بازار مسکن چه زمانی به ثبات می‌رسد؟

کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر انتظار کاهش قیمت مسکن را ایجاد کرده است، اما کارشناسان معتقدند تغییر قیمت مسکن به ثبات میان‌مدت بازارهای رقیب و برنامه‌های آینده دولت بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از ایسنا، فایل‌های قیمت مناسب در بازار مسکن کمیاب شده است. برآوردها از بازار مسکن پایتخت نشان می‌دهد واحدهای ریزمتراژ نوساز بیشترین رشد قیمت را داشته‌اند و در نتیجه قیمت‌های کنونی در بازار نوساز، با توان متقاضیان واقعی همخوانی ندارد. با این حال کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر این انتظار را ایجاد کرده که قیمت خانه نیز کاهش پیدا کند؛ انتظاری که کارشناسان، تحقق آن را منوط به ثبات نسبی در اقتصاد کلان می‌دانند.

در حالی که بازار مسکن در مسیر رکود معاملاتی قرار گرفته، فروشندگان راه احتیاط را در پیش گرفته‌اند. بررسی‌های میدانی که به تایید واسطه‌های ملکی رسیده، حاکی از آن است که عرضه‌کنندگان واحدهای کلید نخورده به طور دائم قیمت‌ها را به‌ روز می‌کنند و این در حالی است که مشتری وجود ندارد. همین موضوع باعث شده فاصله‌ قابل توجهی بین قیمت واحدهای قدیمی و نوساز ایجاد شود و از سوی دیگر معاملات به طرز محسوسی کاهش یابد. آن‌ طور که رییس اتحادیه املاک گفته، از یکم تا 22 آبان ماه سال جاری در شهر تهران ۵۵۸۲ قرارداد خرید و فروش مسکن به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد. قراردادهای اجاره نیز ۷۷۱۹ مورد بوده که نسبت به آبان ماه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید: به اعتقاد من هر نوع اظهارنظر در خصوص کاهش یا افزایش قیمت مسکن به نفع مردم نیست. اگر قیمت مسکن کاهش یابد ما آن را به فال نیک می‌گیریم، اما کسانی که چنین مطالبی را مطرح می‌کنند باید این موضوع را هم در نظر بگیرند که بازار مسکن تابع عرضه و تقاضا است، در عین حال از بازارهای ارز، طلا، بورس، حامل‌های انرژی و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه تولید و عرضه‌ی مسکن تاثیر می‌پذیرد.

مصطفی‌قلی خسروی افزود: فعلا منتظر هستیم تا برنامه‌های وزیر جدید راه و شهرسازی ارایه شود. اگر این برنامه‌ها موثر باشد، می‌توان انتظار داشت بازار مسکن در ریل مناسبی قرار گیرد و عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

خسروی با انتقاد از کسانی که در رسانه‌ها قیمت مسکن را پیش‌بینی می‌کنند گفت: کاهش قیمت مسکن به ثبات میان‌مدت و بلندمدت در بازارهای رقیب بستگی دارد. در هفته‌های اخیر شاهد ثبات در قیمت دلار و سکه بوده‌ایم که امیدواریم این وضعیت ادامه پیدا کند و شاهد آرامش در اقتصاد کلان باشیم که قطعا بخش مسکن نیز در این فضا به آرامش و ثبات می‌رسد اما فعلا برای پیش‌بینی آینده بازار مسکن زود است.

۲۸ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۲۸