فرهنگ سازی برای ترویج صنعتی سازی مسکن

مدیرعامل و رییس هیأت مدیره بانک مسکن از فرهنگ سازی برای ترویج صنعتی سازی مسکن در کشور خبر داد.

ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل و رییس هیأت مدیره بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اعلام کرد: بانک مسکن با طراحی سقف شناور برای انواع تسهیلات ساخت مسکن اعم از تسهیلات سنتی سازی و صنعتی سازی در ابتدای امسال، در تلاش برای حذف سازندگان غیرحرفه ای از یک سو و ترویج صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین ساختمانی در ساخت وسازهای کشور از سوی دیگر برآمد.

وی در این باره توضیح داد: بانک مسکن یک بسته سیاستی بلند مدت با هدف فرهنگ سازی برای ترویج استفاده از فناوری های نوین ساختمانی در ساخت واحدهای مسکونی دارد ؛هر چند نمی توان انتظار داشت این فعالیت در کوتاه مدت آثار ملموس داشته باشد اما هدف ما از این مجموعه سیاست ها در وهله اول به حداقل رساندن نقش سازندگان غیرحرفه ای در ساخت و سازهای مسکن است؛به گونه ای که بتوانیم دست کم در حوزه تسهیلات بانک مسکن، ساخت و سازها را حرفه ای و مطابق با معیارهای روز دنیا انجام دهیم.

وی ادامه داد: با مشوق های طراحی شده و توسعه آن ها در طول زمان، ساخت و سازها و سازندگان متقاضی دریافت تسهیلات ساخت به سمت صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین ساختمانی در ساخت وساز ترغیب و تشویق می­ شوند و فضا به گونه ای تغییر خواهد کرد که با تمایل سازندگان مدرن سازی و صنعتی سازی رواج یابد.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: از طرف دیگر در تلاش هستیم تا بتوانیم صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین در ساخت و ساز را به عنوان یک فرهنگ در کشور نهادینه کنیم؛در حال حاضر تفاوت قیمت تمام شده ساخت مسکن در روش های صنعتی سازی نسبت به سنتی سازی موجب شده این روش ها چندان مورد استقبال قرار نگیرد ولی در بانک مسکن در تلاشیم با جذابیت های تسهیلاتی، سازندگان را به این سمت هدایت کنیم؛از جمله اینکه در حال حاضر برای ساخت و سازهای صنعتی و مطابق با فناوری های روز دنیا نسبت به سنتی سازی، سقف بالاتری از تسهیلات را پرداخت می کنیم؛این در حالی است که تسهیلات صنعتی سازی با سقف بالاتر،تنها به سازندگان حرفه ای پرداخت می شود.

رحیمی انارکی خاطرنشان کرد: علاوه بر سقف بالاتر تسهیلات صنعتی سازی مسکن نسبت به تسهیلاتی که برای ساخت واحدهای مسکونی سنتی پرداخت می شود،نرخ سود تسهیلاتی که به سازندگان حرفه ای برای صنعتی سازی پرداخت می شود نیز یک واحد درصد کمتر از نرخ سود تسهیلاتی است که به سایر سازندگان برای ساخت و سازهای سنتی تعلق می گیرد؛همه این اقدامات در جهت فرهنگ سازی برای نهادینه شدن فناوری های نوین ساختمانی در حوزه ساخت و سازهای مسکونی کشور است؛ ممکن است مدت زمانی چند ساله برای نهادینه شدن این فرهنگ در میان سازندگان خصوصا سازندگان حرفه ای به طول بینجامد و این اقدامات آثار خود را نشان دهد اما آنچه مسلم است آثار بلند مدت این اقدام بسیار چشمگیر خواهد بود؛ چرا که به واسطه انجام این اقدامات کیفیت ساخت و سازها به شدت افزایش خواهد یافت. در قالب صنعتی­ سازی مسکن، ساختمان های سبز به لحاظ میزان مصرف انرژی در مناطق شهری کشور ساخته خواهد شد و سرعت ساخت و ساز افزایش قابل توجهی پیدا می کند. ضمن آنکه، با صنعتی سازی، قیمت تمام شده ساخت در بلند مدت بواسطه استفاده از تکنولوژی های جدید، کاهش می یابد.

مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه در حال حاضر کیفیت ساخت و سازها در کشور در سطح پایین قرار دارد،گفت: عمده واحدهای مسکونی با روش های سنتی ساخته می شود که معمولا پس از گذشت تنها دو دهه از احداث این ساختمان ها نیازمند تخریب و نوسازی است که منجر به هدر رفت بخش قابل توجهی از سرمایه های ملی می شود.

رحیی انارکی افزود: با گسترش صنعتی سازی و رواج استفاده از فناوری های نوین قیمت تمام شده ساخت و سازها کاهش می یابد. صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین ساختمانی در نهایت منجر به تحقق صرفه جویی انرژی در ساختمان ها می شود و در بلند مدت نتایج و آثار بسیار مطلوبی را در این زمینه به دنبال خواهد داشت؛همچنین صنعتی سازی منجر به افزایش استحکام ساختمان ها و مقاومت آن ها در برابر حوداث غیرمترقبه ای مانند زلزله خواهد شد و نرخ فرسودگی واحدهای مسکونی را به شدت کاهش می دهد.

۱۰ شهریور ۱۳۹۷ ۱۶:۰۵