روزبه ظهیری، مدیر عامل شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن شد

روزبه ظهیری، به عنوان مدیر عامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن منصوب و جانشین محمدرضا امینی شد که از سال 1395 در این سمت قرار داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، جلسه تودیع مدیر عامل سابق و معارفه مدیر عامل جدید، امروز (شنبه) 16 تیر ماه 1397 با حضور  مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک مسکن، مدیر عامل، اعضای هیات مدیره، معاونین و مدیران گروه مالی بانک مسکن، جمعی از مدیران بانک مسکن، مدیران عامل شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن و معاونین و مدیران این شرکت در سالن اجتماعات شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن برگزار شد.

تودیع و معارفه امینی وظهیری تیر 97  

 

مهندس یاسمی: آرامش در کنار عملکرد مثبت، مهم‌ترین ویژگی دوره مدیریت امینی بود 

با آغاز جلسه، در ابتدا یاسمی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب به نمایندگی از مجموعه کارکنان و مدیران گروه به ارائه گزارشی از عملکرد دوره مدیریت امینی پرداخت.

 تودیع و معارفه امینی وظهیری تیر 97

وی در صحبت‌های خود، ضمن تاکید بر ایجاد جو دوستانه و تزریق آرامش در شرکت، به اقدامات مفید و موثر دوره مدیریت امینی از جمله تبدیل دارایی­‌های راکد به دارایی­‌های مولد، تعریف پروژه­‌های جدید، اصلاح سبد پروژه­‌ها، تعریف و احداث واحدهای مسکونی اقشار میان درآمدی، اقدامات شایسته در حوزه­ی فن­آوری و مدیریت ساخت، از ایجاد پایگاه داده­ی متمرکز مدیریت پروژه، تا ارتقای کیفی مشتری مدارانه ‌ی ساخت با احیای ارزش‌های انسانی و معمارانه در طراحی‌ها و همچنین بازگشت به شیوه های اجرایی مقاطعه کاری، تاسیس صندوق­های سرمایه­‌گذاری زمین و ساختمان، استفاده از روش‌های نوین تامین مالی و چندین مورد دیگر اشاره کرد. وی در انتهای سخنان خود ضمن آرزوی سلامت و بهروزی برای آقای امینی، برای آقای ظهیری آرزوی توفیق در سمت جدید نمود.

 

 

محمدرضا امینی مدیرعامل سابق گروه سرمایه گذاری مسکن

عمکرد دو ساله گروه سرمایه گذاری مسکن/ تعیین تکلیف1000 میلیارد دارایی راکد

 

امینی  به عنوان سخنرانی بعدی با بیان اینکه حضور در گروه سرمایه گذاری برای من باعث افتخار بود، گفت: با توجه به اینکه دوران مدیریت‌ها کوتاه است از همان ابتدا بنای ما بر این بود که از تصمیم گیری ها غافل نشویم

تودیع و معارفه امینی وظهیری تیر 97 .

وی ادامه داد: از زمانی که مسئولیت گروه سرمایه گذاری مسکن را در اردیبهشت 95 عهده دار شدم قرار دادن فعالیت های گروه در ریل اصلی به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار گرفت که دو مشخصه بارز آن تعریف پروژه‌های میان درآمدی و تعریف پروژه‌های بافت فرسوده بود.

مدیرعامل سابق گروه سرمایه گذاری مسکن با بیان اینکه از میان حدود٣٠ پروژه تعریف شده طی دو سال گذشته برای اجرا، حتی یک پروژه تجاری و لوکس به جز در موارد استثنا تعریف نشد، تاکید کرد: در ابتدای فعالیت با چالش‌هایی همچون حجم پروژه‌های نیمه تمام و بلاتکلیف، کسری نقدینگی به دلیل طولانی شدن مدت رکود و حجم دارایی های راکد در شرکت، هزینه های مالی هلدینگ و شرکت های تابعه به دلیل دریافت تسهیلات گران قیمت، چالش دارایی های راکد که کاهش فعالیت برای تعریف پروژه های جدید را در پی داشت، مواجه بودیم.

امینی افزود: همچنین در دوره دو ساله مدیریت خود، در کنار تعریف پروژه‌های جدید منطبق بر سیاست‌های جدید، تلاش کردیم مشکلات شرکت ها را برطرف کنیم تا ضمن مراقبت از عدم تعریف پروژه های نامتعارف، این مشکلات به تدریج کاهش یابند.

وی با بیان اینکه ما به ١٠٠٠ میلیارد تومان از پروژه های راکد ورود کردیم و این حجم از دارایی ها تعیین تکلیف شد، گفت: اگر این مشکلات رفع نمی شد نمی توانستیم به پروژه های بزرگ ورود کنیم.

مدیرعامل سابق گروه سرمایه گذاری مسکن با اشاره به آغاز شفافیت در سود و زیان شرکت و تعدیل قیمت های تمام شده پروژه ها طی دو سال گذشته، گفت: بنده با دید بنگاه داری و اقتصادی فعالیت خود را در گروه آغاز کردم و روش مدیریتی در این مدت از «نظارت مجمعی» و مدیریتی «از راه دور» به مدیریت حضور در شرکت ها تبدیل شد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به کارهای نیمه تمام فعلی در گروه سرمایه گذاری مسکن، گفت: بحران زیان دهی شرکت‌ها اگرچه مدیریت شده اما باید این سیاست در مدیریت جدید ادامه داشته باشد. همچنین مولد سازی دارایی های راکد نیز باید به عنوان یک سیاست در دستور کار قرار گیرد.

 

 تودیع و معارفه امینی وظهیری تیر 97

رئیس هیأت مدیره گروه سرمایه گذاری مسکن

شفاف سازی اطلاعات گروه سرمایه گذاری مسکن در دو سال گذشته

 فرشچیان نیز به عنوان سخنران این جلسه با بیان اینکه مراسم تودیع و معارف خاتمه یک دوره مدیریتی و آغاز دوران مدیریتی جدید است، گفت: همه ما خرسندیم از اینکه مهندس امینی این مسئولیت را به خوبی انجام دادند.

وی با بیان اینکه گواهی می دهم آقای امینی با تمام توان و قوا برای مدیریت گروه تلاش کردند گفت: زمان انتصاب مهندس امینی به عنوان مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن دو سال از رکود بازار مسکنی که از فصل دوم سال ٩٣ آغاز شده بود، می‌گذشت که این رکود متفاوت تر از ادوار گذشته بود.

رئیس هیأت مدیره گروه سرمایه گذاری مسکن ادامه داد: در همان دوران هر چند که شرکت های ساختمانی فعال در بخش خصوصی همگام با رکود با مشکلاتی مواجه شدند اما شرکت سرمایه گذاری نسبت به تعریف پروژه های جدید با استفاده از ابزارهای جدید مالی اقدام کرد.

فرشچیان با تشریح سه مشخصه مدیریتی امینی در گروه سرمایه گذاری مسکن، گفت: شفاف سازی و سالم سازی اطلاعات هلدینگ و شرکت های تابعه یکی از شاخصه های مهم این دوره مدیریتی بود.

وی با بیان اینکه موضوع دیگر چابک سازی گروه سرمایه گذاری مسکن بود، ادامه داد: اقدام سوم که در دوره مدیریت آقای امینی آغاز شد، نظارت و کنترل فنی و مهندسی و ارتقای کیفیت ساخت و ساز است که گروه را به یک برند تبدیل کرد.

رئیس هیأت مدیره گروه سرمایه گذاری مسکن همچنین ضمن آرزوی توفیق برای ظهیری مدیرعامل جدید این گروه، گفت: آقای ظهیری دکترای سازه دارند و مجری پروژه های بافت فرسوده تهران در سازمان نوسازی شهر تهران بودند که اعتقاد دارم به دنبال زحمات آقای امینی می توانند به رسیدن گروه به نقطه طلایی کمک کنند.

 

 

تودیع و معارفه امینی وظهیری تیر 97

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

400 هزار متقاضی واقعی مسکن


 مظاهریان ضمن تقدیر از مدیریت دو ساله محمدرضا امینی مدیرعامل سابق گروه سرمایه گذاری مسکن، گفت: آقای امینی در شرایطی مدیریت این شرکت را بر عهده گرفت که بازار مسکن با یک رکود غیرقابل پیش بینی و طولانی وجود داشت.

وی با بیان اینکه اکنون در دوره جدید قرار داریم، افزود: به دلیل ماهیت بازار مسکن در ایران، گروه سرمایه گذاری مسکن باید راه جدیدی را در پیش بگیرد و کمک کنیم برای یک دهه آینده ریل گذاری جدید انجام شود.
مظاهریان با تاکید بر اینکه باید شاخصه های دوره جدید در بازار مسکن را بشناسیم، ادامه داد: متاسفانه «دولت» در ایران در تمام دهه های گذشته به عنوان «دولت رفاه» مطرح بوده که بار توسعه را بر دوش کشیده و هر اتفاقی که رخ می دهد، آثار آن متوجه دولت می شود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، تاکید کرد: باید بپذیریم عصر دولتی که به عنوان دولت رفاه و توسعه مطرح است، از این به بعد باید به دولت مشارکتی تبدیل شود که سخت ترین مرحله گذر از این فاز، تغییر انگاره ذهنی است.

مظاهریان که در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید گروه سرمایه گذاری مسکن سخن می گفت، ادامه داد: ما در وزارت راه و شهرسازی آمادگی داریم در کنار بانک مسکن و گروه به صورت موثر عمل کنیم و مشارکت داشته باشیم.


وی پرداختن به نیازهای واقعی و مصرفی بازار مسکن و تعریف پروژه های جدید منطبق بر نیازهای واقعی جامعه را ماموریت اصلی شرکت های سرمایه گذاری و انبوه سازان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر حدود 400 هزار متقاضی برای تامین مسکن خود طی یک سال آینده برنامه ریزی کردند که این تعداد، متقاضی واقعی مسکن هستند.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، تاکید کرد: علاوه بر اینکه انتظار داریم رابطه مشخصی بین عرضه و تقاضا داشته باشیم، گروه سرمایه گذاری مسکن نیز در سمت عرضه باید بتواند یک ارتباط منطقی بین عرضه و تقاضا ایجاد کند تا با ایجاد یک مسیر جدید، یک دوره تحولی جدید را آغاز کنیم

 تودیع و معارفه امینی وظهیری تیر 97

رحیمی انارکی؛تدوین برنامه ی عملیاتی ساماندهی بازار مسکن

 ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن به عنوان یکی از سخنرانان گفت: در مجموعه ی فعالیت های گروه متناسب با تغییراتی که در اهداف و استراتژی های بانک مسکن طی برنامه ی راهبری ۱۴۰۰ و برنامه ی عملیاتی ۹۷ ایجاد شد، ضرورت داشت در مجموعه ی گروه نیز متناسب با این برنامه ها تغییراتی ایجاد شود.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن طی دو سال گذشته از حداکثر توان خود برای فعالیت در گروه و ارتقای جایگاه شرکت استفاده کرد اما در انتها گروه سرمایه گذاری مسکن باید از تراز فعلی فعالیت خود به یک تراز بالاتر شیفت کند که در حال حاضر شرکت گروه سرمایه گذاری نیازمند یک جهش است.

رحیمی انارکی ادامه داد: بانک رهنی ایران در زمان تاسیس به عنوان یک بانک توسعه ای همیشه پیش گام ارتقای تراز به سطح بالاتر بوده است که این ارتقای جایگاه همواره همراه با منظومه ای از نهادها در اطراف خود مانند شرکت های پس انداز ، شرکت های ساختمانی و سرمایه گذاری و صنایع وابسته بوده است و فرهنگ سازی در زمینه ی افزایش طراز فعالیت ها در همه ی ابعاد تا کنون در دستور کار بوده است.
مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه اقدامات قابل توجهی طی ۴ سال گذشته تاسیس شرکت تامین سرمایه، فعالیت گروه مالی بانک مسکن و بهره گیری از صندوق های سرمایه گذاری انجام شده است، افزود: در دوران مدیریت گروه سرمایه گذاری طی دو سال گذشته شاهد یک شفاف سازی در اطلاعات مالی شرکت بودیم.
رحیمی انارکی اظهار داشت: با توجه به اینکه گروه سرمایه گذاری مسکن یک شرکت بورسی است باید کار بزرگی در این زمینه انجام شود که این فعالیت جدید باید از فردا آغاز شود.

وی گفت: همچنین با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی با هماهنگی دکتر مظاهریان یک برنامه ی عملیاتی در حال تدوین است تا در حوزه ی سیاست گذاری مسکن توانایی های وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید به کار گرفته شود؛ ما به عنوان بانک مسکن نیز تمام دارایی های خود را از جمله صندوق پس انداز مسکن یکم به کار خواهیم

رحیمی انارکی تاکید کرد: بانک مسکن آمادگی دارد تا تسهیلات خود را با سودهای ۶ و ۸ درصد وارد پروژه های شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن کند تا از این محل قیمت تمام شده ی پروژه ها را کاهش دهیم.از طرفی تسهیلات ۱۷.۵ درصدی از محل اوراق حق تقدم را برای پیش خرید پروژه ها می‌توانیم در اختیار شرکت سرمایه گذاری مسکن قرار دهیم .

مدیرعامل بانک مسکن در ادامه به سیاست های جدید گروه سرمایه گذاری مسکن با مدیریت ظهیری گفت: گروه سرمایه گذاری مسکن باید یک وجه تمایز ویژه نسبت به سایر شرکت های سرمایه گذاری در عرصه ی ساختمان سازی داشته باشد که در این زمینه مدیریت جدید برنامه های عملیاتی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت دارد.
مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: موضوع تعیین تکلیف دارایی های راکد و سمی و همچنین تعیین تکلیف تسهیلات گران قیمت نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

انارکی همچنین با تاکید بر اینکه شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن باید علاوه بر تسهیلات بانکی بتواند از ظرفیت های بازار سرمایه نیز استفاده کند گفت: بهبود ساختار شرکت گروه و همچنین شرکت های تابعه باید در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه ادغام برخی شرکت ها ، واگذاری یا انحلال برخی از شرکت های تابعه می‌تواند در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه باید مطالعات لازم انجام شود.

انارکی توجه جدی به موضوع صنعتی سازی و به کارگیری فناوری های نوین را از دیگر موضوعات مهم در سیاست های جدید گروه عنوان کرد و گفت: با توجه به تبیین ۹ سیاست در حوزه ی مسکن از سوی وزیر راه و شهرسازی طی جلسه ای در روز ۵ شنبه، بانک مسکن نیز مطابق با این سیاست ها فعالیت خود را سازماندهی کند.

مدیرعامل بانک مسکن، با بیان اینکه یکی از سیاست های وزیر راه و شهرسازی تغییر ماموریت بانک مسکن از یک بانک تخصصی به یک بانک توسعه ای- تخصصی است گفت: گروه نیز باید با رعایت اصول حاکم بر شرکت های خصوصی اداره شود که البته وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن در این جهت حمایت های لازم را انجام خواهند.

تودیع و معارفه امینی وظهیری تیر 97

 

ظهیری؛

راهبردها و اهداف جدید گروه سرمایه گذاری مسکن

روزبه ظهیری به عنوان آخرین سخنران گفت: حضور در خانواده بزرگ گروه سرمایه گذاری مسکن افتخاریست که نصیب من شد.

وی با بیان اینکه امروز در پیچیده ترین شرایط اقتصادی قرار داریم، افزود: رفتارهای فعلی بازار مسکن به خوبی اثبات می کند که در این شرایط نتوانستیم مولفه های بازار را چه از باب تقاضای واقعی و چه از باب مولفه های اقتصادی بشناسیم.

مدیرعامل جدید گروه سرمایه گذاری مسکن، افزود: نگاهی به آمارها نشان می دهد، در سیاست گذاری‌ها، هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی نتوانستیم تقاضای واقعی بازار را شناسایی کنیم به طوری که در حال حاضر سبد تولیدات مسکن به نسبت نیاز واقعی بازار بسیار فقیر است.

ظهیری ادامه داد: از طرف دیگر مشاهده آمار صدور پروانه های ساختمانی نشان می دهد که میزان پروانه های صادره با الگوی مصرف مطابقت ندارد؛ بنابراین در این فضا ناگزیریم که مولفه های بازار را بشناسیم.

وی با تاکید بر ظرفیت شرکت های تابعه بانک مسکن برای فعالیت در بازار، گفت: تنها بانکی که مجوز فعالیت در صنعت ساختمان سازی را دارد، بانک مسکن است که نسبت به سایر بانک ها یک مزیت محسوب می شود، ضمن اینکه بهره مندی از ظرفیت تامین مالی شرکت توسط بانک مسکن را می توان به عنوان یک اتفاق بزرگ قلمداد کرد.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن، با بیان اینکه نیازمند نقش مشارکتی وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی سیاست گذار در بخش مسکن هستیم، گفت: مهمترین استراتژی شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن این است که سیاست تعریف پروژه های مسکونی متناسب با نیاز اقشار متوسط ادامه یابد.

ظهیری با اشاره به سرفصل های برنامه های عملیاتی خود در دوران مدیریت گروه سرمایه گذاری مسکن، گفت: یکی از مهمترین مولفه های حضور در بازار، چرخه عمر و حیات پروژه است که در این مسیر، از زمان تعریف پروژه تا فروش و بهره برداری باید به این مهم توجه ویژه بشود.

وی با یادآوری سهم یک درصدی گروه سرمایه گذاری مسکن از بازار، گفت: یکی از اصلی ترین راهبردها و استراتژی هایی که باید در دستور کار قرار گیرد تعریف پروژه های گزینشی منطبق بر نیاز بازار است.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن، افزود: استفاده از ظرفیت های غیرمتمرکز نیز باید در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه شرکت های تابعه در فرآیند تعریف پروژه ها می توانند موثر باشند.

ظهیری به لزوم توجه ویژه تر به طراحی پروژه ها، افزود: در فرایند تعریف پروژه ها اصولا به موضوع طراحی کمتر توجه می شود که در صورت اهمیت به این موضوع، می توان هزینه های ساخت را از این محل کاهش داد. در همین راستا برای نخستین بار در گروه سرمایه گذاری مسکن سیستم مدل سازی ساختمان در حوزه طراحی را پیاده سازی می کنیم.

این مقام مسئول در گروه سرمایه گذاری مسکن، در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه باید در ساخت پروژه ها از تکنولوژی های نوین استفاده کرد افزود: این تکنولوژی ها باید از زمان تعریف پروژه به کار گرفته شوند.

وی ادامه داد: بحث بعدی در راستای تبدیل گروه سرمایه گذاری مسکن به یک برند در عرصه ساخت و ساز، توجه ویژه به مسائل زیست محیطی است که می تواند شرکت را نسبت به شرکت های مشابه متمایز کند.

ظهیری همچنین با بیان اینکه در چرخه فروش تا بهره برداری باید نسبت به راه اندازی بیمه های تضمین کیفیت اقدام کنیم، گفت: علاوه بر این خارج کردن بدهی سمی و راکد باید به عنوان یکی از رویکردهای اصلی با اولویت در دستور کار باشد.

در این مراسم، مهندس محمدرضا امینی مدیرعامل سابق گروه سرمایه گذاری مسکن تودیع و دکتر روزبه ظهیری به عنوان مدیرعامل جدید گروه سرمایه گذاری مسکن منصوب شد.

شایان ذکر است ظهیری فارغ التحصیل رشته دکترای سازه  می‌باشند که در کارنامه ایشان مجری پروژه های بافت فرسوده تهران در سازمان نوسازی شهر تهران به چشم می‌خورد.

 

 

۱۶ تیر ۱۳۹۷ ۱۹:۵۲