پروین پور: تحرک در بازار مسکن به کل اقتصاد رونق می‌دهد

خبرگزاری فارس: مدیر مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه بخش مسکن موتور محرکه اقتصاد است، گفت:برای رونق بازار مسکن و سپس کل اقتصاد، دولت باید پرداخت وام ساخت مسکن را گسترش دهد.
افشین پروین پور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس افزود: بخش مسکن موتور محرکه اقتصاد است، پس وقتی بازار مسکن رونق گیرد اقتصاد کشور نیز رونق می‌گیرد اما این که چگونه بازار مسکن رونق بگیرد دو راه حل پیشنهاد می‌شود.
وی ادامه داد: راهکار اول این است که بازار مسکن از ناحیه تقاضا تحریک شود یعنی وام خرید مسکن اعطا شود که البته این کار یک سم مهلک به بازار تزریق خواهد کرد.
پروین پور در ادامه با بیان اینکه اعطای وام خرید، رونق همراه با افزایش قیمت مسکن را در پی خواهد داشت، گفت: شاید با تزریق وام خرید ، بازار مسکن رونق بگیرد اما این رونق، رونق تورمی و مقطعی خواهد بود، یعنی دوباره بعد از چند وقت بازار مسکن دچار رکود خواهد شد.
عضو شورای عالی مسکن افزود: اعطای وام خرید در چهار دهه اخیر تجربه شده است و همواره در گذشته وقتی خواسته‌ شده بازار مسکن رونق پیدا کند همواره با وام خرید این کار انجام شده است که به صورت مسکّن عمل کرده و افزایش قیمت به همراه داشته است .

*اعطای وام ساخت راهکار رونق بازار مسکن

پروین پور گفت:راهکار اصلی که باید دولت به کار گیرد اعطای وام ساخت و تحریک بازار از ناحیه عرضه است، یعنی بازار مسکن را از طریق تخصیص وام ساخت رونق دهد.
وی افزود:اعطای وام ساخت هم می‌تواند در زمین‌های خصوصی و هم در زمین‌های دولتی مانند مسکن مهر صورت گیرد که در این صورت به یک رونق پایدار خواهیم رسید.
وی تاکید کرد: نکته مهم این است که اعطای وام ساخت رونق ساخت و ساز همراه با کاهش قیمت را در پی خواهد داشت.
عضو شورای عالی مسکن گفت: دولت می‌تواند با اعطای وام ساخت به پروژه‌های نیمه تمام رونق ساخت و ساز را در کوتاه مدت آغاز کند.
وی ادامه داد:با ورود پروژه‌های نیمه تمام به بازار یک شوک مثبت به بازار وارد می شود و در بلند مدت هم با اعطای وام‌های با مبلغ بیشتر مثل 15 و 25 میلیونی رونق پایدار را در بخش مسکن تضمین خواهد کرد.
۳ شهریور ۱۳۸۸ ۱۳:۴۵
فارس |