* موضوع سوء‌مدیریت تعاونی‌های مسکن مهر صحت ندارد * وزارت تعاون از پروژه مسکن مهر کنار گذاشته نشده است

تصمیم به هیچ‌وجه این نیست که وزارت تعاون از پروژه مسکن مهر کنار گذاشته شود و هیچ تغییری در این باب حاصل نشده است.
محمد عباسی ـ وزیر تعاون ـ به خبرنگار تعاون ایسنا گفت: هم‌اکنون کار آماده‌سازی زمین‌های بیش از 400 هزار نفر از افراد ثبت نام شده در قالب تعاونی‌ها انجام گرفته و در کارگروه مسکن و شهرسازی این تصمیم اتخاذ شده است که از قابلیت‌های مردمی هم در این طرح استفاده شود؛ به نحوی که در اکثر مناطقی که مردم می‌خواهند به شکل غیر تعاونی ساخت و ساز کنند به صورت آزاد وارد عمل شوند.

وی افزود: در برخی از استان‌ها همواره بر همان روند گذشته پیشرفت تاکید شده است تا پس از آن در قالب گروه‌های چند نفره این کار انجام شود اما معنای تصمیم این نیست که کسانی که عضو تعاونی‌ها هستند کنار گذاشته شوند؛ چرا که اینکار قبلا شکل گرفته و روی آن سرمایه‌گذاری شده است.

عباسی در عین حال تصریح کرد: مردمی که زمین‌هایشان را تحویل گرفته‌اند، می‌توانند از رویکرد تعاون استفاده کنند و کسی نمی‌تواند افرادی را که تمایل به تشکیل تعاونی دارند، منع کند ولی توصیه ما بر این است که از تمام ظرفیت‌های قانونی در قالب گروه‌های چند نفره استفاده شود.

وزیر تعاون در بخش دیگری از سخنان خود در توضیح جریان گروه‌های چندنفره اظهار کرد: بناست تا ثبت‌نام کنندگان احساس مسوولیت بیشتری بکنند و خود در مراحل آماده‌سازی و ساخت و ساز نقش داشته باشند؛ به گونه‌ای که مراحل تحویل زمین تا رسیدن به مرحله ساخت و ساز را خود پیگیری کنند و در این فرآیند آورده‌هایشان را نیز بگذارند.

وی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر انصراف‌های متعدد از پروژه مسکن مهر گفت: برخی اصرار دارند تا چنین القا کنند که پروژه مسکن مهر انصراف دهنده زیادی دارد ، در حالی که این‌طور نیست. افرادی که ثبت نام و توسط وزارت تعاون به سازمان مسکن و شهرسازی معرفی شده‌اند در واقع چند گروه هستند که یک گروه از آنها در اولویت پیگیری قرار دارد و آورده خود را واریز کرده اند و گروه دیگر تاکنون مراجعه نکرده اند ولی نام آنها از سوی وزارت تعاون یا مسکن و شهرسازی خط نخورده است.

عباسی ادامه داد: ممکن است بیشتر این افراد واجد شرایط باشند ولی در اولویت پیگیری برای سال جاری نباشند اما اصرار نداریم که اگر امسال موفق به واریز آورده خود نشدند، آنها را حذف کنیم.

وی گفت: از مجموعه کسانی که آورده خود را واریز کرده وعضو تعاونی‌های مسکن مهر شده‌اند، تنها سه تا چهار درصد انصراف دادند چرا که دلیلی ندارد وقتی زمینشان را به صورت رایگان و با وام دولتی دریافت می کنند، متضرر شوند!

وزیر تعاون گفت: این عده در صورت آمادگی می‌توانند واحدهای خود را تکمیل کنند و مراحل ساخت و ساز را به سرعت پیش ببرند.

او اضافه کرد: پیش‌بینی ما این است که گروهی هم هستند که ممکن است بخواهند بعدها روند ساخت و ساز خود را پیگیری کنند که در این راستا به ادارات کل تعاون اعلام کرده‌ایم تا این افراد از لیست حذف نشوند و در مراحل بعدی اولویت قرار بگیرند.

وزیر تعاون در پاسخ به این پرسش که با توجه به نظارت وزارت تعاون بر تعاونی‌های مسکن مهر، موضوع سوء مدیریت آنها را تایید می‌کنید یا خیر؟ گفت: این مساله صحت ندارد اینکه بگوییم مردم توان پیگیری کارخود را ندارند، درست نیست. البته وقتی جمعی در کنار هم قرار می‌گیرند خواه نا خواه مسائل و مشکلاتشان بیشتر می‌شود ولی معتقدم در قالب نظام تعاون این مسائل قابل حل است، با این حال اگرعده‌ای تمایل دارند به صورت انفرادی عمل کنند نباید مانع این کار شویم بلکه باید مسیر را برای تمام آحاد جامعه باز بگذاریم.

عباسی در پایان واگذاری زمین به گروه‌های سه تا پنج نفره را در تعارض با پس گرفتن آورده مردم ندانست و گفت: ما می‌خواهیم از قابلیت‌های متفاوت مردمی استفاده کنیم و مانع آزادی عمل و تصمیم متقاضیان نمی‌شویم؛ به همین دلیل هیچ محدودیتی برای نحوه ساخت و ساز آنها فراهم نکرده‌ایم.

۳ آبان ۱۳۸۸ ۱۵:۲۹