پل عبور از چالش های بخش مسکن

صاحبنظران و تحلیلگران اقتصادی بسته تامین مالی نوین بخش مسکن را پیشنهاد کردند.

هجدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن با شعار تسهیل دسترسی به مسکن مناسب در حالی به پایان رسید که کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در این همایش بر خلاف اظهارات مطرح شده از سوی برخی کارشناسان مبنی بر غیرقابل کنترل شدن وضعیت بازار مسکن و عدم امکان دسترسی متقاضیان مصرفی به مسکن مناسب معتقد بودند در وضعیت کنونی که از یک سو بازار مسکن با رشد پی در پی قیمت ها و از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی و در نتیجه نزدیک شدن حجم معاملات به وضعیت رکودی مواجه است می توان به شکل هدفمند به تنظیم بخش مسکن و ساختمان اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اگرچه برخی از کارشناسان اقتصادی از تنظیم بازار مسکن به شکل موثر و هدفمند در وضعیت کنونی ناامید شده اند اما در این میان برخی دیگر از تحلیلگران حوزه مسکن معتقدند در مقطع فعلی الگوی تامین مالی به صورت همزمان برای دو سمت عرضه و تقاضا می تواند نقش موثری در جهت دهی به بازار مسکن ایفا کند. به این معنا که اگر از یک سو فرمول جدیدی برای افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی در محدوده بافت فرسوده شهرها طراحی و از سوی دیگر اقدام موثر برای پرداخت تسهیلات بدون سپرده به سازندگان در هسته فرسوده شهرها انجام شود؛ بازار مسکن به جای آنکه به سمت وضعیت رکود تورمی طی چندماه آتی برود چرخش می کند و در ادامه مسیر رونق معاملاتی اواخر سال گذشته حرکت خواهد کرد.
سلمان خادم المله استاد دانشگاه یکی از کارشناسانی است که معتقد است با طراحی و اجرای یک الگوی نوین تامین مالی ، بازار مسکن سمت و سوی متفاوتی را طی خواهد کرد.
وی با تاکید بر آنکه وضعیت کنونی بازار مسکن تاوان وابستگی افراطی به تسهیلات بانکی است، عنوان کرد: با وجود آنکه بیش از چند ماه از آغاز دوره رونق در بازار مسکن نمی گذرد اما این بخش هم اکنون در یک وضعیت خاص به لحاظ قیمت و حجم معاملات قرار گرفته است. به طوری که طی چندماه اخیر با وجود عقب نشینی متقاضیان مصرفی از بازار معاملاتی، قیمت ها تحت تاثیر عوامل مختلف به صورت مستمر در حال افزایش است.
این صاحبنظر اقتصادی با بیان اینکه ادامه این وضعیت نمی تواند منافع هیچ از دو طرف عرضه و تقاضای مصرفی را به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: برای آنکه بازار از وضعیت رکود تورمی دور شود باید یک بسته اقدام متفاوت برای تامین مالی در این حوزه طراحی شود.
خادم المله استفاده از ظرفیت بازار سرمایه را راه عبوری برای تامین مالی بخش مسکن به شکل نوین دانست و افزود: برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه در بخش مسکن، انتشار اوراق رهنی گزینه قابل قبولی است. البته برای بازار پذیر شدن این اوراق باید دست کم با نرخ سود 20 درصد منتشر شود. البته در این میان به نکته مهمی باید توجه شود. از آنجا که این اوراق روی تسهیلاتی که با نرخ 15 درصد از سوی بانک پرداخت شده است باید منتشر شود لذا باید الگویی برای پر کردن شکاف دو نرخ سود اوراق و تسهیلات پرداخت شده در نظر گرفته شود.
او اضافه کرد: بهترین الگو برای پر کردن این شکاف آن است که دولت به بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه ای-تخصصی که ماموریت خاص و متفاوتی در بخش مسکن دارد برای پرداخت یارانه نرخ سود اوراق رهنی کمک کند.
با انتشار اوراق رهنی به پشتوانه تسهیلات خرید مسکن در بازار سرمایه، یک جریان نقد منظم و قابل توجه از محل تسهیلاتی که طی سال های آینده به بانک بازپرداخت می شود، ایجاد خواهد شد و در نتیجه ظرفیت تسهیلات دهی در بانک مسکن چند برابر می شود.
به گزارش هیبنا بانک مسکن برنامه ریزی کرده است دست کم یک هزار میلیارد تومان اوراق رهنی منتشر کند اما چگونگی تنظیم نرخ سود اوراق از بابت بازارپذیر شدن آنها فعلاً یک مسئله است.

۱۰ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۰۲