طراحی نمای ساختمانهای کشور نیازمند یک تحول اساسی است

خبرگزاری فارس: وزیر مسکن و شهرسازی گفت: لازم است یک تحول و تجدید نظر کلی در طراحی نمای ساختمان های کشور متناسب با معماری اسلامی- ایرانی و ویژگی های فرهنگی ما صورت گیرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی نیکزاد در نشست با اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور ضمن ابراز خشنودی از افزایش توانمندی سازمان های نظام مهندسی کشور طی سال های اخیر، خواستار تعامل و همکاری موثرتر جامعه مهندسی کشور با وزارت مسکن و شهرسازی برای ارتقاء جایگاه علم مهندسی شد.
وی افزود: با این حال متاسفانه یک رویه ناپسند در کشور ما جاری است و آن هم این است که همه می خواهند در کار مهندسان دخالت کنند، بدون آن که تخصص و علم لازم را داشته باشند.
وی در ادامه گفت: این نمای ساختمان های موجود با هویت ایرانی-اسلامی تطابق ندارد و باید تلاش و جدیت نسبت به احیای فرهنگ و تمدن اسلامی بکوشیم.
نیکزاد در ادامه با مطرح کردن این پرسش که چرا ما در سی ساله گذشته نتوانسته ایم پروژه معماری شاخص و چشمگیری در ردیف مثلا بنای "عالی قاپو " بسازیم، گفت: سازمان نظام مهندسی باید از این منظر به معماری و ساخت و ساز نگاه کند که با حفظ ویژگی های ایرانی – اسلامی بتوانیم بناهایی احداث کنیم که برای آیندگان مایه افتخار باشد.
وزیر مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: باید بپذیریم وضعیت کنونی معماری نتیجه اقدامات مجموعه مهندسی کشور است، پس بیاییم اهتمام عمیق تری در عمران و آبادانی کشور داشته باشیم.
وی همچنین تاکید کرد: عمران و آبادانی تامین کننده امنیت کشور است و این دو مقوله تضمین کننده یکدیگرند.
وی در ادامه خطاب به اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور خواستار همکاری و همراهی تمامی گروه ها و تشکل های حرفه ای ساخت و ساز برای رونق بیشتر ساخت و ساز و به ویژه طرح مسکن مهر شد.
وزیر مسکن و شهرسازی همچنین با اشاره به انتخابات اخیر نظام مهندسی خاطر نشان شد باید قانون محور هرگونه تصمیم گیری باشد.
نیکزاد در خاتمه این نشست خطاب به اعضای شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی تاکید کرد: با تجدید نظر کلی در سازمان نظام مهندسی، وزارت مسکن و شهرسازی را مجبور کنید در جهت منویات این سازمان گام بردارد.
۱۴ مهر ۱۳۸۸ ۱۲:۰۸
فارس |