رشد 38 درصدی شاخص بهای خدمات و مصالح ساختمانی در نیمه اول امسال

بهای تمام شده ساخت مسکن در تهران، از محل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و خدمات مرتبط در نیمه اول امسال، ۳۸ درصد نسبت به نیمسال ۹۶ افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اطلاعات مرکز آمار ایران مشخص می کند: در بهار امسال شاخص بهای خدمات و مصالح ساختمانی در شهر تهران رقمی معادل 27 درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش یافت و در تابستان امسال نیز این شاخص رشد 49 درصدی نسبت به تابستان پارسال را تجربه کرد. این آمارها نشان می دهد: هزینه ساخت و ساز بدون احتساب قیمت زمین در تهران، طی نیمه اول امسال نزدیک به 40 درصد نسبت به نیمه اول سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

مرکز آمار ایران در گزارشی شاخص قیمت نهاده­ های ساختمان­ های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان سال جاری را منتشر کرد. مطابق با این گزارش، بررسی روند تغییرات سالانه شاخص بهای خدمات و مصالح ساختمانی از سال 91 تاکنون برمبنای سال پایه 90 نشان می­ دهد: سرعت رشد شاخص بهای خدمات و مصالح ساختمانی سال گذشته و امسال نسبت به دو سال قبل از آن روند تندتری را طی کرده است. این شاخص طی سال­ 92 معادل 23.8 درصد، سال 93 معادل 6.7 درصد، در سال 94 معادل منفی 1.8 درصد و در سال 95 معادل 6.6 درصد رشد را نسبت به سال قبل از خود تجربه کرده است. هر چند روند رشد شاخص قیمت نهاده ­های ساختمان­ های مسکونی طی دو سال 94 و 95 همزمان با رکود عمیق بخش ساخت وساز، ابتدا منفی و سپس با اندکی افزایش مواجه بود اما از سال گذشته این شاخص با قرارگرفتن در سطح 212.1 معادل 12.3 درصد نسبت به سال قبل از خود رشد کرد. افزایش شاخص بهای خدمات و مصالح ساختمانی با سرعت بیشتری در نیمه نخست امسال نیز ادامه پیدا کرده است.

این گزارش نشان می ­دهد از میان گروه ­های مختلف نهاده ­های ساختمان ­های مسکونی شامل مصالح ساختمانی و خدمات، بیشترین ضریب اهمیت به گروه خدمات ساختمانی تعلق دارد. برمبنای این گزارش گروه خدمات(شامل دستمزد و حقوق کارگران) با وزن 25.5 درصدی بیشترین اثربخشی در هزینه ساخت وساز واحدهای مسکونی شهر تهران(به جز زمین) را دارد. پس از آن،از میان گروه­های مختلف مصالح ساختمانی، گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با 18.4 درصد و گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» با 14.7 درصد بالاترین ضریب اهمیت در مجموع هزینه ­های ساخت و سازهای مسکونی هستند.

بررسی تغییرات شاخص قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی شهر تهران طی فصل تابستان سال جاری نیز حاکی از آن است که اگرچه بهای خدمات کمترین رشد را میان نهاده های مختلف ساختمان های مسکونی داشته است اما گروه «ایزوگام و قیرگونی آسفالت» بیشترین تورم نسبت به بهار سال جاری را ثبت کرده است. گزارش مرکز آمار نشان می دهد شاخص قیمت این گروه از مصالح ساختمانی در تابستان امسال با قرار گرفتن در سطح 510.7 معادل 93.6 درصد نسبت به سه ماهه نخست سال جاری افزایش داشته است. در عین حال گروه چوب نیز با 64.3 درصد افزایش دومین رتبه و گروه تاسیسات برقی با 45.8 درصد افزایش سومین رتبه در تورم قیمتی فصل تابستان نسبت به بهار امسال را از آن خود کرده اند.

در بخش دیگری از این گزارش، تغییرات شاخص قیمت نهاده های ساختمان های مسکونی شهر در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. براین اساس شاخص بهای خدمات و مصالح ساختمانی در شهر تهران در سه ماهه دوم سال جاری معادل 49.1 درصد نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

در این بازه زمانی نیز بیشترین تورم قیمتی به گروه «ایزوگام و قیرگونی آسفالت» مربوط می شود که در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل 169.2 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین گروه چوب با 108.1 درصد و گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» نیز با 94.9 درصد افزایش از دیگر گروه­های مصالح ساختمانی با بیشترین تورم قیمتی نسبت به تابستان سال گذشته بوده اند.

گفتنی است درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال 97 نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 26.7 درصد بوده است.

۱۲ آبان ۱۳۹۷ ۰۷:۴۹