مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در گفت و گو با «صما»:

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در گفت و گو با «صما»:
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه موضوع توسعه پایدار در سال‌های اخیر و در پی اتفاقاتی که در کره خاکی برای بشر رخ داده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: شاید بتوانیم توسعه پایدار را توسعه‌ای لحاظ کنیم که می‌تواند سلامت و آینده انسان را در بلندمدت بهبود ببخشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن، به نقل از  (صما) مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه موضوع توسعه پایدار در سال‌های اخیر و در پی اتفاقاتی که در کره خاکی برای بشر رخ داده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: شاید بتوانیم توسعه پایدار را توسعه‌ای لحاظ کنیم که می‌تواند سلامت و آینده انسان را در بلندمدت بهبود ببخشد.

محمدرضا امینی در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه پایداری زمانی فراهم می‎شود که مجموعه‌ای از پایداری اجتماعی، پایداری اقتصادی و زیست‎محیطی با همدیگر اتفاق بیفتد، افزود: در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، پایداری محیطی در ارتباط با ساختمان و مسائلی مطرح می‎شود که در صنعت ساختمان اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به اصول بااهمیت پایداری ادامه داد: استفاده از راه‎حل‌های موجود در طبیعت، تطابق با محیط به جای تغییر محیط، هم‎زیستی با محیط به جای جنگ با محیط و محیط‌زیست ازجمله این راهکارهاست. درخصوص بحث انرژی هم ذخیره انرژی غیرقابل تجدید و به صورت مشخص در رابطه با بحث ساختمان، ارتقای کیفیت ساختمان‎ها در جهت توسعه پایدار مطرح است که در مصالح ساختمانی و بازیافت آنها اتفاق می‌افتد.

سه اصل اساسی در پایداری

امینی همچنین با اشاره به سه اصل اساسی در پایداری بیان کرد: صرفه‎جویی در مصرف منابع؛ طراحی براساس چرخه حیات و استفاده از نظرات بهره‌برداران سه اصلی است که می‌تواند پایداری را در عرصه‌های مختلف ازجمله عرصه ساختمان به همراه داشته باشد.

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در عین حال یکی از مباحث اصلی در توسعه پایدار را مربوط به ذخیره انرژی و صرفه‌جویی در هزینه‌های روزافزون انرژی دانست و گفت: هر چه‌ بیشتربتوانیم در این زمینه کار بکنیم، چه در بحث قوانین و چه درخصوص تکنولوژی انرژی و آنها را به صورت عملیاتی در بحث ساختمان‌سازی به‌کار بگیریم، می‎تواند به عنوان یک مزیت و رقابت در ساختمان‌ها به‌کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه امروزه دست‌اندرکاران صنعت ساختمان همسو با سایر فعالان عرصه‌های دیگر در پی یافتن و پژوهش راهکارهای جدید برای تامین زندگی مطلوب و فعالیت در این حوزه هستند که چگونه می‌توان بحث صرفه‌جویی انرژی و بهینه‌سازی را در ساختمان‎ها عملیاتی کرد، افزود: به همین دلیل مفاهیم جدیدی از جمله ساختمان پایدار، ساختمان سبز، معماری سبز و سایر مفاهیم مرتبط با مسائل زیست‌محیطی در صنعت ساختمان مطرح شده است.

امینی افزود: مهمترین مباحث مربوط به پایداری ساختمان، در بخش طراحی و معماری، توجه به مسائل منطقه‎ای و محلی، طراحی اقلیمی، طراحی نور و هوا، چرخه آب، جریان مصرف انرژی در کاربرد مصالح ساختمانی، نوع مصالح و همین‌طور دوام مصالح که دوام ساختمان را شکل می‎دهد، مطرح می شود.

توجه به پایداری و مسائل زیست‎محیطی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات شرکت سرمایه‎گذاری مسکن اظهار داشت: گروه سرمایه‎گذاری مسکن با 26 سال سابقه و پشتوانه مهندسی و حرفه‎ای به عنوان بزرگترین انبوه‎ساز در کشور، تلاش می‎کند تا در کنار فعالیت حرفه‎ای در صنعت ساختمان، توجه به ابعاد مختلف ساختمان پایدار و مسائل زیست‎محیطی را هم در دستور کار خود قرار دهد.

امینی با اشاره به اینکه در این شرکت تلاش شده تا به صورت جامع به عوامل موثر بر کیفیت مصالح و ساخت‎وساز پایدار نگاه شود، افزود: همچنین ما سعی کرده‎ایم در زمینه ثبت و انتقال دانش ساخت و به‎کارگیری فناوری‌های نوین فعالیت کنیم.

وی افزود: همچنین سیاست‌گذاری ما بر این روال بوده که سطوح استانداردهایی را که در پروژه‌های خود به‌کار می‌گیریم، ارتقا دهیم. در عین حال سه اصل مورد اشاره در زمینه توسعه پایدار را در پروژه‎ها به‎کار بگیریم که منجر به تمرکز بر مشتری‎مداری و تحقق خواسته‎های مشتریان شرکت شود و ارزیابی از آن خواسته‎ها داشته باشیم.

اقدامات شرکت سرمایه‎گذاری مسکن

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن همچنین با اشاره به اجرای پروژه پایلوت ساختمان الگوی هشتگرد در سال‎های گذشته، بیان کرد: اجرای این پروژه با همکاری و طراحی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دانشگاه فنی برلین انجام شد که مربوط به طراحی یک ساختمان الگو بر پایه مدیریت انرژی و ساخت و ساز پایدار شهری بود.

امینی همچنین با اشاره به یک پروژه تحقیقاتی در این شرکت اظهار داشت: یک پروژه تحقیقاتی و کاربردی در رابطه با ارزیابی و تحلیل انرژی در پروژه های گروه سرمایه‌گذاری مسکن انجام دادیم و نقاط قوت و ضعف روش های ساخت شرکت و نیز راهکارهای بهبود طراحی و اجرای ساختمان درخصوص مباحث انرژی را بررسی کردیم.
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: علاوه بر این، در رابطه با ارائه بهترین مصالح جهت استقرار بنا در اقلیم های مختلف، معرفی عملکرد مولدهای جدید انرژی، استفاده از انرژی های پاک، کاهش مصرف انرژی و آلاینده های زیست محیطی که بتواند در عین صرفه اقتصادی برای بهره برداران، در سطح کلان به کاهش آلودگی شهری کمک بکند، تحقیقاتی را انجام داده و از محل آن تحقیقات در پروژه های خود استفاده کنیم.

امینی همچنین با اشاره به انجام طرح هوشمندسازی و پایش آنلاین موتورخانه ساختمان های مختلف در سطح کشور گفت: اخیرا هم قراردادی را با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درجهت هوشمندسازی و پایش ساختمان های گروه سرمایه‌گذاری مسکن و تدوین دستورالعمل‌های اختصاصی برای شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در زمینه برچسب انرژی و هوشمندسازی ساختمان‌ها داشتیم. این طرح تلاش می‌کند تا منجر به ایجاد استانداردهایی برای ساخت ساختمان‌ها در جهت مدیریت بهتر انرژی و نیز ایجاد ساختمان های پایدار برای بهره برداران شود.

وی خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم تا در طراحی های خود، از موج جدیدی شامل هوشمندسازی ساختمان‌ها، کاربرد BMS در ساختمان‌ها، بحث هوشمندسازی در مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر و افزایش بهره‌وری ساختمان‌ها استفاده کنیم.

امینی در پایان ابراز امیدواری کرد: با همکاری مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، بتوانیم نقشی را در جهت ایجاد استانداردها و به کارگیری آنها در پروژه های نمونه به صورت پایلوت داشته باشیم و نتایج آن برای استفاده سایر سازندگان به کارگرفته شود.


لازم به ذکر است؛ سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه‌سازی انرژی با همکاری سه‌جانبه مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان، سازمان نظام‌ مهندسی کشور و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در روزهای 20 و 21 آذرماه در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
۲۸ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۱۴