معامله مسکن نیست پس این رکود کم سابقه که حتی یک مشتری برای حتی سوال و جواب وارد بنگاه مسکن نشود دور از ذهن نیست.
وی گفت: زمانی در این مشاور املاک روزانه 20 تا 30 نفر برای سوال وارد بنگاه مسکن می‌شدند که از این تعداد حداقل چند متقاضی خرید و چند متقاضی اجاره بود اما الان متقاضی خرید و فروش که اصلا وجود ندارد و بازار اجاره نیز اغلب تمدید شده است.
وی ادامه داد: البته در منطقه ولیعصر، فاطمی و زرتشت هر سال رشد بالایی از بابت اجاره بهای مسکن دارد اما امسال کمترین رشد را نسبت به سالهای گذشته و در حد 5 یا 10 درصد بوده است.
هرمزی گفت: مشاوران املاک امیدوار به روزهای آینده هستند تا باز هم رونق به بازار مسکن باز گردد. چرا که وقتی خرید و فروش مسکن رونق بگیرد بیش از 300 شغل مرتبط نیز رونق می‌گیرد.
وی افزود: امیدوار هستیم برنامه‌های دولت دهم در بخش مسکن موجب بازگشت دوباره رونق به بازار مسکن شود چرا که این رکود برخلاف رکود سال‌های قبل طولانی شده است.
به گفته وی، اجاره یک واحد آپارتمان 75 متری در منطقه فاطمی هفت میلیون تومان و ماهانه 450 هزار تومان است.
در منطقه زرتشت اجاره یک واحد آپارتمان 90 متری پنج میلیون تومان و ماهانه 650 هزار تومان و در میدان ولیعصر یک واحد آپارتمان 90 متری 7 میلیون تومان با 350 هزار تومان اجاره ماهانه است.

* ثبات اجاره بها در منطقه افسریه، پیروزی ، نارمک و تهرانپارس

حمیدیان مشاوران املاک منطقه افسریه به خبرنگار فارس گفت: اکثر متقاضیان خرید مسکن در منطقه افسریه تمایل به خرید واحد مسکونی با قیمت تا سقف60 میلیون تومان هستند چرا که قدرت خرید متقاضیان مسکن در این منطقه چندان بالا نیست.
وی ادامه داد: زمانی که شما می‌بینید قدرت خرید پایین است پس قدرت اجاره کردن نیز بالا نیست هر چند امسال در این منطقه صاحبخانه‌ها با آگاهی از رکود خرید و فروش مسکن و کاهش قیمت سعی کرده‌اند اجاره‌بهای مسکن خود را افزایش ندهند.
به گفته وی، یک واحد آپارتمان 40متری در این منطقه10 میلیون تومان رهن کامل است.
همایونی مشاور املاک در منطقه مشیریه گفت:فروشنده در بازار بیشتر از خریدار به چشم می‌خورد، اما فروشنده‌ها حاضر به تخفیف برای قیمت‌های از قبل تعیین شده خود نیستند.
وی ادامه داد:در خیابان مشیریه قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان نوساز بین یک‌میلیون و 100‌هزار تا یک‌میلیون و 200‌هزار تومان و قیمت هر مترمربع آپارتمان چند سال ساخت حدود 800‌هزار تا یک‌میلیون تومان اعلام شده است.
یکی از بنگاه داران قدیمی در مشیریه می‌گوید: اغلب فروشندگان در بازار مسکن به‌دنبال سوء استفاده از بازار هستند، زیرا آنها سعی دارند تا جایی که می‌شود ملک خود را طبق بالاترین قیمت موجود در بازار به فروش برسانند، هرچند شاید قیمت مزبور مربوط به چند ماه گذشته بوده باشد‌.
در منطقه پیروزی نیز یک واحد آپارتمان 50 متری 10 میلیون تومان با ماهانه 30 هزار تومان اجاره، در منطقه تهرانپارس یک واحد آپارتمان 52 متری10میلیون تومان با ماهانه 150 هزار تومان اجاره و در منطقه نارمک یک واحد آپارتمان 55 متری 14 میلیون تومان رهن کامل است.

* اجاره بها در هفت تیر نه افزایش نه کاهش

مشاور مسکن بزرگ هفت تیر با تاکید بر اینکه اجاره‌بهای مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته نه افزایش داشته و نه کاهش به خبرنگار فارس گفت: میزان اجاره بهای یک واحد مسکونی در هفت تیر به نوساز بودن و استفاده از مصالح ساختمانی مرغوب تعیین می‌شود.
وی ادامه داد:رهن یک واحد آپارتمان نوساز 60 متری در هفت تیر سال گذشته از20 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان در نوسان بود که امسال هم اجاره همان واحد مسکونی به همین میزان بود، و تغییری نداشته است.
وی ادامه داد: تمایل مالکان واحدهای مسکونی در سال جاری در منطقه هفت تیر بیشتر به سمت گرفتن اجاره است اما از ترس اینکه مستاجری به خاطر ناتوانی در پرداخت اجاره تمایلی برای اجاره واحد مسکونی از خود نشان ندهد ناگزیر مجبور به پذیرفتن شرایط رهن کامل است.
وی با بیان اینکه بیشتر قراردادهای سال گذشته امسال نیز تمدید شده است گفت: به دلیل کاهش قیمت مسکن در سال گذشته و تثبیت قیمت‌ها در سال جاری بیشتر قراردادهای اجاره مسکن نیز تثبیت شده است.
وی گفت: میزان خرید و فروش مسکن بسیار کاهش یافته است و میزان تنظیم قرارداد اجاره‌ها نیز نسبت به پارسال 50 درصد کاهش یافته است.
به گفته وی، قیمت مسکن نوساز در هفت تیر از دو میلیون تومان تا 3 میلیون تومان در نوسان است و قیمت‌آپارتمان نوساز در منطقه میرزای شیرازی 3 میلیون تومان تا 3.5 میلیون تومان است.

* کاهش اجاره‌بها در "پارک وی " و افزایش حق انتخاب

میرزائی مشاور املاک در منطقه محمودیه به خبرنگار فارس گفت: افزایش عرضه مسکن به بازار و فروش نرفتن بسیاری از واحدهای مسکونی باعث شده تا اجاره‌بهای مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته در منطقه پارک وی تا حدودی کاهش یابد.
وی ادامه داد: در مجموع نمی‌توان گفت که اجاره‌بهای مسکن در تمام منطقه محمودیه و پارک وی کاهش یافته است اما آنچه که مشخص و واضح است این است که اجاره‌بها نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.
وی گفت: تبلیغات تلویزیونی و اخبارهای متفاوت مبنی بر کاهش قیمت مسکن و اجاره بها در رسانه‌ها باعث شده تا کاهش اجاره‌بها و قیمت مسکن روز به روز پررنگ تر و حق انتخاب برای مستاجران افزایش یابد.
به گفته وی، اجاره یک واحد آپارتمان 150 متری در منطقه پارک وی و محمودیه 10 میلیون تومان با ماهانه یک میلیون تومان اجاره است.

* اجاره‌بها در جردن

میرزایی گفت : اجاره یک واحد آپارتمان نوساز 150 متری در جردن 10 میلیون تومان با ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان اجاره است که البته این قیمت با امکانات بیشتر افزایش نیز می‌یابد.
به گفته وی، قیمت هر متر مسکن در این منطقه 4 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان است.

* افزایش اجاره بها در مدرس

محمدی گفت: قیمت مسکن و اجاره‌بها در منطقه مدرس ( بلوار ناهید، گل افشان و گل گشت) به دلیل تبدیل شدن بافت آن به بافت اداری و تجاری در حال افزایش است.
وی افزود: در منطقه مدرس اجاره یک واحد آپارتمان نوساز 150 متری 100 میلیون تومان رهن کامل است.
به گفته وی، در منطقه محمودیه اجاره یک واحد آپارتمان نوساز 150 متری کمتر از 2 میلیون و 500 هزار تومان نیست و قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز پنج میلیون تومان و کلنگی هفت میلیون تومان به بالا است.

* اجاره های 2 میلیون تومانی در منطقه زعفرانیه ، تجریش ، ولنجک و پاسداران

حسن‌پور مشاور املاک فعالان در منطقه زعفرانیه به خبرنگار فارس گفت: اجاره‌بهای مسکن و قیمت‌ها نیز در سال گذشته بی‌انصافانه افزایش یافت اما امسال اجاره بهای مسکن خدا را شکر نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.
وی که سابقه 50 سال فعالیت در مشاور املاک را دارد گفت: بسیاری از مستاجران در منطقه زعفرانیه سال گذشته به دلیل گران شدن اجاره‌ها از این منطقه به منطقه پایین‌تر رفتند چرا که پرداخت ماهانه دو میلیون تومان اجاره از عهده هر کسی بر نمی‌آید.
به گفته وی، برای یک واحد آپارتمان 150 متری نوساز در منطقه زعفرانیه باید 10میلیون و ماهانه 2 میلیون تومان اجاره پرداخت کرد.
وی ادامه داد: قیمت مسکن و اجاره‌بها در منطقه شمیران، نیاوران و دزاشیب ارزان‌تر از زعفرانیه و تجریش است و بیشتر مستاجران که به دلیل گرانی‌ اجاره‌ها از این محل می‌روند سعی می‌کنند در این مناطق به دنبال مسکن بگردند.
قیمت آپارتمان نوساز در زعفرانیه و تجریش از چهار میلیون تومان آغاز و تا پنج میلیون تومان در نوسان است.

* مالکان در منطقه تجریش اجاره می‌خواهند

حمیدپور مشاور املاک در منطقه تجریش نیز می‌گوید: مالکان سعی می کنند قرارداد اجاره واحد مسکونی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که ضرر نکنند و سعی می‌کنند تا اجاره ماهانه بگیرند.
وی افزود: گران بودن اجاره ها در این منطقه باعث شده تا بسیاری از مستاجران در این منطقه به سمت نیاوران ، تهرانپارس و فرحزاد بروند.
به گفته وی، اجاره یک واحد آپارتمان نوساز در فرحزاد و نیاوران 500 هزار تومان است.
وی ادامه داد: زمانی در منطقه تجریش و محمودیه و زعفرانیه قیمت یک زمین با متراژ 1200 متر را 200 هزار تومان معامله می‌کردند اما الان قیمت همین زمین چند میلیارد تومان ارزش دارد.
خبرنگار فارس با توجه به اینکه اجاره‌بهای مسکن در اکثر نقاط شهر تهران یا ثابت بوده و یا اینکه افزایش 5 تا 10 درصدی داشته است تنها به اطلاع رسانی بسنده کرده و اجاره‌بهای مسکونی و قیمت مسکن در برخی نقاط شهر تهران را به اطلاع می‌رساند.
اجاره بهای یک واحد مسکونی با متراژ 120 متر در جردن پنج میلیون تومان با ماهانه 800 هزار تومان اجاره، پاسداران 150 متر 75 میلیون تومان رهن کامل، خواجه عبدالله 185 متر 20 میلیون پرداخت اولیه و 700 هزار تومان اجاره ماهانه، میرداماد( 100 متر )7 میلیون تومان و 600 هزار تومان اجاره ماهانه، جمالزاده (50 متر ) 16 میلیون تومان رهن کامل، میدان سپاه ( 5 تا10 درصد کاهش داشته) 70 متری 20 میلیون تومان رهن کامل، شیخ هادی 60 متر 8 میلیون تومان با 400 هزار تومان اجاره و بهار شمالی 58 متر 10 میلیون تومان با 200 هزار تومان اجاره است.
قیمت مسکن در فرشته (300 متر) هر متر پنج میلیون و 200 هزار تومان، پاسداران 10 سال ساخت (165 متر) متری دو میلیون و 800 هزار تومان، میرداماد (160 متر) نوساز متری 2 میلیون و 500 هزار تومان، جردن (160 متر) 3 سال ساخت متری دو میلیون و 500هزار تومان، میدان فردوسی (50 متر) متری یک میلیون و 400 هزار تومان، جمهوری (50 متر) پنج سال ساخت متری یک میلیون و 500هزار تومان و یوسف آباد (80 متر) 10 سال ساخت متری یک میلیون و 800 هزار تومان است.

۲۱ اَمرداد ۱۳۸۸ ۱۵:۳۵
فارس |