آمار بهاری از ساخت و ساز خانه در کشور

آمار ساخت و ساز در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۴.۴ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، نتایج منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص عملکرد بازار ساخت وساز مسکن در شهر تهران طی بهار 97 نشان می دهد: در سه ماه ابتدایی سال جاری سه هزار و 55 پروانه ساختمانی از سوی شهرداری تهران برای ساخت 19 هزار و 659 واحد مسکونی صادر شده که نسبت به فصل زمستان سال 96 معادل 42.1 درصد و در مقایسه با فصل بهار سال 96 معادل 34.4 درصد رشد یافته است.
براساس این آمار، تیراژ واحد مسکونی در شهر تهران طی سه ماهه نخست سال جاری نیز نسبت به سه ماهه قبل از آن حدود 30.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 31.6 درصد افزایش داشته است. مطابق با اطلاعات به دست آمده متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از پروانه های احداث ساختمان 6.4 واحد بوده است.
گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص کارنامه کشوری ساخت وساز فصل بهار سال جاری حاکی از آن است: در فصل بهار امسال، تعداد 90 هزار و 667 واحد مسکونی در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری های کشور پیش بینی شده که نسبت به فصل گذشته حدود 2 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 12.4 درصد افزایش داشته است. نکته جالب آنکه متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه ساختمانی در کل شهرهای کشور حدود یک سوم شهر تهران است. این گزارش نشان می دهد متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه احداث ساختمان 2.6 واحد بوده است.
براین اساس، در شهرهای کشور طی بهار سال جاری مجموعا 34 هزار و 278 پروانه ساختمانی توسط شهرداری های کشور صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود 10.4 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته معادل 13.1 درصد رشد را تجربه کرده است.
در بخش دیگری از این گزارش، مجموع مساحت زیربنا در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در فصل بهار 97، حدود 17 هزار و 438 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته(زمستان 96) معادل 0.9 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 20 درصد رشد داشته است. متوسط مساحت زیر بنا در این پروانه ها معادل 509 مترمربع بوده است. در عین حال مجموع مساحت زیربنا، در پروانه های احداث ساختمان صادر شده از سوی شهرداری تهران در فصل بهار 97 بالغ بر 3 هزار و 537 هزار مترمربع بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 29.2 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 32.3 درصد افزایش داشته است. در شهر تهران متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه ها دردوره مورد بررسی حدود یک هزار و 158 مترمربع بوده است.

۲۶ آذر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۵