توصیه‌ هایی به سازندگان برای مقابله با اثرات زلزله‌ های احتمالی

نماسازی و کاهش وزن ساختمان یکی از راه‌های مقابله با اثرات ناشی از وقوع زلزله احتمالی در کشورهای زلزله خیز مانند ایران است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، به دلیل اینکه کشور ما بر روي کمربند زلزله قرار دارد، قطعا باید نسبت به کاهش وزن ساختمان‌ها در زمان ساخت اقدام کرد که از جمله اقدامات می‌توان به کاهش وزن ساختمان در نماسازی، به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با اثرات ناشی از زلزله احتمالی اشاره کرد.

در همین زمینه مهندس حسین مظفری ترشیزی از مربیان گروه آموزش معماری دانشگاه تهران در مقاله‌ای به این موضوع پرداخته است که بر اساس آن نمای ساختمان، دارای عملکرد پوششی و بستن اطراف ساختمان است و باید از نفوذ هوا، تبادل حرارتی و ورود سر و صدا جلوگیری کند.

در عین حال امکان ورود نور به اندازه کافی باید وجود داشته باشد و در نهایت با حفظ مجموعه خصوصیات، زیبایی ساختمان نباید فراموش شود.

هر یک از عملکردهای نماسازی ساختمان، خود جای بحث و بررسی مفصل دارد که گاهی با یکدیگر نیز در تعارض قرار می‌گیرند؛ به ویژه توجه به هر یک از عملکردها به تنهایی بر روی جنبه زیبایی پوشش ساختمان تاثیر مستقیم دارد.

از نمای اغلب ساختمان‌های جدید نمی توان به عملکرد آن پی برد یا نحوه قرار گرفتن سازه و رابطه آن را با معماری متوجه شد اما ساختمان‌هایی نیز اجرا می‌شوند که سازه آن ها مشخص بوده و نوع عملکرد و مصرف ساختمان نیز از نماسازی عیان است.

هر یک از ساختمان‌ها و نماسازی آن ها دارای وزن خاصی هستند و از نظر جغرافیایی و زلزله متناسب با مناطق معینی هستند. آنچه مورد تاکید است مطالعه این نماسازی ها و پوشش های ساختمانی خواهد بود و انتخاب انواع سبک تر آن برای کشور زلزله خیز ایران، که در عین حال بتوانند اهداف یک پوشش و نمای ساختمانی را پاسخگو باشد. همچنین خصوصیات و عملکردهای دیگر نمای ساختمان را باید حفظ کند.

اما بر اساس این مطالعه تحقیقاتی، توصیه‌های ایمنی در مقابل زلزله ارائه شده است که در طراحی ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله تاکید می‌شوند؛ از قرار دادن بارها و تاسیسات سنگین در طبقات فوقانی خودداری شود تا مرکز جرم ساختمان در پایین ترین سطح ممکن قرار گیرد.

همچنین از نکات دیگر این است که با بکار بردن مصالح سازه‌ای با مقاومت زیاد و مصالح غیر سازه‌ای سبک وزن ساختمان به حداقل رسانده شود. دیوارهای جان پناه و روکاری‌های تزیینی در معرض سقوط به خیابان باشند. همچنین دیوارها و گوشه‌های انتهایی شیروانی‌ها که به یکدیگر متصل نشده باشند نیز خطر ریزش دارند.

ساختمان‌هایی که طبقات همکف آنها سنگین و در مقابل طبقات فوقانی و پشت بام آنها سبک ساخته می شوند مقام‌تر از بناهایی هستند که با دیوارهای سبک و بام های سنگین حداث می شوند.

در عین حال عدم هم زمانی چیدن دیوار روکار و پشت کار، باعث ایجاد شکاف های عمیق در سطح تماس دو دیوار به هنگام وقوع زلزله شده است.

۷ آبان ۱۳۹۶ ۱۳:۰۸