بهره برداری موفقیت آمیز دومین صندوق زمین و ساختمان کشور

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن افتتاح به موقع پروژه نارون و هزینه بر اساس برآوردهای صورت گرفته را دو شاخصه مهم این مجتمع مسکونی عنوان کرد .

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن؛ محمد رضا امینی در مراسم رونمایی از پروژه مجتمع مسکونی 144 واحدی نارون که با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک مسکن، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن، معاونین و مدیران و مدیران عامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و جمعی از مدیران و مسئولان برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مدیر عامل بانک مسکن و سایر مدیران مشارکت کننده در اجرای این پروژه ساختمانی گفت: وقتی در این شرایط اقتصادی اقدامی با همکاری تیمی به ثمر رسید مایه خرسندی است.

  بهره برداری موفقیت آمیز دومین صندوق زمین و ساختمان کشور

وی با بیان اینکه برای اجرای پروژه صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نارون جلسات هیأت مدیره در یک روال مبتنی بر مسئولیت پذیری برگزار شد، گفت: این پروژه در زمان مورد پیش بینی و همچنین منطبق بر هزینه برآورد شده امروز به بهره برداری رسید تا نرخ بازدهی پیش بینی شده تحقق یابد.
مدیرعامل گروه سرمایه گذاری بانک مسکن با تاکید بر اینکه پروژه صندوق زمین و ساختمان نارون در زمان رکود تعریف شد که زمان مناسبی برای احداث پروژه بود، افزود: مشکلی که در بیشتر پروژه‌های ساختمانی وجود دارد، انحراف در زمان اجرا و هزینه پیش بینی شده است که می تواند بازدهی پروژه را کاهش دهد.
وی با بیان اینکه بانک مسکن در بزنگاه نیاز تامین مالی، از بازار پول برای اجرای این پروژه حمایت کرد، گفت: در فرایند اجرای این پروژه هم افزایی خوبی بین بازار سرمایه، مالک، سازنده و بانک در قالب مثلث گروه سرمایه گذاری، شرکت تامین سرمایه و صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان شکل گرفت تا پروژه یک هفته زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسد تا ثابت کنیم صندوق های زمین و ساختمان می توانند به توسعه صنعت و استفاده بیشتر از بازار سرمایه تاثیر گذار باشد.

امینی با یادآوری اینکه 91 واحد از مجموع پروژه 144 واحدی صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان نارون به فروش رسیده است، نرخ بازدهی این پروژه برای سرمایه گذاران را 17 درصد عنوان کرد و گفت: همچنین 26 درصد نرخ بازدهی پروژه بر اساس ارقام دفتری است که پیش بینی می کنیم با فروش مابقی واحدها نرخ بازدهی پروزه به 18 درصد برسد.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن قیمت هر واحد این صندوق در زمان پذیره نویسی را 1000 تومان عنوان کرد و گفت: اخرین نرخ هر یونیت صندوق به 1338 تومان رسید که رشد 38 درصدی داشته است.
برنامه ریزی اجرای سالیانه هزار واحد از طریق صندوق های زمین و ساختمان
وی با بیان اینکه تضمین کیفیت پروژه تا 5 سال بر عهده شرکت سرمایه گذاری مسکن خواهد بود ادامه داد: توسعه استفاده از ظرفیت صندوق های زمین و ساختمان و از محل سرمایه های عمومی از اهداف کلان گروه سرمایه گذاری مسکن برای سایر پروژه های ساختمانی است که با توجه به تعاملات انجام شده و تجارب به دست آمده در صندوق نارون پیگیری می شود.

امینی با تاکید بر اینکه از ظرفیت های بازار سرمایه در قالب پروژه های بزرگتر استفاده خواهیم کرد، درباره پروژه صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان شهر ری گفت: این پروژه در 234 واحد و با اعتبار اولیه 42 میلیارد تومان اجرا شد؛ همچنین پروژه نرگس رشدیه تبریز در 96 واحد در تبریز به سرعت در حال اجرا است که به زودی افتتاح می شود. حجم سرمایه گذاری در این پروژه 35 میلیارد تومان است.
مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن ادامه داد: در گروه سرمایه گذاری مسکن برنامه ریزی کردیم اگر بتوانیم الزامات این صندوق ها را تامین کنیم حداقل سالیانه هزار واحد را از طریق مکانیزم صندوق های زمین و ساختمان تامین مالی می کنیم.

امینی افزود: از طرفی با توجه به تمرکز دولت بر نوسازی بافت فرسوده، گروه سرمایه گذاری مسکن برنامه دارد تا بخشی از پروژه های قابل اجرا در بافت فرسوده را از طریق همین مکانیزم اجرا کند که در این راستا هدفگذاری کردیم 500 واحد از پروژه 1500 واحدی سپیدار تبریز را با استفاده از ظرفیت صندوق زمین و ساختمان اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه ما باید به سمت اجرای پروژه های بزرگتر با استفاده از مکانیزم صندوق های زمین و ساختمان حرکت کنیم، به برخی موانع پیش روی صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان اشاره کرد و افزود: در این زمینه موانعی پیش روی سرمایه گذار، مالک و سازنده وجود دارد که در کنار مزیت ها انتظار داریم مورد توجه مسئولان ذی ربط باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه «زمان»، «هزینه» و «کیفیت» شاخصه های موفقیت اجرای پروژه های ساختمانی هستند گفت: این صندوق ها یک محرک و انگیزه برای تحقق این شاخص ها و همچنین تحقق نرخ بازدهی بالا برای سرمایه گذاران هستند.

امینی افزود: در حوزه نرخ بازدهی سرمایه ها نیز برای اجرای چندین پروژه مذاکراتی با شرکت تامین سرمایه صورت گرفته اما با توجه به اینکه نرخ بازدهی این پروژه ها 20 تا 22 درصد پیش بینی شده، انتظار داریم تعدیل نرخ بازدهی در دستور کار قرار گیرد.

وی انتقال عمده ریسک اجرای پروژه ها به مالک پروانه، سازنده و سرمایه گذار را از دیگر چالش های پیش رو در اجرای پروژه ها از محل صندوق های زمین و ساختمان اعلام کرد و خواستار تعدیل قیمت ساخت با بکارگیری مکانیزم های لازم شد.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن همچنین هزینه ارکان را از دیگر موانع برشمرد و افزود: هزینه ارکان بین 3.5 تا 5 درصد است که در برابر نرخ بازدهی 17 درصدی، هزینه بالایی است که انتظار داریم این هزینه متعادل‌تر شود.

امینی ادامه داد: بروکراسی اداری در تاسیس و اخذ مجوز فعالیت صندوق های زمین و ساختمان هزینه های زیادی را به سازندگان تحمیل می کند که این بروکراسی را باید با تعامل با سازمان بورس رفع کنیم تا زمان اخذ مجوز و راه اندازی صندوق ها به حداقل برسد.

وی در پایان ضمن تشکر از مدیران بانک مسکن، به ویژه مدیرعامل این بانک، گروه مالی، شرکت تامین سرمایه و اعضای هیأت مدیره صندوق زمین و ساختمان نارون، شرکت سرمایه گذاری الوند به عنوان مدیر ساخت و سایر نهادها اظهار امیدواری کرد که پروژه های آتی نیز در زمان مقرر و هزینه مورد نظر اجرا شوند.

حمایت ویژه از سازنده های صنعتی در بازار مسکن

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن، در این مراسم از افزایش حجم پرداخت تسهیلات ساخت در کشور خبر داد.

ابوالقاسم رحیمی انارکی در مراسم رونمایی از پروژه 144 واحدی صندوق زمین و ساختمان نارون گفت: ابتدا از تمامی عزیزانی که در تکمیل این پرژه قبول زحمت کردند باید تشکر کرد که این پروژه ساختمانی به عنوان محصول مشترک بازار پول و بازار سرمایه، به ثمر رسید.
وی گفت: پروژه نارون، دومین تجربه موفقی است که در صندوق های سرمایه گذاری زمین و ساختمان اجرا می شود که دو شاخصه اتمام به موقع و شفافیت هزینه ساخت، از شاخصه های کلیدی این پروژه هستند.

بهره برداری موفقیت آمیز دومین صندوق زمین و ساختمان کشور
مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: جای بسی افتخار است برای ما که در مسیری که تعیین شده امروز مجموعه شرکت های بانک مسکن در آن حرکت می کنند. یکی از مهمترین دغدغه هایی که در ارتباط با فعالیت شرکت های تابعه بانک وجود داشت این بود که کاملا در چارچوب استراتژی ها و سیاست های بانک حرکت کنند که خوشبختانه الان در همین مسیر صحیح در حرکت هستند و یک نمونه از محصول این شکل حرکت، به شکل بارز و چشمگیر، پروژه مسکونی نارون است.
مجمموعه شرکت های تابعه به ویژه گروه سرمایه گذاری مسکن همیشه به عنوان برند فعالیت کرده و انتظار داریم ارزش ذاتی این برند حفظ شود و امیدواریم در آینده شاهد ساخت و ساز با استفاده از فناوری های نوین و مدلهای مدرن تامین مالی باشیم. که البته در این پروژه تلاش شده از حداکثر امکانات در قالب فناوری های نوین و صنعتی استفاده شود.
رحیمی انارکی افزود: موضوع تضمین کیفیت که در دستور کار شرکت سرمایه گذاری مسکن صورت گرفته نشان دهنده اتکای به نفس گروه سرمایه گذاری مسکن به این موضوع است که از مدیریت این گروه باید تشکر کنیم که خود به ارتقای وضعیت پروژه های بانک و گروه کمک می کند.
مقام عالی بانک مسکن گفت: استفاده از روش های نوین تامین مالی برای تامین منابع مورد نیاز در حوزه ساخت و ساز یک امر اجتناب ناپذیر است و باید نسبت به توسعه این روش ها و استفاده از روش های نوین، فعالیت و کوشش بیشتری را به عمل بیاوریم.
وی گفت: بانک مسکن یکسری مجموعه سیاست ها را در پیش گرفته که اگر بخواهیم این سیاست ها را تداوم ببخشیم باید روش های نوین مالی را در پیش داشته باشیم. ما سیاست های اعتباری بدون سپرده را به صورت متداول به دلیل وجود حساب های تعهدی و سایر مشکلات نمی توانیم اجرا کنیم بنابراین باید روش هایی را به کار بگیریم که این فرایند ادامه داشته باشد.
رحیمی انارکی تاکید کرد: تامین مالی به موقع و ساخت پروژه ها در موعد مقرر یکی از کلیدی ترین شاخص های مدنظر است.
مدیر عامل بانک مسکن در ادامه صحبت های خود در مراسم افتتاح دومین پروژه از صندوق های زمین و ساختمان در اراک، گفت: انتشار اوراق رهنی را باید هر چه سریعتر عملیاتی کنیم. اواخر سال گذشته بواسطه انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد، عملاً امکان انتشار اوراق رهنی بخاطر انتظارات بازار ناشی از نرخ سود 20 درصد، فراهم نشد. اما امسال باید مسیر تامین مالی از محل انتشار اوراق رهنی به پشتوانه تسهیلات اولیه خرید مسکن، گشایش پیدا کند تا قدرت بانک مسکن برای پرداخت بیشتر تسهیلات، تقویت شود.
رحیمی انارکی درباره مشکلاتی که در مسیر راه اندازی بیشتر صندوق زمین و ساختمان وجود دارد نیز گفت:‌ موانع اعلام شده در حوزه صندوق ها در جهت تسریع و تسهیل پروژه ها باید به نهادهای مربوطه اعلام شود.بنابراین این موارد را احصا و از طریق گروه مالی و بانک مسکن مجموعه پیشنهادات راهگشا را به مراجع ذی صلاح ارایه خواهیم کرد.
مدیرعامل بانک مسکن در بخش دیگری از اظهاراتش در حوزه مجموعه سیاست های بانک گفت: از اواخر سال گذشته یک افزایش قیمتی در تهران ایجاد شده و نگرانی هایی ایجاد کرده که من فکر نمی کنم این بحران باشد بلکه ناشی از یک انباشتگی در فنر قیمتی ناشی از رکود سنگین در معاملات مسکن طی سال های 92 تا 96 بوده است که باعث شد در آن سال ها نرخ تورم اسمی مسکن از نرخ تورم عمومی عقب بیفتد. اما اکنون با رشد چشمگیر قیمت در ماه های اخیر، این عقب ماندگی از بین رفته است و انتظار می رود رفتار بازار در ماه های آینده مشابه اواخر سال گذشته و اوایل امسال نباشد.
مدیر عامل بانک مسکن در ادامه به تاثیر مثبت راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم بر رونق معاملات مصرفی و تقویت قدرت خرید خانه اولی ها اشاره کرد و گفت: تسهیلات این صندوق که مورد استقبال خانه اولی ها و زوج های جوان قرار گرفته است در تهران 50 درصد هزینه خرید مسکن و در شهرستان ها تا 90 درصد هزینه صاحب خانه شدن را پوشش می دهد.
مدیر عامل بانک مسکن تصریح کرد: در حال حاضر به تناسب ورود خانه اولی ها به بازار معاملات خرید مسکن، عرضه واحدهای کم متراژ مناسب این گروه وجود ندارد.
رحیمی انارکی گفت: در نشستی که اخیرا در کمیسیون عمران مجلس داشتیم آمارهای قابل توجهی ارائه شد به این ترتیب که، 25 درصد واحدهای معامله شده درتهران زیر 60 مترمربع است اما پروانه های صادر شده برای این واحدها یک درصد از کل واحدها است که این خبر ناخوشایندی است. میانگین متراژ واحدهای احداثی در پروانه ها به بیش از 150 مترمربع رسیده که نه تنها کاهش نداشته بلکه افزیش پیدا کرده در حالیکه 50 درصد معاملات در تهران برای واحدهای زیر 50 متر است که این میزان با نیاز بازار تناسب ندارد. وی افزود: در کشور 2 میلیون و 600 هزارواحد مسکونی خالی از سکنه است که از طریق فیش های آب و برق راستی آزمایی شده است که البته این غیر از خانه های دوم است. از طرفی، تعداد اجاره نشین ها افزایش پیدا کرده و به 61 درصد کل خانوارها رسیده است.
مدیر عامل بانک مسکن درباره تغییر الگوی خانوارها نیز گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار خانواده های تک نفره در حال افزایش است که متاسفانه ناشی از طلاق است که تقاضای این بخش اکثرا واحدهای زیر 50 متر است. بنابراین باید با یک شناخت واقعی برای بخش مسکن برنامه ریزی شود.
رحیمی انارکی افزود: بنابراین بانک مسکن در سال 97 سیاست اصلی خود را بر این محور متمرکز کرده و وقتی سازندگان به این موضوع توجه نمی کنند سعی می کنیم با سیاست هوشمند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن این پیام را به انبوه ساز بدهیم که باید مساحت واحدهای مسکونی جدید را کاهش دهند و از این به بعد به واحدهای مشروط بر رعایت الگوی مصرف یعنی با مساحتر کمتر از 100 متر مربع تسهیلات پرداخت می کنیم. ضمن اینکه تسهیلات صرفا به مناطقی داده می شود که تقاضا وجود دارد. وی افزود: از امسال سقف تسهیلات سازندگان سنتی را کاهش دادیم و سقف تسهیلات سازندگان صنعتی و فناوری های نوین را تقویت کردیم ضمن آنکه نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن برای سازندگان استفاده کننده از فناوری های نوین با یک درصد تخفیف از 18 درصد به 17 درصد کاهش پیدا کرده و زمان بازپرداخت برای این سازندگان نیز افزایش می یابد. بنابراین سازندگانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند قادر به استفاده موثر از تسهیلات بانک مسکن نخواهند بود.
مدیر عامل بانک مسکن در ادامه صحبت های خود، اعلام کرد: در سه ماه اول امسال 95 هزار فقره تسهیلات خرید مسکن پرداخت شد که از لحاظ تعداد 66 درصد و از نظر مبلغ 74 درصد رشد را نشان می دهد. در حوزه ساخت نیز تسهیلات پرداختی طی 3 ماهه اول امسال 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تسهیلات جعاله نیز 105 درصد افزایش داشته است.

تاثیر صندوق های نوپای زمین و ساختمان در رونق ساخت و ساز

فاضلیان مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن نیز به عنوان یکی از سخنرانان افتتاحیه گفت: مسکن همواره به عنوان سرپناهی آسوده برای استفاده کنندگان در گذشته تلقی می شده است و امیدواریم مجتمع مسکونی نارون نیز مامن ایمنی و آسودگی باشد.

ایشان افزود: باید از مجموعه ی ارکان مشارکت کننده و حامی پروژه ی مسکونی نارون به ویژه همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس که در حوزه ی معاملات ثانویه ی یونیت ها همکاری کرد تقدیر کنیم.

بهره برداری موفقیت آمیز دومین صندوق زمین و ساختمان کشور

وی همچنین ادامه داد: صندوق زمین و ساختمان نارون به موجب درخواست گروه سرمایه گذاری مسکن در دی ماه 94 پیگیری شد و در نهایت مجوز فعالیت این صندوق در شهریور ماه سال 95 اخذ شد‌

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه ی مسکن بانک مسکن با اشاره به اینکه در طول اجرای پروژه نوزده صورت وضعیت دریافت کردیم، تاکید کرد: نظارتی که در ساختار صندوق های زمین و ساختمان وجود دارد در کمتر شاکله ای در املاک و مستغلات مشاهده می شود. به این ترتیب که یک ناظر و متولی در این فرآیند نظارت می کند.

فاضلیان ادامه داد: به هر تقدیر صورت وضعیت های پروژه ی زمین و ساختمان نارون طبق زمان بندی پیش بینی شده پرداخت شد و این مجتمع به بهره برداری رسید.

فاضلیان درباره ی صورت تحلیل هزینه فایده صندوق زمین و ساختمان نارون، گفت: این صندوق با ده میلیارد و پانصد میلیون تومان پذیره نویسی شد که تا کنون شش میلیارد و پانصد میلیون تومان آن به فروش رسیده است علاوه بر این پنج میلیارد و پانصد میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده ایم. بنابراین مجموع هزینه ی انجام شده بیست و دو میلیارد تومان بوده که نرخ بازدهی دریافت شده هفده درصد است.

فاضلیان با انتقاد از افرادی که فعالیت در ساخت و ساز را غیر اقتصادی تلقی می کنند، گفت: به هیچ وجه این موضوع را نمی توان تعمیم داد به طوری که اگر پروژه ای در زمان موعد مقرر و با هزینه ی پیش بینی شده تکمیل و به اتمام برسد قطعا از نظر اقتصادی توجیه پذیر است.

وی با بیان اینکه از مجموع 144 واحد مجتمع مسکونی نارون تا کنون 91 واحد به فروش رسیده است، ادامه داد: 50 واحد مابقی نیز با احتساب افزایش انتظاری محاسبه و به فروش خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه با اشاره به اجرای پروژه های ساختمانی در قالب صندوق های زمین و ساختمان نسیم، نارون، شمال غرب و نگین شهر ری، تاکید کرد: نهاد نوپای صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان در شرایط امروز ظرفیت های مناسبی برای فعالیت دارند مشروط بر اینکه جدیت این نهادها از سوی دستگاه های ذی ربط مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به همکاری نزدیک شرکت تامین سرمایه و گروه سرمایه گذاری مسکن، اظهار امیدواری کرد: اگر پروژه ی 700 تا 1000 واحدی تبریز از طریق مکانیزم صندوق های زمین و ساختمان اجرا شود آثار آن در میان مدت و بلند مدت برای بانک مسکن نمایان می شود.

علیرضا نوربهشت  مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن الوند نیز به عنوان مدیر ساخت این پروژه ضمن خیر مقدم به حضار گزارش مبسوطی از اجرای موفق دومین صندوق زمین و ساختمان ارائه کرد. 

بهره برداری موفقیت آمیز دومین صندوق زمین و ساختمان کشور  

۲ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۶