رشد پرداخت تسهیلات مسکن در شرایط سخت

مدیر عامل بانک مسکن با تشریح سیاست اعتباری سال ۹۷ برای تامین مالی بخش مسکن و ساختمان و اقدامات تاثیرگذار در ۵ سال گذشته، از رشد پرداخت تسهیلات در شرایط سخت اقتصادی خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی در نشست صبح امروز خود با خبرنگاران که به مناسبت تشریح اقدامات و فعالیت های بانک در اولین سالگرد عمر کاری دولت دوازدهم برگزار شد، اعلام کرد: طی 5 ماه اول امسال میزان پرداخت تسهیلات توسط بانک مسکن به لحاظ تعدادی از رشد 41 درصدی و به لحاظ ارزش ریالی از رشد 30 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار شد.
در 5 ماه اول امسال بانک مسکن 218 هزار فقره انواع تسهیلات با سهم عمده تخصیص به بخش مسکن و ساختمان به متقاضیان پرداخت کرد که در مقایسه با 154 هزار فقره تسهیلات پرداختی در 5 ماه اول سال گذشته، رشد بیش از 40 درصدی نشان می دهد. طی این مدت (از ابتدای سال 97 تا پایان مرداد) تسهیلات پرداختی، رقمی معادل 8 هزار و 300 میلیارد تومان ارزش داشته است که در مقایسه با 6 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده، از رشدی معادل 29.6 درصد برخوردار بوده است.
مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه در فاصله زمانی اواخر سال گذشته تا بهار امسال بازار مسکن متاثر از شوک های قیمتی بازارهایی همچون ارز و طلا قرار گرفت و شرایط برای فعالان ساختمانی و خریداران مسکن سخت شد، افزود: با این حال، عملکرد بانک مسکن در تامین مالی بخش مسکن، با توجه به آمارهای رشد پرداخت تسهیلات، دچار خدشه یا اختلال نشد و این بانک توانست متناسب با ماموریت های تعریف شده در سند راهبردی بانک مسکن تا 1400، نسبت به تامین مالی بخش مسکن و ساختمان برای رونق غیرتورمی اقدام کند.
انارکی در تشریح جزییات پرداخت تسهیلات مسکن در 5 ماه اول امسال تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا میانه تابستان، 90 هزار فقره تسهیلات خرید مسکن، بیش از 23 هزار فقره تسهیلات ساخت مسکن و همچنین 54 هزار فقره تسهیلات جعاله مسکن توسط بانک مسکن پرداخت شد که به لحاظ تعداد تسهیلات به ترتیب از رشد های 70 درصدی، 2 درصدی و 86 درصدی برخوردار بوده است. مدیر عامل بانک مسکن دلیل رشد ناچیز پرداخت تسهیلات ساخت مسکن نسبت به 5 ماه اول سال گذشته را تمرکز پرداخت تسهیلات مابه التفاوت ساخت مسکن مهر در سال گذشته و پایان بخش زیادی از این پروژه ها در سال جاری عنوان کرد که باعث شده در سال جاری، عملاً پروژه های ساختمانی غیر مسکن مهر از تسهیلات ساخت بانک مسکن بهره بیشتری ببرند.
انارکی با اشاره به رشد قابل توجه پرداخت تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان، نقش این حرکت بخصوص در مسیر صندوق پس انداز مسکن یکم در صاحب خانه شدن خانه اولی ها و سایر زوج ها را موثر دانست و گفت: طی 5 ماه اول سال 97 رقمی معادل 103 هزار فقره حساب پس انداز در صندوق پس انداز مسکن یکم افتتاح شد و بیش از 21 هزار فقره تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل این صندوق به متقاضیان پرداخت شد که 10 درصد آن در محدوده بافت های فرسوده شهرهای سراسر کشور بوده است.
مدیر عامل بانک مسکن اصلی ترین سیاست و اولویت تامین مالی در سال جاری را محدوده بافت های فرسوده با توجه به اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری و دغدغه دولت در این حوزه عنوان کرد.
بر اساس گزارشی که صبح امروز مدیر عامل بانک مسکن در جمع خبرنگاران ارایه کرد، از ابتدای تاسیس و راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم تا 6 شهریور امسال، 496 هزار فقره حساب پس انداز در صندوق پس انداز مسکن از سوی خانه اولی ها و سایر افراد ایجاد و افتتاح شده است که البته طی این بازه زمانی طولانی، 52 هزار فقره حساب از سوی افتتاح کنندگان به دلایل مختلف، بسته شده است. همچنین در این مدت 85 هزار نفر موفق شدند پس از طی دوره مشخص پس انداز و سپرده گذاری، تسهیلات یکم خود را از صندوق دریافت کنند که یک سوم خریداران مسکن با تسهیلات یکم، استفاده کنندگان از تسهیلات زوجین بوده اند. متوسط مانده سپرده خانه اولی ها در صندوق پس انداز مسکن یکم،‌ 21 میلیون تومان است
۱۳ شهریور ۱۳۹۷ ۱۵:۵۴