بخش مسکن در نرخ رشد اخذ تسهیلات از شبکه بانکی اول شد

بخش مسکن در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی، در میزان رشد اخذ تسهیلات از شبکه بانکی، رتبه اول را به خود اختصاص داد.

آمارهای جدید بانک مرکزی نشان می دهد که در 4 ماه نخست سال جاری میزان تسهیلات دهی در بخش مسکن و ساختمان نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد رشد را ثبت کرده که در مقایسه با سایر گروه ها بیشترین رشد را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مرکزی آمارهای گزارش تسهیلات دهی در 4 ماه نخست سال جاری را منتشر کرد. این آمارها بر اساس بخش های مختلف، نظیر کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن و ساختمان، بازرگانی، خدمات و متفرقه تقسیم بندی شده است. همچنین در هر بخش هدف از دریافت تسهیلات نیز مشخص شده که این اهداف شامل مواردی نظیر، ایجاد، تامین سرمایه در گردش، تعمیر، توسعه، خرید کالای شخصی، خرید مسکن و سایر موارد است. تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی 4 ماهه سال 1397 به بخش‌های اقتصادی مبلغ 167.1 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 13.8 هزار میلیارد تومان معادل 9 درصد افزایش داشته است

بر اساس آمارهای بانک مرکزی در 4 ماه نخست سال جاری میزان کل تسهیلات اعطایی به بخش مسکن و ساختمان رقمی معادل 15 هزار میلیارد تومان بوده که 9 درصد کل تسهیلات را تشکیل داده است. بر اساس این آمارها در مدت مشابه سال قبل میزان اعطای تسهیلات به بخش مسکن و ساختمان رقمی معادل با 11.3 هزار میلیارد تومان بوده است. بنابراین میزان رشد تسهیلات اعطایی به بخش مسکن و ساختمان در 4 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 32 درصد بوده است.

مقایسه تسهیلات داده شده به گروه های اقتصادی در 4 ماه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که تسهیلات داده شده در بخش مسکن و ساختمان بیشترین رشد را در میان گروه ها کسب کرده است. از سوی دیگر تسهیلات داده شده به گروه بازرگانی نیز به نسبت سال گذشته رشد 15.2 درصدی داشته است. در گروه خدمات و صنعت و معدن نیز رشد به ترتیب 10.3 درصد و 2.1درصد را شاهد هستیم. اما در گروه کشاورزی میزان تسهیلات داده شده به نسبت سال گذشته با کاهش مواجه بوده است. آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که میزان تسهیلات داده شده به بخش کشاورزی در 4ماه نخست سال جاری حدود 10.9 هزار میلیارد تومان بوده است که به نسبت مدت مشابه سال قبل حدود 5.3 درصد کاهش را نشان می دهد.

گزارش بانک مرکزی تسهیلات نظام بانکی را بر اساس اهداف در نظر گرفته شده به 6 گروه ایجاد، تامین سرمایه در گردش، تعمیر، توسعه، خرید کالای شخصی و خرید مسکن تقسیم می کند. بررسی این تقسیم بندی نشان می دهد که بیشترین میزان تسهیلات به تامین سرمایه در گردش اختصاص دارد. در واقع از کل تسهیلات داده شده در 4 ماه نخست سال جاری، حدود 102.5 هزار میلیارد تومان آن به تامین سرمایه در گردش اختصاص داشته است. این مبلغ حجمی در حدود 61.3 درصد از کل تسهیلات داده شده را شامل می شود که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل 2.9 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر بخش ایجاد در تسهیلات داده شده سهم حدودا 8.1 درصدی داشته است که رقمی معادل 13.5هزار میلیارد تومان را شامل می شود. این بخش نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 12.8 درصدی را ثبت کرده است. اما نکته قابل ملاحظه از بررسی های انجام شده این است که در بخش خرید مسکن رشد 80.2 درصدی را به نسبت مدت مشابه سال گذشته داشته است. براساس گزارش بانک مرکزی در 4 ماه نخست سال جاری حدود 9/9 هزار میلیارد تومان از کل تسهیلات به بخش خرید مسکن اختصاص داشته است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود 4/4 هزار میلیارد تومان افزایش را ثبت کرده است.

۳۰ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۴۲