دومین هم‌اندیشی یک روزه مدیران عامل شرکت‌های تابعه گروه برگزار گردید

هم اندیشی یک‌روزه مدیران عامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن در دفتر مرکزی شرکت جهت بررسی موضوعات کلیدی گروه، چهارشنبه 29 آذر ماه 96 برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن؛ در این هم‌اندیشی، محمدرضا امینی، مدیر عامل به همراه معاونین و مدیران عامل شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن حضور داشتند.

🔸 امینی خواستار همراستایی کامل با سیاست‌های گروه و بانک مسکن شد
هم اندیشی با مرور آخرین اتفاقات سه ماهه گذشته توسط مدیرعامل گروه آغاز شد. امینی در بخش اول این هم‌اندیشی با اشاره به توفیقات شرکت‌ها و گروه در سال مالی گذشته، شفاف سازی هر چه بیشتر صورت‌های مالی و عملکرد شرکت‌ها و همچنین همسوشدن آن‌ها با سیاست‌های بانک مسکن و سایر سهامداران را متذکر شد. وی همچنین از شرکت‌ها خواست همراستا با سیاست‌های گروه و بانک مسکن، اقدامات آغاز شده قبلی از قبیل ساماندهی پروژه‌ها، اصلاح سبد محصولات، اصلاح ساختارهای مالی و مدیریتی به منظور کاهش هزینه‌ها و موارد مشابه را به جد دنبال نموده و در این راستا تلاشی بیش از پیش را به کار ببندند.
محمدرضا امینی در ادامه تسویه تسهیلات 300 میلیارد ریالی بانک سامان در شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالشرق، تعریف پروژه بزرگ تهرانسر در شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، ورود شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند به مشارکت با دو شرکت دیگر گروه در پروژه های بام چالوس و شکریه همدان و همچنین تعدیل مثبت سود توسط این شرکت، حل و فصل مناقشات شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران با بانک توسعه تعاون و وصول اولین قسط پس از این توافقات، پیشبرد ابتیاع زمین 5.5 هکتاری بافت فرسوده تبریز از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب و ادامه ورود به بافت فرسوده در شهرهای اردبیل و زنجان توسط این شرکت، توافق با سازمان منطقه آزاد کیش برای تقسیط جرایم و هزینه‌های پروانه پروژه ستاره کیش توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب، تعریف دو پروژه در شهر رشت و احصای زمین در پروژه قدیمی پردیسان این شهر توسط شرکت سرمایه‌گذاری مسکن گیلان و فروش تقریبا 200 میلیارد ریال از دارایی‌های راکد گروه و شرکت‌ها در سه ماه گذشته را به عنوان کلیدی‌ترین اخبار گروه در ماه‌های گذشته به اطلاع کلیه مدیران رساند و از زحمات ایشان تقدیر نمود.
در ادامه این هم‌اندیشی هر یک از مدیران عامل در خصوص آخرین اخبار و وضعیت اقدامات انجام شده در شرکت ها توضیحاتی ارائه و سایر مدیران را از اقدامات در حال انجام خود مطلع نمودند. مدیران عامل شرکت‌های تابعه گروه در این بخش، ضمن بیان مشکلات و درخواست همفکری و مساعدت از سوی گروه، به تجربیات موفق خود نیز اشاره نموده و آمادگی خود را برای تسهیم این تجربیات با دیگر شرکت‌های گروه اعلام نمودند.

مروج راهکارهای کاهش بهای تمام شده پروژه‌های گروه را تشریح نمود
در بخش بعد، سید مسعود مروج، معاون فناوری و مدیریت ساخت، ضمن تبیین اهمیت مدیریت هزینه در پروژه‌های شرکت به معرفی سیستم مدیریت ارزش کسب شده (EVMS) به عنوان یک ابزار کارآمد در مدیریت هزینه پرداخت. مروج ضمن تشریح جزئیات این سیستم، با اشاره به این که EVMS تکنیکی بر مبنای هزینه‌یابی بر اساس فعالیت‌های پروژه (ABC) و نتایج به دست آمده در هر مقطع زمانی می‌باشد، گفت: «این سیستم با ایجاد ارتباط بین واحدهای مدیریت پروژه با واحدهای فنی و مالی، می‌تواند در زمان‌های مختلف، برآورد نسبتاً خوبی از نیاز منابع مالی شرکت برای انجام پروژه‌ها داشته و در زمان اجرا نیز کنترل‌های لازم را اعمال کند».
معاون فناوری و مدیریت ساخت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در ادامه مباحث خود، عوامل مختلف مؤثر بر بهای تمام شده پروژه‌ها از جمله استراتژی اجرای پروژه، تکنولوژی اجرا، طراحی و تأمین مالی، قراردادها، تغییرات، مجوزها و انشعابات تشریح کرده و به مصادیق آن در پروژه‌های شرکت و نحوه مدیریت آن‌ها اشاره کرد. مروج با اشاره به ریسک‌ها و هزینه‌های هر کدام از استراتژی‌های اجرا شامل امانی، پیمانکار جزء، پیمانکار کل و DB، توضیحات لازم را برای اتخاذ استراتژی بهینه در مورد هر پروژه ارائه نمود. وی با اشاره به لزوم طراحی صحیح پیش از شروع عملیات اجرایی و نیز انتخاب مصالح و تکنولوژی مناسب، از مدیران عامل گروه خواست در این مسیر در راستای سیاست‎‌های هلدینگ و با رعایت دستورالعمل‌های قبلی فعالیت نمایند.
مروج همچنین در مورد تاخیرهای غیر مجاز رخ داده در پروژه توضیحاتی ارائه و با ارائه برخی از آمارهای فعالیت گروه، خواستار اهتمام جدی واحدهای مختلف شرکت‌ها در پایبندی به برنامه زمانبندی ارائه شده شد. وی با اشاره به تاثیرات شدید افزایش زمان در افزایش هزینه‌های ساخت ناشی از تورم مصالح ساختمانی و سربارهای مالی و مدیریتی، همکاری و همراهی واحدهای مختلف سازمانی و برنامه‌ریزی دقیق برای تحقق تمام اهداف شرکت را خواستار شد.

🔸 بررسی و تبیین نقش شرکت بازرگانی در زنجیره ارزش گروه
در بخش سوم هم اندیشی، نقش «شرکت بازرگانی سرمایه‌گذاری مسکن» در زنجیره ارزش گروه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. این موضوع از این منظر که تدارکات و تامین در هر شرکتی از مهم‌ترین فرایندها به شمار رفته و معمولا هلدینگ ها از آن به عنوان وسیله‌ای برای مدیریت نقدینگی و جذب حداکثر حاشیه سود استفاده می کنند، در برنامه هم‌اندیشی قرار گرفت. در این بخش ضمن مرور تاریخچه حوزه بازرگانی در گروه توسط صالحی (معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار گروه) و نیاوند (مدیرعامل شرکت بازرگانی سرمایه‌گذاری مسکن) و مرور عملکرد آن در حوزه حجم فروش این شرکت و سهم هر یک از شرکت ها از این خرید و سفارشات، به بررسی مشکلات و راهکارهای توسعه فعالیت این شرکت پرداخته شد.
پس از مرور وضعیت حوزه بازرگانی، هر یک از مدیران عامل به ارایه دلایل و راه کارهای توسعه ارتباط با شرکت بازرگانی پرداختند. تهیه یک لیست سفید و سیاه از سوی بازرگانی با در نظر گرفتن توزیع جغرافیایی تامین کنندگان، تقویت مهندسی خرید  و نظارت بر کیفیت، انتقال تجارب خرید به سایر شرکت ها، پذیرش تهاتر به عنوان یک راه کار موقت در وضعیت فعلی اقتصاد و تسویه مطالبات بازرگانی برای افزایش گردش دارایی این شرکت، از جمله راهکارهای توافق شده توسط طرفین بود. در پایان مقرر شد معاونت برنامه ریزی و توسعه کسب و کار با در نظر گرفتن چالش های موجود و سیاست های گروه، مدل نوین کسب و کار حوزه بازرگانی را با همکاری شرکت بازرگانی بازتعریف نماید.
در انتهای جلسه و پس از جمع‌بندی مطالب توسط مدیر عامل گروه، حاضرین در جلسه با حضور در برخی از پروژه‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن و گروه مالی بانک مسکن در تهران، از نزدیک در جریان روند اجرایی این پروژه‌ها قرار گرفتند.

دومین هم‌اندیشی مدیران عامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن؛ 29 آذر ماه 1396  

هم اندیشی یک‌روزه مدیران عامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن 29 آذر96  

۲ دی ۱۳۹۶ ۱۵:۰۴