ابرهای رکود از آسمان بازار مسکن کنار می‌روند؟

رکود بازار مسکن که موجبات نارضایتی دست‌اندرکاران این بازار، تولیدکنندگان و فعالان بخش صنعت را فراهم آورده همچنان ادامه دارد و نویدهای برخی مسوولان مبنی بر رونق بازار از آذر ماه امید را در این بخش زنده نگه‌داشته است

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باوجود کاهش قیمت مسکن میزان معاملات انجام شده در این بازار افزایش نیافته و حتی برخی از مشاوران املاک اقدام به ابطال پروانه‌های کسب خود کرده‌اند.

محمدعلی پورشیرازی ـ کارشناس مسکن با اشاره به وضعیت کنونی بازار مسکن گفت: در زمان رکود قیمت‌ها باید کاهش یابد اما چنین اتفاقی نیفتاده است.

همچنین به نظر می‌رسد با پایان فصل تابستان که زمان نقل و انتقالات است، بازار در رکود عمیق‌تری فرو رود اما رییس اتحادیه مشاوران املاک که وعده پایان دوران رکود از آذر ماه را داده، معتقد است: با آغاز مهر ماه روند کار کمی بهتر می‌شود اما در قیمت‌ها تغییر مشاهده نمی‌شود به عبارت دیگر می‌توان گفت پایان فصل نقل و انتقالات تاثیری چندانی بر بازار مسکن ندارد.

این در حالی است که برخی مشاوران املاک در منطقه شرق تهران از افزایش میزان رهن و اجاره خبر داده‌اند اما قلی خسروی این مطلب را تایید نکرده و می‌گوید سودجویان به دنبال افزایش قیمت خانه هستند و این موضوع را مطرح می‌کنند.

وی همچنین بارها بر عدم افزایش قیمت خانه تاکید کرده و معتقد است در زمان رونق نیز خانه گران نمی‌شود.

بیت‌الله ستاریان کارشناس مسکن در این راستا به ایسنا گفت: تغییرات فصلی نقل و انتقال تاثیر اندکی بر رکود بازار مسکن دارند و مسکن درگیر مشکل عظیم‌تر و بزرگتری است.

مهندس مهدی جعفرپیشه ـ رییس هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان گفت: باتوجه به نشانه‌هایی که از سوی سیستم دولتی دریافت می‌شود به نظر می‌رسد خرید و فروش واحدهای مسکونی کوچک از رونق برخوردار شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در 6 ماه دوم سال جاری نشانه‌هایی از آغاز رونق بازار مسکن دیده شود.

کارشناسن بخش مسکن تاکید دارند که هرچه دوران رکود طولانی‌تر شود، مشکلات و آثار نامطلوب‌ پس از آن حادتر می‌شود، بنابراین بهتر است مسوولان بخش مسکن با کمک بانک مرکزی و سازمان‌های مربوطه تصمیماتی را در جهت از بین بردن رکود بازار مسکن اتخاذ کنند چراکه کارشناسان کمبود نقدینگی و اتخاذ سیاست‌های انقباضی را از دلایل رکود اعلام می‌کنند.

دست‌اندرکاران بخش مسکن همچنین می‌گویند که در صورتی که در فرصت باقی مانده تا پایان رکود، که به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک آذر ماه است اقدامات جدی صورت نگیرد به‌طور حتم پس از رکود با سونامی قیمت مسکن روبرو می‌شویم زیرا در زمان رکود تقاضا کاهش نمی‌یابد و روز به روز در حال افزایش است این در حالیست که در چنین شرایطی تولید صورت نمی‌گیرد بنابراین با افزایش تقاضای بیش از حد و از بین رفتن تعادل روبرو می‌شویم.

رحمانی ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان اصفهان ـ با بیان اینکه دوران رکود باید زودتر به پایان برسد، تصریح کرد: شکستن دوران رکود که بر اثر مراجعه متقاضیان به بازار صورت می‌گیرد، بروز تورم را در پی دارد اما باید توجه کرد که چنین تورمی اجتناب‌ناپذیر است و هرچه دوران رکود طولانی‌تر شود تورم ناشی از آن بیشتر است.

در چنین شرایطی و با توجه به رکود موجود می‌توان گفت راهکار اصلی، تولید و تزریق منابع برای تولید و خرید مسکن است همچنین باید توجه کرد که تسهیلات خرید و تولید مسکن مکمل یکدیگر هستند و باید توامان پرداخت شوند؛ به عبارت دیگر پرداخت تسهیلات می‌تواند روند چرخش این بازار را به حالت عادی بازگرداند.

۱۹ مهر ۱۳۸۸ ۱۳:۱۴
ایسنا |