وزیر راه و شهرسازی فرمان عملیات آغاز احیای بافت فرسوده منطقه سیروس را صادر کرد

فاز تازه‌ای از عملیات نوسازی بافت فرسوده در تهران به همت بانک مسکن و شركت گروه سرمایه گذاری مسکن، امروز آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، کلنگ‌زنی پروژه 100 واحدی سیروس در این محله تاریخی در منطقه 12 تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک مسکن و مدیرعامل، معاونین و مدیران شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن آغاز شد.

این عملیات در راستای اجرای طرح بازآفرینی شهری و تحقق سیاست کلیدی دولت دوازدهم مبنی بر عرضه مسکن در بافت های فرسوده صورت خواهد گرفت و گروه سرمایه‌گذاری مسکن، ساخت این مجتمع‌ مسکونی را بر عهده دارد.

 کلنگ زنی بافت فرسوده محله سیروس دی ماه 96

آخوندی در این مراسم با اشاره به آغاز عملیات تغییر رویکرد به نوسازی در قالب نوسازی محله محور و با هدف ارتقای سطح کیفی و معیشتی زندگی مردم ساکن در این محلات در پروژه 100 واحدی منطقه سیروس تهران،گفت: این پروژه از این بابت دارای اهمیت بسیاری است که در واقع آغاز عملیاتی یک تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری محسوب می‌شود. در صدد هستیم با اجرای این پروژه‌ها در همه شهرهای کشور به نوعی بر رویکردهای غلط گذشته در نوسازی بافت‌های تاریخی خط بطلان بکشیم و هویت فرهنگی و اجتماعی محلات را به آن‌ها بازگردانیم.

وی با بیان اینکه دوران بیغوله‌ سازی در فضاهای دور افتاده از شهرها به پایان رسیده و باید وارد دورانی شویم که بتوانیم هویت ملی و ایرانی شهروندان را از دل فضاهای میانی و درونی شهرها احیا کنیم، افزود: شهرها باید به مکانی برای زندگی کردن و نفس کشیدن تبدیل شوند و انسان‌ها از ارتباط با یکدیگر لذت ببرند و به راحتی قادر به انجام آیین‌های ملی و مذهبی خود در قالب هویت ایرانی و اسلامی باشند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در واقع در مباحث و نظام جدید نوسازی تمام بحث و تکیه اصلی متوجه خود مردم است و به اجتماعات انسانی برمی‌گردد و امیدواریم بتوانیم در این رویکرد جدید موفق باشیم

.

آخوندی تاکید کرد: اساسا پس‌زمینه و ماهیت شهرسازی همراه با تراکم فروشی نه شایسته شهرهای ماست و نه مردم، از این رو در صدد هستیم با اجرای طرح‌ها وپروژه‌های نوسازی در محلات تاریخی همانند پروژه 100 واحدی سیروس که با کمک شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن وابسته به بانک مسکن اجرا خواهد شد محله‌ محوری و هویت تاریخی و اجتماعی محلات را در کنار نوسازی واحدهای مسکونی و زیربناها و روبناهای شهری به آن‌ها بازگردانیم. در واقع ارتقای کیفیت زندگی به هیچ وجه به تراکم بر نمی‌گردد و این تصور از اساس اشتباه است.

وی گفت: در طرح‌های جدید نوسازی با ساخت واحدهای مسکونی در تراکم و طبقات محدودتر تلاش می‌کنیم کیفیت زندگی شهروندان در محلات را ارتقا دهیم و از بارگذاری بیش از حد جمعیت در محلات خودداری کنیم؛ درست است که کاهش ارتفاع ساختمان‌ها در طرح‌های نوسازی ممکن است قدری متراژ واحدها را کاهش دهد اما به طور قطع مجموعه کیفیت زندگی در محلات تاریخی را بهبود می بخشد.

در ادامه این مراسم بت شکن، مدیر عامل بانک مسکن با اشاره به این‌که به‌ازای نوسازی هر واحد مسکونی حدود دو نفر اشتغال ایجاد می‌شود، اظهار کرد: وظیفه بانک مسکن حمایت از انبوه‌‌سازان و شرکت‌های ساختمانی در بخش توسعه‌ای زیرساخت‌ها و شهرهای جدید و بازآفرینی شهری است، در این زمینه در دولت یازدهم برنامه‌های خوبی برای اعطای تسهیلات اجرا شد که نتیجه آن این بوده که  سال گذشته 70 درصد رشد پرداخت تسهیلات در بانک مسکن داشته‌ایم.

ایشان با بیان این‌که  140 هزار واحد تسهیلات پرداخت شده است، تصریح کرد: حدود 70 هزار میلیارد ریال برای 150 هزار واحد وام خرید پرداخت شده و  امسال با رشد 55درصدی تسهیلات خرید و رشد 23درصدی در تعداد مواجه بوده‌ایم.

وی با ابراز این‌که بهره تسهیلات خرید مسکن تک‌رقمی و برای بافت فرسوده 8 درصد و سایر بافت‌ها 9.5 درصد است، افزود: در صندوق یکم تا امروز 334 هزار نفر با متوسط 22 میلیون تومان سپرده‌گذاری کرده‌اند، همچنین  60 هزار میلیارد ریال در بانک مسکن تجهیز منابع صورت گرفته و مردم از تسهیلات ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند.

وی با اعلام این‌که به‌ازای هر 6 ماه دوبرابر میزان سپرده‌گذاری وام ارزان‌قیمت به مردم پرداخت می‌شود، گفت: در تهران برای زوج‌های جوان با احتساب اصل سپرده 240 میلیون تومان وام خرید پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک مسکن با یادآوری این‌که در بافت فرسوده از 36 هزار فقره وام پرداخت‌شده سهم بانک مسکن 32 هزار فقره بوده است و این برنامه  همچنان ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: بر اساس برنامه باید سالانه 300 هزار فقره تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت شود اما به‌دلیل کمبود بودجه این برنامه عملیاتی نشده است.

بت‌شکن با اشاره به این‌‌که بانک با اتکا به نوآوری خودش برای تأمین تسهیلات برنامه‌های متعددی را در دستور کار دارد، گفت: یکی از این برنامه‌ها این است که تسهیلات ساخت با متوسط 40 میلیون تومان با سود 18 درصد را به سازندگان پرداخت می‌کنیم و اگر یارانه سود پرداخت شود 9 درصد سود این تسهیلات کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: روش دوم پرداخت تسهیلات خرید و ساخت از محل حساب سپرده صندوق یکم است؛‌ با فرض تصویب لایحه بودجه 97 بالغ بر 2500 میلیارد تومان دولت برای احیای بافت‌های فرسوده تجهیز منابع صورت می‌گیرد و به همین اندازه نیز بانک مسکن تجهیز منابع می‌کند.

وی از ارائه پیشنهاد پرداخت 100 هزار فقره 40 میلیون تومانی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد و با ابراز امیدواری برای تصویب آن در کمیسیون تلفیق گفت: بر اساس طرح جدید برای  زوج‌های جوان 10 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه وام مسکن به‌شرط سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز یکم پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات این برنامه گفت: چنانچه متقاضی یک سال 20 میلیون تومان سپرده گذاری کند، 40 میلیون تومان وام قرض ‌الحسنه، 2 سال سپرده‌گذاری 60 میلیون تومان و به‌ازای 3 سال سپرده‌گذاری 80 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

لازم به ذکر است 5 درصد از مساحت تهران در بافت فرسوده قرار دارد به طوری که 20 درصد از پلاک های مسکونی تهران ، قدیمی و کلنگی هستند و نیاز به بازسازی دارند.

بیش از 2 میلیون نفر از جمعیت تهران و 9 میلیون نفر از جمعیت کل کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند که باید در اولویت بازسازی و ساخت مسکن قرار گیرند


کلنگ زنی بافت فرسوده محله سیروس دی ماه 96
کلنگ زنی بافت فرسوده محله سیروس دی ماه 96
کلنگ زنی بافت فرسوده محله سیروس دی ماه 96
کلنگ زنی بافت فرسوده محله سیروس دی ماه 96
۱۲ دی ۱۳۹۶ ۱۶:۰۲