رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن: با معیارهای توسعه فاصله داریم

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر به صنعت بتن توجه شده است اما هنوز با معیارهای توسعه فاصله داریم.
"سیدمحمود فاطمی عقدا" روز پنج شنبه در هفتمین همایش روز بتن و اولین کنفرانس ملی بتن در سخنانی گفت: امروزه بتن پرمصرف ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز است که بطور گسترده در ساخت انواع بناها و زیرساخت های عمرانی در تمام دنیا استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه بتن پرمصرف ترین ماده پس از آب در دنیاست، افزود: در عصر حاضر سازه های مدرن بتنی از نمادهای توسعه هر کشور محسوب می شوند و در دنیا به ازاء هر یک نفر یک تن بتن در هر سال تولید
می شود که براساس پیش بینی ها تولید و مصرف بتن حدود یک درصد در سال افزایش خواهد یافت.
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، اظهار داشت: ارزش مبادلات جهانی صنعت ساخت و ساز در ارتباط با بتن از مرحله تولید تا مصرف آن در احداث انواع سازه های بتنی حدود 14 هزار میلیارد دلار برآورد می شود و این رقم حاکی از آن است که از بتن بعنوان ماده اصلی ساخت در توسعه و نگهداری زیرساخت های عمرانی استفاده می شود. این امر سبب شده بتن بعنوان یک ماده جدایی ناپذیر از اقتصاد کشورها مطرح شود.
وی مصرف انرژی را بزرگترین نگرانی زیست محیطی در ارتباط با تولید بتن و سیمان دانست و تصریح کرد: تولید سیمان پس از صنعت فولاد و آلومینیوم پرمصرف ترین صنایع تولیدی به لحاظ مصرف انرژی است.
فاطمی عقدا به نیاز بشر به این ماده خدادادی اشاره کرد و گفت: اگر به میزان تولید این ماده در سال توجه کنیم به اهمیت موضوع پی خواهیم برد و نسبت به تولید و استفاده بهینه از آن دقت بیشتری خواهیم کرد.
وی نقش این ماده در اقتصاد را یادآور شد و گفت: گردش 13 تا 14 تریلیون دلار پول در این صنعت مبلغ کمی
نیست و درصد اشتغال این صنعت نیز قابل توجه است.
وی گفت: سیمان یکی از اصلی ترین و مهم ترین اجزا بتن است و میزان انرژی و هزینه ای که در تولید آن بکار می رود بسیار برای جوامع حائز اهمیت است.
این مقام مسئول افزود: جوامعی مثل ما که از فناوریهای پیشرفته در این صنعت چندان بهره نمی گیرند به میزان تولید و نحوه استفاده از آن هم توجهی نمی کنند.
وی گفت: میزان تولید هدف گذاری شده در سال 88 ، 72 میلیون تن در سال است و براساس سند چشم انداز 110 میلیون تن است که میزان قابل توجهی در صنعت سیمان و بتن است.
به گفته فاطمی عقدا، اگر با این رویه تولید سیمان و فرهنگ استفاده از آن پیش برویم پیامدهای ناگواری را در این صنعت شاهد خواهیم بود.
وی گفت: وقتی هزینه تولید هر تن سیمان 175 تا 200 میلیون دلار براساس نرخهای امروز باشد پیامدهای زیست محیطی برای تولید سیمان پرتلند نیز وضعیت حاضر باشد قطعا باید متخصصین و دست اندرکاران در جهت بهینه سازی تولید، مصرف و توزیع صنعت کشور را در این زمینه یاری کنند.
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به افزایش حدود 50 درصد آلایندگی ناشی از تولید سیمان در دنیا اشاره کرد و افزود: این میزان آلودگی طرفداران محیط زیست و متخصصین را نگران کرده است و اگر این وضعیت ادامه یابد برای جامعه انسانی نگران کننده خواهد بود.
وی به انتشار گاز دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای ناشی از تولید سیمان اشاره کرد و افزود: بجز این ماده به ازای تولید هر تن سیمان نزدیک به 150 کیلوگرم گرد و غبار در هوا پخش می شود که ضررهای زیادی برای سلامتی جوامع انسانی دارد.
فاطمی عقدا گفت: در زمان حاضر غلظت گاز دی اکسد کربن در هوا به بیشترین مقدار خود در طی 3 میلیون سال رسیده است به طوری که به ازای هر تن تولید سیمان نزدیک به 1/3 تن گاز دی اکسید کربن در اتمسفر رها می شود.
وی گفت: گرچه سیمان درصد کمی از بتن را تشکیل می دهد اما 92 درصد از انرژی در تولید بتن صرف این ماده می شود.
رییس مرکز تحقیقات بتن با اشاره به مزایای این ماده ساختمانی ارزشمند در نیم قرن اخیر، گفت: تلاش محققان همواره بر این بوده تا علاوه بر ارتقا کیفی آن از لحاظ مکانیک و دوام در جهت تبدیل این مصالح به ماده
دوستدار محیط زیست نیز گام های مناسب بردارند که بیشترین این تلاش ها برای جایگزینی سیمان و کاهش
مصرف انرژی و آلودگی ناشی از تولید آن بوده است.
وی گفت: در زمان حاضر در کشورهای پیشرفته کاهش مصرف انرژی در تولید سیمان، کاهش آلودگی ناشی از آن با استفاده از انواع مواد بازیافتی و مواد جایگزین سیمان یا سنگدانه در بتن از رویکردهای جدی این صنعت است که با ارائه راهکارهای مناسب برای افزایش عمر مفید ساره های بتنی، تلاش در جهت استفاده صحیح از منایع طبیعی و نیل به توسعه پایدار اهمیت زیادی پیدا کرده است.
فاطمی عقدا ادامه داد: در سالهای اخیر اگرچه در کشور توجه زیادی به این صنعت شده اما هنوز با معیار های توسعه فاصله داریم لذا برای ارتقا کیفی و همسوسازی با محیط زیست و توسعه پایدار باید به تدوین استانداردها و ضوابط ساخت و اجرای انواع سازه های بتنی در شرایط اقلیمی کشور، فرهنگ سازی برای مصرف، توسعه و بکارگیری تولید انواع بتن سبک و کمک در کاهش وزن سازه ها توجه کرد.
وی گفت: مرکز تحقیقات مسکن علاوه بر تحقیقات کاربردی مرتبط با فناوری بتن باتدوین بیش از 30 استاندارد در زمینه بتن سبک، ضوابط ساخت جدول های بتنی، آیین نامه ملی پایانی بتن در محیط خلیج فارس و دریای عمان، طرح مخلوط بتن و تهیه راهنما و نرم افزار آن و غیره گامهای خوبی برداشته است.
هفتمین همایش روز بتن و اولین کنفرانس ملی بتن در مرکز همایشهای کتابخانه ملی با حضور جمعی از مسئولین و متخصصان ادامه دارد.
۱۸ مهر ۱۳۸۸ ۱۰:۳۰
ایرنا |